Ga naar inhoud

Onderhoud aan VFR 750, 800FI, Vtec en 1200 voor forumleden (3)


Johan
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik had op de VTEC ook gegutte uitlaten en geen dB killers maar met de Eifel in de achtertuin was ik daar vaak te vinden en ben nooit staande gehouden.
1 keer een kennis met wie ik op pad was aan de kant gezet voor het negeren van een stopbord (in Duitsland is stop ook echt stoppen) die ik ook had genegeerd (ander verhaal) en natuurlijk was ik ook gestopt.
Oom agent keek wel als eerste naar mijn uitlaten maar liep meteen door naar de ander.
Met de gegutte uitlaten van een VTEC krijg je een mooie donkere brom, in de bebouwde kom of andere plaatsen waar je het netjes wilt houden is het slechts een kwestie de toeren wat lager te houden.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Vandaag, na via dit forum in contact te zijn gekomen met Johan, mijn VFR weer bij hem opgehaald na onderhoud. Dit was een onderhoudsbeurt plus extra zaken (kleppen stellen, balhoofdlager vervangen etc.) van een andere orde dan wat ik bij alle motoren die ik heb gehad gewend ben geweest. Wat een fijn gevoel geeft het als iemand die zo gedreven en gepassioneerd is aan je motor heeft gewerkt. Ook het helemaal meenemen in het traject d.m.v. foto’s en toelichting in de mail was fantastisch, erg indrukwekkend om te zien hoe gedetailleerd alles door Johan werd aangepakt. 

 

Bij het ophalen een prachtig gepoetste motor aangetroffen en ook nog een hoop geleerd. Uitgebreide uitleg van Johan over vering en demping, kleppen, banden-profiel en nog veel meer. Echt ontzettend leuk en leerzaam. En daarna mocht ik nog twee uur naar huis rijden, wat een positief verschil met voor het brengen!

 

Heel fijn om weer eens een echte vakman tegen te komen! Johan, nogmaals dank voor de goede zorgen en de perfect afgeleverde motor!

 

  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

En ja hoor ook ik als nieuweling via dit forum bij johan terecht gekomen,na een kleine wijziging in de planning van Johan kon ik mijn vfr afgelopen woensdag brengen en naar aanleiding van alle foto's niet verwacht hem vandaag weer op te kunnen halen😊.En man wat een informatie en enthousiasme als je daar bent.Na een ruime uitleg over vering,banden etc,sigaretje en bak koffie heerlijk genoten van de 2uur terug naar huis,ook de leenmotor was top geregeld. 

Johan bedankt voor de liefdevolle behandeling van mijn machine en kom zeker terug 👌

Screenshot_20210722-202246_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20210723-060529_Samsung Internet.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-7-2021 om 23:55, @VFR zei:

Vandaag, na via dit forum in contact te zijn gekomen met Johan, mijn VFR weer bij hem opgehaald na onderhoud. Dit was een onderhoudsbeurt plus extra zaken (kleppen stellen, balhoofdlager vervangen etc.) van een andere orde dan wat ik bij alle motoren die ik heb gehad gewend ben geweest. Wat een fijn gevoel geeft het als iemand die zo gedreven en gepassioneerd is aan je motor heeft gewerkt. Ook het helemaal meenemen in het traject d.m.v. foto’s en toelichting in de mail was fantastisch, erg indrukwekkend om te zien hoe gedetailleerd alles door Johan werd aangepakt. 

 

Bij het ophalen een prachtig gepoetste motor aangetroffen en ook nog een hoop geleerd. Uitgebreide uitleg van Johan over vering en demping, kleppen, banden-profiel en nog veel meer. Echt ontzettend leuk en leerzaam. En daarna mocht ik nog twee uur naar huis rijden, wat een positief verschil met voor het brengen!

 

Heel fijn om weer eens een echte vakman tegen te komen! Johan, nogmaals dank voor de goede zorgen en de perfect afgeleverde motor!

 

 

 

Zit er dan nog veel verloop in klepspeling VTEC ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral de VTEC kleppen de doorgaans juist NIET gecontroleerd worden omdat het veel werk is en er ook snel wordt gedacht dat dat ook minder snel nodig is omdat die niet altijd meedoen.
Dat dacht ik eerst ook maar als je logisch nadenkt dan komen die kleppen er wel altijd in op volle vaart dus krijgen ze het meteen goed te verduren.
Wat de werkelijke reden is durf ik niet te zeggen en ik geloof Johan op z'n woord dat de kleppen in tegenstelling tot vaak wordt beweert vaak wel bij de eerste beurt gesteld moeten worden maar mijn eigen ervaring is dat ik bij de VTEC bij 75k km slechts 1 klep heb gesteld en dat was dan wel een VTEC klep en ook de eerste keer dat ik de VTEC kleppen had gecontroleerd.
Probleem is dat het meestal goed gaat als je het wat langer uitstelt maar als je 1 van de weinigen bent die net iets teveel verloop heeft in de speling dat het vele malen duurder uitvalt dan een beurt met kleppen stellen erbij.
Er zijn dealers die zeggen dat het niet nodig is volgens de interval, loop je daar tegenaan als je de motor wegbrengt voor een beurt met kleppen stellen laat ze dat dan vooral zwart op wit meegeven want dan kan je ze daarmee aansprakelijk stellen als het toch mis gaat en draaien zij voor de kosten op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ray Jij kijkt naar de speling die de kleppen mogen hebben, ik breng ze terug naar de nominale speling

Voor het tijdstip van open en dicht gaan van de kleppen staan ze het beste op de NOMINALE speling

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je goed kijkt op de excel-sheets dan zie je dat de speling altijd kleiner wordt

Door het inslaan van de klep op de klepzitting en het minimale rekken van de klepsteel wordt de speling alleen maar kleiner

als de speling groter wordt dan ligt dat niet aan de klep maar dan slijt de nok van de nokkenas

Dus als je de kleppen hoort tikken dan is er iets mis met de nokkenas

De klepspeling wordt dus altijd kleiner (bij het V4 blok van de vfr slijten de nokkenassen niet, deze worden dus erg goed gesmeerd) en dit hoor je niet, totdat de speling te klein wordt en één van de kleppen verbrand.

Maw je hoort het niet, je voelt het niet en je ziet het niet (totdat het stuk gaat) dus voor je eigen gemoedsrust kun je het wel beter controleren.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 7/24/2021 at 4:11 PM, Ray said:

Er zijn dealers die zeggen dat het niet nodig is volgens de interval, loop je daar tegenaan als je de motor wegbrengt voor een beurt met kleppen stellen laat ze dat dan vooral zwart op wit meegeven want dan kan je ze daarmee aansprakelijk stellen als het toch mis gaat en draaien zij voor de kosten op.

Een vraag die ik tientallen keren per jaar krijg: is klepspelingcontrole wel nodig?
Het enige wat ik kan zeggen is dat de percentages bij bepaalde motoren aangeven dat het meestal niet nodig is, maar dat je het alleen maar zeker weet als je het gaat controleren. De klant neemt zelf het risico, wij doen alleen wat de klant opdraagt.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag mijn 800fi met vol vertrouwen achtergelaten bij Johan. Mijn RC36 is ook bij Johan op bezoek geweest in het verleden en die voelde als nieuw na een grondige beurt met oog voor detail.

En dat oog voor detail en vakmanschap is vandaag al weer bevestigd middels de aangeleverde foto’s en begeleidende mail.

f6a24820a0aba7492673f3dc96e86a16.jpg&key=a93b597cec8d71f88360bc33b7088970f414aec8c0c948a7fd5ab27b1fff6fda



eee9d93a4a314307fbf481381029e03b.jpg&key=d61620309ef7f8389b6c3ae3fccc86597c9dbe159e136857a6db29e1666fb047

41fc39d389959fb3a296472dd2a90e63.jpg&key=afed9d1e6013f5799c7e3eeab6663288f8cce90672b30374e7ae9e225f64c338
Had je dat wondje al Johan of geen tijd genomen de boel af te laten koelen [emoji6]

En weer thuis. Machientje weer soepel en proper. klaar voor weer vele mooie kmters
4fe0cdc13eafec033cf04e3127728ab1.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
50f777e9c3ab83ff6ad1ae3966e48af0.jpg
Dagtasje ook mooier dan een te krappe bagsterhoes met tas.

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Afgelopen week voor het eerst bij Johan geweest voor de" grote verwenbeurt" voor mijn VFR1200f DCT.

Ik had twee jaar geleden al mailcontact gehad, maar Johan had toen pas plek voor een klein jaar later.

Nu kon ik gelukkig een paar weken later al terecht. Vooraf een duidelijk overzicht van de werkzaamheden gekregen en na overleg kon ik de motor donderdagavond brengen. Iedere avond enkele tientallen foto's en een verslag van wat Johan had gedaan; erg leuk alles zo tevolgen.

Johan had zo hard doorgewerkt dat ik hem maandagavond weer kon ophalen.

Spik en span gepoetst stond hij te wachten om weer mee terug naar huis te gaan.

Bakkie koffie en een uitgebreide uitleg over vering en de afstelling met berijder op de motor, kon ik vol verwachting richting Apeldoorn gaan. Wat een verschil; zoveel meer balans en strak sturen, erg fijn, meer dan de moeite waard!

Ik kom zeker terug, al is het maar voor een kleine onderhoudsbeurt.

Johan bedankt, en tot later.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig weekend was het dan zover, hortend en stotend op 3 poten naar Johan in Zwolle.. De net gekochte VFR had jaren vrijwel stil gestaan en was (ook volgens de vorige eigenaar) niet heel vlot.. Hoewel ik al eerder zelf een losse sproeier in de vlotterbak had gevonden was dat blijkbaar niet alles.. Woensdag jl mocht hij weer mee naar huis rijdend als nieuw. Johan beschaamt je vertrouwen nooit en ik ken niemand die zich het zoveel liefde passie stort op jouw VFR. Inmiddels alweer 'klant' vanaf 2013 of 14, en hopelijk nog vele jaren. Wederom dank!

IMG_6795 (Klein).JPG

IMG_6893 (Klein).JPG

IMG_6904 (2) (Klein).JPG

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, net terug bij Johan vandaan. Ik leek wel te gast op mijn eigen motor. Ik dacht dat hij al prima reed, maar het was een wereld van verschil. Kleppen gesteld (dus nooit gebeurd na 60.000 km 😞, foei onderhoudsgarage's), balhoofdlagers en een nieuwe thermostaat. Bij het halen nog even de vering ingesteld met uitleg en naar huis op mijn keurig gepoetste motor. Alleen het klokje stond niet goed 🙂. Het was al een lekkere fiets maar nu stuurt en snort hij weer als nieuw. Bedankt Johan!

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...