Ga naar inhoud

Onderhoud aan VFR 750, 800FI, Vtec en 1200 voor forumleden (3)


Johan
 Delen

Aanbevolen berichten

2 weken geleden mocht de mijne naar Johan. Met een kilometerstand van 50.000km dacht ik dat hij wel toe was aan groot onderhoud. Kleppen waren nooit gesteld (wel gecontroleerd, aldus de vorige eigenaar), preventief het balhooflager vervangen omdat er duidelijk een knak te horen was en nog veel meer. 

 

Er waren twee zaken die mij tegenvielen aan de VFR:

 

 - De grootste; rustig rijden door de stad of kleine straatjes was eigenlijk niet te doen. Dit ging allemaal schokkering en vaak met een slippende koppeling. Ik kwam er pas echt achter toen ik op de CBR600 uit de jaren 90 van een vriend reed. Hij smijt de motor net voor de winter tegen de schutting en kijkt er niet meer naar om, nog niet gesproken over het algemene onderhoud. Wat mij opviel is dat ik met deze motor wel rustig en doserend door de straten kon rijden. Dit moet ik toch ook gewoon kunne met m'n VFR? Na de modificaties en synchronisatie is dit stukken verbeterd of eindelijk helemaal weg. De VFR rijdt weer zoals hij moet rijden!

- De Remmen. Ik vond ze erg ongevoelig en grepen niet in op het moment dat ik vond dat het moest. Ik was van plan ze in het voorjaar te vervangen, maar aangezien de VFR bij Johan stond ook direct maar vervangen met alle randwerkzaamheden erbij. na enig inremmen voel ik merkbaar verschil bij de remmen, hoewel ik de achterrem nog flink moet indrukken wil ik het gewenste resultaat behalen. Deze ervaring heb ik met andere motoren niet, maar het is zeker niet hinderlijk en wellicht ook een stukje veiliger. 

 

Naast het standaard onderhoud wat al zeer uitgebreid (lees: groot) is zijn er de volgende zaken vervangen:

 

- Balhoofdlager (conisch)

- Kleppen stellen

- Thermostaat vervangen

- Remblokken vervangen met aanverwante werkzaamheden.

 

Zijn er verder nog zaken opgevallen? JA!

- De plopjes en de knallen uit de uitlaat zijn verdwenen. Voor mij niet relevant, maar het was een ''extraatje''

-  Mijn motor is nu gegarandeerd waardevast; hij is namelijk voorzien van een ''cared for by Johan'' kentekenplaat houder :crossy:

 

@Johan toch nog even nagekeken: de Pirelli Angel GT II is ook voorzien van dual compound ;) 

 

Bedankt voor de goede zorgen!

IMG_7975-min.JPG

IMG_8084-min.JPG

IMG_8066-min.JPG

IMG_7947-min.JPG

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, HoekmanR zei:

 

 - De grootste; rustig rijden door de stad of kleine straatjes was eigenlijk niet te doen. Dit ging allemaal schokkering en vaak met een slippende koppeling. Ik kwam er pas echt achter toen ik op de CBR600 uit de jaren 90 van een vriend reed. Hij smijt de motor net voor de winter tegen de schutting en kijkt er niet meer naar om, nog niet gesproken over het algemene onderhoud. Wat mij opviel is dat ik met deze motor wel rustig en doserend door de straten kon rijden. Dit moet ik toch ook gewoon kunne met m'n VFR? Na de modificaties en synchronisatie is dit stukken verbeterd of eindelijk helemaal weg. De VFR rijdt weer zoals hij moet rijden!

 

 

Een VFR zal op lage snelheid niet zo rustig/soepel lopen als een 4-in-lijn. Dat is gewoon het karakterverschil tussen een V-blok en lijn-blok.

aangepast door Athome
woord "niet" toegevoegd. Voor een betere betekenis
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen zaterdag mocht mijn vfr ook eindelijk weer eens richting Zwolle voor uitgebreid onderhoud van Johan. 

 

Uiteraard stond het 'standaard' groot onderhoud pakket op het programma, maar ook leek het een goed moment voor het stellen van de kleppen met 70k op de klok, en Johan wist mij te vertellen dat dit de eerste keer was dat hij open ging, alleen 3 van de inlaat kleppen hadden nieuwe shims (brood) nodig. 

 

Er waren wat twijfels bij ons beide over de spanningsregelaar, zowel die op de motor als de reserve die ik mee had bleken niet geheel fris meer te zijn dus besloten deze gelijk te vervangen voor een hagelnieuwe mosfet regelaar. 

 

Maargoed dat zijn nog de dingen die een 'normale' garage ook wel uitvoert.

 

Johan onderscheid zich met z'n oog voor detail, alle kleine dingen worden nagelopen, losse schroeven worden vastgezet, kapotte bevestigingen worden vakkundig en duurzaam gerepareerd, ik heb enkele jaren geleden zelf het motorblok vervangen, en natuurlijk liggen nu alle slangen exact waar en hoe ze horen te liggen. 

Vandaag kon ik hem weer ophalen en dan sta je zo even heerlijk een uurtje onder het genot van een koppie koffie alles door te nemen en lekker te kleppen over vanalles, natuurlijk samen de veer instelling nog even gecheckt en dus kon hij weer op de trailer mee naar huis. 

 

Wat zal dat genieten worden komen seizoen. Ik ben weer dik tevreden 

 

Bedankt @Johan voor de goede zorgen! 

 

Screenshot_20220127_211346.thumb.jpg.377bcb19e6a12c6fb7d004625a773768.jpg

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 hours ago, HoekmanR said:

 

@Johan toch nog even nagekeken: de Pirelli Angel GT II is ook voorzien van dual compound ;) 

 

 

Even ter info: ALLE moderne (van de afgelopen 10 jaar) sport/toerbanden van de 6 grote merken zijn dual compound.
Dit gaat ook op voor vrijwel alle sportbanden (maar niet voor de semi-circuitbanden). Een enkeling is zelfs triple compound.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 4 weken later...

Zojuist mijn motor opgehaald van een grote beurt bij Johan. Ondanks dat de motor jaarlijks en volgens schema een beurt bij de dealer had gehad moest er erg veel aan gebeuren (en dat geeft te denken...)
Zo zijn onder andere de kleppen zijn gesteld (volgens Johan voor het eerst in 74000 km, volgens de dealer gedaan na 30.000km)
Koppelingshuis braamvrij gemaakt.
Bougies vervangen ( er bleken gewone bougies in te zitten, geen irridium. Wat ook meteen het op 2 of 3 cillinders lopen na starten bij koude motor)
Schakelaar remlicht achter gerepareerd
Een blijkbaar nog aanwezig alarm verwijderd
Schakelaar richtingaanwijzers gerepareerd
De uitlaat gegut (prachtig geluidje nu)
Het monteren van een usb aansluiting.
En dan natuurlijk nog het reguliere onderhoud, het afstellen van de vering en een grote poetsbeurt. Kortom ik heb ondanks de leeftijd en kilometerstand weer een nieuwe motor!
Johan heb ik leren kennen als een zeer kundige monteur. Deze man weet werkelijk alles van de VFR (maar dat weten de meesten hier al).

Deze kennis deelt hij graag onder het genot van een kop koffie. @johan...bedankt voor alles!

 

bec09655b2a25a4f65f3268f362abd66.jpg 

 

aae811ff6d6dc506431f526a17dab7d9.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas een herkenbare ervaring.
Ik doe hetzelfde voor Blackbirds, en als ik dan af en toe het gepruts zie van gerenommeerde Honda-dealers dan slaat je de schrik om het hart..... En daar betaald de klant dan ook nog eens fors meer voor.....
Gisteren nog eentje met een te klein oliefilter. Niet best....

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Aangezien er wat ruimte in planning was vrijgekomen kon de crossrunner voor de tweejaarlijkse verwenbeurt naar Johan.

Mijn knipperlicht deed het al een tijdje niet goed en ik kon geen connector vinden die los zat.

Johan heeft deze connector verstopt in het kuipwerk wel gevonden en deze was gecorrodeerd.

 

IMG_9061A.thumb.jpg.074664276cdd08d0ef022ecd02ba4a32.jpg

 

De vorkpoten hadden last van steenslag en ook dat werd keurig weggewerkt.

 

vorkpoten.thumb.jpg.19f5daee69532a32bcb933cec3ea7be5.jpg

 

1252799226_vorkpotenbijgewerkt.thumb.jpg.9fdf4f6733683381a19df774a0b4e300.jpg

 

 

Ook zijn er overal nieuwe remblokken geplaatst.

 

IMG_9086A.thumb.jpg.e3111629f1f5c2862aaad4938934162d.jpg

 

 

Nu maar weer veel rijden om de boel weer te verslijten.:yes:

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...