Ga naar inhoud

Onderhoud aan VFR 750, 800FI, Vtec en 1200 voor forumleden (3)


Johan
 Delen

Aanbevolen berichten

Wauw wauw wauw, wat mooi @GdP. Ik ben zelf nog nooit bij Johan geweest (wel kennis gemaakt tijdens een van de sleuteldagen [ toen nog bij Rikus}) maar van de vele berichten kan ik alleen maar opmerken dat het een echte topper is op het gebied van onderhoud aan onze VFR.

Super @Johan zoals jij VFR bezitters weer gelukkig maakt :thumpup:.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen week is mijn honda vfr 800 Vtec bij Johan geweest voor een grote beurt. Na alle positieve berichten op het forum gelezen te hebben had ik er vertrouwen in dat mijn vfr vertroeteld zou worden.

Johan heeft toch mijn (hoge) verwachtingen weten te overtreffen. Wat een oog voor detail en specialistische kennis bezit Johan!

 

het begon in de ochtend toen ik mijn motor kwam brengen en we samen even doornamen wat er in mijn ogen diende te gebeuren. Het viel Johan direct op dat er een aantal zaken niet helemaal klopte, sommige waar ik van wist en sommige niet.

 

Toen Johan diezelfde avond de voorkant los had om mijn deels defecte xenon-verlichting te onderzoeken kwam hij erachter dat de verlichting op nogal amateuristische wijze door de vorige eigenaar geplaatst was, terug naar originele lampen dus.

 

Dit thema zette zich de volgende dag voort toen Johan erachter kwam dat mijn rechter radiator krom was en een beugel miste, deze was gelukkig niet lek. Ook bij het synchroniseren bleek er een moertje te missen waardoor één cilinder volledig verkeerd stond.

 

Ook cosmetisch heeft johan ervoor gezorgd dat de motor weer een stukje frisser wordt. Zo is er een nieuwe spiegel geplaatst omdat ik twee verschillende had, het hitteschild van de achterrem opnieuw gespoten en heeft Johan naast ook nog talloos kleinere zaken aangepakt (kuipboutjes, rechtmaken remhendel etc.).

 

Zo zijn er nog genoeg dingen aangepakt welke teveel zijn om allemaal uit te typen. Ik werd over alles ook goed op de hoogte gehouden van de bevindingen met foto’s en uitleg. Toen het tijd was om de motor op te halen nog de vering ingesteld op mijn gewicht met bijbehorende uitleg. 
 

Al met al ben ik ontzettend tevreden over hoe de motor nu stuurt met het nieuwe balhoofdlager en correct ingestelde vering. 
Zoals ik eerder al vermeld had zijn er nog talloos andere zaken die aangepakt zijn door Johan, ik kan niet anders dan een vfr-rijder aanbevelen het onderhoud hier uit te laten voeren.

 

 

659bc38e-d6ed-45fa-85dc-0486192a4f51.jpeg

IMG_1277.jpeg

IMG_1275.jpeg

IMG_1273.jpeg

IMG_1267.jpeg

IMG_1276.jpeg

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Onlangs ben ik lid geworden van de VFROC, na wat rondgesnuffeld te hebben op het forum kwam ik dit topic tegen. Met veel plezier heb ik alle pagina’s gelezen over de deskundigheid van Johan. Want eerlijk is eerlijk; Ik heb er 0,0 verstand van en mijn motor kon wel wat liefde gebruiken. Vorig jaar april kocht ik mijn Crossrunner zonder dat ik de historie van de motor kende en sindsdien heb ik meer dan 30.000 km gereden. Onderhoud is uitgevoerd maar elders en minder grondig. 

 

Mijn grote ‘geluk’ is dat Johan om de hoek woont dus een afspraak voor een kennismakingsgesprek was snel gemaakt. Met een snelle scan kwam Johan tot de conclusie dat de kleppen nog nooit gesteld waren… De motor had op dat moment 100.000 km gelopen. Dat moest en zou dus gebeuren. 

 

Daarnaast had ik een paar wensen en daar kon Johan mij bij helpen. Voordat het grote onderhoud plaats zou vinden, stond mijn motor al op nieuwe banden (Overstap gemaakt van Bridgestone naar Michelin), waren de handkappen er op gemonteerd en was de vering afgesteld. De banden en de vering, dat was echt een gouden stap voor het rijcomfort. Ik kon daarom alleen maar aftellen naar het moment dat het onderhoud gedaan zou worden en de kleppen gesteld. 

 

Afgelopen week was het zover; ik mocht de motor inleveren en kreeg er een geweldige leen VFR voor terug. Het was een gave ervaring om een sportiever model te mogen rijden. Elke dag werd ik op de hoogte gehouden met een verslag en foto’s. Het was interessant om dat te zien, niet dat ik er veel verstand van heb… Het grondige onderhoud werd uitgevoerd, slordigheden (O.a. elektra) werden opgelost en cosmetische verbeteringen doorgevoerd. 

 

Vanavond mocht ik mijn motor ophalen. Het regende ontzettend hard dus ik kwam al lekker verzopen binnen. De Crossrunner stond mij prachtig glanzend op te wachten in de werkplaats. Eigenlijk zonde dat ik haar mee zou nemen in de regen naar huis. Maar het was niet anders. Na een uitgebreide uitleg over al het onderhoud, ben ik opgestapt. Meteen bij het wegrijden voelde het totaal anders. Oké, ik heb rustig aangedaan vanwege de natte weersomstandigheden maar toch kreeg ik al een goed gevoel bij de motor. Ik kijk er naar uit om het verder te testen en te ervaren.

 

Mijn motor heeft nu eindelijk de aandacht gekregen die het nodig had om weer een jaar vooruit te kunnen. Op naar een jaar met vele kilometers en mooie uitstapjes. 

 

Johan bedankt!! 

4.jpg

1.jpg

2.jpg

3.jpg

  • Like 9
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik net op het forum kwam en de nodige topics ging doorspitten, kwam ik al snel de naam Johan tegen.

De track record van Johan spreekt voor zich als je al die lovende reacties leest, dus meteen een goed gevoel bij!

Mijn VFR800 vtec uit 2008 zonder onderhouds historie heeft wel eea aan onderhoud nodig, waaronder het checken/stellen vd kleppen. Beging September ga ik een week toeren door de Alpen dus de motor moet in top conditie zijn. Afgelopen Dinsdag was het zover! Na 1,5 uur door de regen rijden kwam ik bij Johan waar ik meteen de garage in kon rijden. Na een kennismaking heeft Johan een rondje om de motor gelopen en vond al heel wat aandachtspunten en opmerkingen, ook over wat wel en niet origineel is. Het leuke is dat Johan alles duidelijk uitlegt en advies geeft. Ik heb in de 1,5 uur bij Johan meer geleerd over de VFR dan in de 1,5 jaar dat ik deze in bezit heb 😉 Wat een oog voor detail heeft deze man! 

 

De leenmotor van Johan is een vergelijkbare VFR uit 2003 die klaar stond met navigatie en tank tas!

Wat meteen opviel was hoe goed de motor stuurde, minder duikt bij remmen, betere gas respons en heel soepel loopt op lage snelheid. Een fijn vooruitzicht voor mijn motor straks 🙂

 

Hierbij een aantal foto's na de eerste dag. 

 

image.thumb.jpeg.c0c8677b9bcef97afc121ee0144e26ce.jpeg

image.thumb.jpeg.87ea331acafbdca2cb8263e21cd06834.jpegimage.thumb.jpeg.87305282f8623b0dfe0a52ec4aedc94e.jpeg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deel 2:

 

Afgelopen Zondag was ik bij Johan om mijn VFR op te halen. En daar stond mijn machine te shinen als nooit te voor, prachtig 🤩 Echt ongelofelijk wat Johan allemaal heeft gedaan aan de VFR, de lijst is zo lang maar hier staat gewoon een nieuwe fiets! Onder het genot van een kopje koffie heeft Johan alles uitgelegd over het onderhoud en de verbeteringen die hij heeft aangebracht. Ik stel het zeer op prijs dat Johan de tijd neemt en duidelijk uitlegt waarom bepaalde dingen zo belangrijk zijn. De demping en vering, maar bijvoorbeeld ook de naloop, iets waar ik niet mee bekend was maar o zo belangrijk is.

 

Er waren best wel wat aandachtspunten en er was eea niet juist gemonteerd en/of afgesteld door de vorige eigenaar. Maar ook mijn lokale garage die 2 maanden geleden een nieuwe stator heeft geplaatst heeft een beetje zitten prutsen waarbij een kabel beschadigd is en kabels niet juist waren weggewerkt. Ook viel Johan op dat de voorste kap was overgespoten en de spiegels en handels niet origineel waren, dus heeft ooit een klappertje gemaakt. Gelukkig is het frame en alles onderhuids dik in order en is de schade netjes hersteld.

 

Na het afstellen van de demping op basis van mijn gewicht reed ik richting huis. Met nieuwe banden en plensbuien heb ik de 150 km naar huis rustig aangedaan en meteen de nieuwe Michelin's Road 5 ingereden.

 

Naast de gas respons en de demping is het stuurgedrag enorm verbeterd zowel op hoge als lage snelheid.

De motor rijd weer heerlijk soepel en is helemaal klaar voor de trip naar de Franse Alpen begin September 🙂

 

Tot slot. Johan, nogmaals hartelijk dank voor de goede zorgen en het college over de VFR! Leuk je ontmoet te hebben en ik hoop tot een volgende keer!

 

p.s. Tanklock en tanktas zijn besteld 😉

 

 

image.thumb.jpeg.3445d61b35dd36e92b7e19c508cc4502.jpeg

image.thumb.jpeg.31d4643104503b1109a00078643f2afb.jpeg

 

image.thumb.jpeg.633482dd11399bbe0fbae10405d555fe.jpeg

 

image.thumb.jpeg.176589d4b63631600734a1ae906f8dcc.jpeg

  • Like 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben normaal niet echt een schrijver, maar voor Johan wil ik zeker iets opschrijven.

Johan had eigenlijk geen plek meer voor een onderhoud aan mijn VFR 1200 CrossTourer DCT.

Gelukkig voor mij was er een plekje vrij gekomen.

Was een standaard onderhoud van 36.000 km, incl. nieuwe achterband en USB aansluiting.

Als extra vering aangepast, wassen en poetsen. Ziet er weer fantastisch uit.

Motor draait soepel en rijdt heerlijk!

Helemaal klaar voor de reis wat gepland staat, derde week van augustus 2023 naar Oostenrijk, Italië en Slovenië.

 

Johan denkt met je mee en houdt je ook continue op de hoogte als er wat is en stuurt foto’s zodat je de vooruitgang kunt zien.

Ik raad Johan zeker aan voor onderhoud aan je VFR. Doet net iets meer/geeft meer aandacht aan je motor. Daar hou ik persoonlijk heel erg van.

 

Johan, nogmaals heel erg bedankt voor de goede zorgen, ik ga binnenkort genieten van mijn VFR in perfecte conditie. Je hebt er een vaste klant bij, dus tot de volgende keer 🤗👍🏻

image.jpeg

IMG_4280.JPG

IMG_4318.JPG

IMG_4276.JPG

IMG_4306.JPG

IMG_4330.JPG

IMG_4339.JPG

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch een kleine opmerking, misschien niet belangrijk. In de Honda koelvloeistof spec staat silicaat vrij. Deze G12++ is dat niet(kleine percentage silicaat ). Is dat belangrijk of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou me er net druk om maken. Denk dat de slangen en pakkingen het lang genoeg houden evenals de internals. Bij mijn 800f zit het er ook al ruim 4 jaar in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...