Jump to content

Onderhoud aan VFR 750, 800FI, Vtec en 1200 voor forumleden (3)


Johan
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Sinds Mei dit jaar eigenaar geworden van een VFR800 Vtec uit 2002.

 

Ik heb hem particulier overgenomen en omdat alleen bekend was dat hij altijd "goed" onderhouden was ben ik toch maar eens gaan zoeken waar er specifiek voor deze motor onderhoud aangeboden werd.

 

Na een tijdje zoeken op het net kwam ik op het forum van VROC uit en las ik steeds dezelfde naam terug, Johan. 

 

De berichten die ik geplaatst zag in deze topic gaf mij het gevoel, wauw! hier word echt serieus onderhoud uitgevoerd!

 

Ik heb Johan een berichtje gestuurd of hij nog ruimte had voor onderhoud aan mijn motor en kreeg dezelfde dag nog reactie. Na wat contact heen en weer via de mail en de duidelijke overzichten voor het onderhoud gezien te hebben heb ik een afspraak ingepland voor het onderhoud.

 

Vrijdag 17 november was het dan zo ver, motor achter in de aanhanger en richting Zwolle. Aangekomen op het adres kwam Johan al naar buiten om mij welke te heten. We hebben de motor van de aanhanger gehaald en in de "werkplaats" gezet.

 

Onder het genot van een kop koffie hebben we de uitgangspunten voor het onderhoud besproken, eigenlijk alles nalopen, controleren en zonodig afstellen of vervangen. Met een goed gevoel vertrok ik weer richting Soesterberg.

 

Einde middag kreeg ik al bericht van Johan, tijdens de rit naar de wasstraat vielen al gelijk een paar punten op, balhoodlager versleten en thermostaat bleef openstaan. Na contact afgesproken om deze beide te vervangen.

 

Gedurende het verdere onderhoud werd er dagelijks een update gestuurd mbt de uitgevoerde werkzaamheden met daarbij een complete foto rapportage, geweldig!

 

Het contact met Johan gedurende de dagen dat de motor bij hem op de brug was geweldig de foto's en de mail met bijbehorende uitleg, zelfs iets met hondenkoekjes in een afgesloten ruimte van het balhoofd...😅

 

Al met al kan ik niet anders zeggen dat ik zeer tevreden ben met het uitgevoerde onderhoud en weet ik nu zeker dat de motor 200% in orde is. Hij staat nu lekker binnen in afwachting van het voorjaar om er weer op uit te trekken.

 

Johan bedankt voor alle goede zorgen voor de motor en de uitleg die je hebt gegeven tijdens het ophalen van de motor, je hebt er een vast klant bij voor het onderhoud!

 

 

Hier enkele foto's, zijn er teveel om ze allemaal te plaatsen.

 

 

 

IMG_5838.JPG

IMG_5879.JPG

IMG_5996.JPG

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Sinds juli 2023 verzorgt Johan het onderhoud van mijn Crossrunner. De tijd vliegt en de nodige kilometers zijn sindsdien afgelegd. Het was daarom weer tijd voor een onderhoudsbeurt. Zo langzamerhand voel ik me samen met mijn VFR kind aan huis bij Johan. Regelmatig kom ik bij hem thuis omdat er weer gesleuteld mag worden. Vaak zijn het de slijtage onderdelen die vervangen moeten worden en niet omdat de motor kapot is. Het is immers een VFR, die zijn toch onverwoestbaar?

 

Even een leuke opsomming: 

- Juli 2023 - Nieuwe banden (Die konden niet wachten tot het grote onderhoud)
- Juli 2023 - Groot onderhoud

- December 2023 - Banden, ketting + tandwielen, remmen en olie verversen
- Februari 2024 - Vorkkeeringen vervangen

- April 2024 - Onderhoud + nieuwe remschijven en remblokken. 

 

Het volgende zal waarschijnlijk weer een setje banden zijn 😅.

We kennen inmiddels allemaal de foto's van onze motoren die in onderhoud zijn. Blijft leuk om te zien en zéker het eindresultaat; een glimmende motor die geweldig goed loopt. IMG_7211.thumb.JPG.b22dfa4789fcb571a49df8317f6fa2cd.JPG


Bedankt maar weer Johan! 

Edited by Renske
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Inmiddels ben ik  al 1,5 jaar de trotse eigenaar van een rode VFR1200F. Op het forum las ik meerdere ervaringen van anderen en eind vorig jaar nam ik contact op met Johan. Zoals ongetwijfeld velen van jullie was ik onder de indruk van de recensies over Johan hier op het forum.

 

In de loop der jaren heb ik veel ervaringen opgedaan met diverse personen die mijn motoren onderhouden. Dit met ups en downs, de ene beter dan de andere, zeggen ze. In het geval van Johan moet ik zeggen, op dit forum is er geen woord te veel gezegd!

 

Dit voorjaar kon mijn VFR terecht. Vanuit Rotterdam met de motor op de aanhangwagen vertrokken richting Zwolle. Daar aangekomen stond de koffie klaar. Samen liepen we een rondje om mijn motor. Johan wist me veel te vertellen als een soort lopende VFR encyclopedie. Dingen die afwijkend waren, wist hij me aan te wijzen zo ook een aantal gebroken ophangstukjes.

 

Eenmaal vertrokken kwamen al gauw de eerste foto’s binnen. De motor kreeg eerst een grondige poetsbeurt. Zelfs de remklauwen en -blokken worden grondig schoongemaakt. Later nog meer foto’s en ik herkende mijn motor niet eens meer terug. Dit letterlijk, want het lag voor een groot deel uit elkaar. Johan stelt alles in het werk om het onderhoud perfect uit te voeren.

 

Waar ze in de garage je het liefst wegkijken voor speciale verzoekjes, draait Johan er zijn hand niet voor om. K&N luchtfilter i.p.v. de standaard, geen probleem. Of hij mijn standaard stuur wilt vervangen voor de Helibars, ja hoor prima. Zelfs de bijgevoegde handleiding neemt hij door om ze precies te plaatsen zoals bedoelt i.p.v. het zelf proefondervindelijk uit te proberen. De gebroken ophangstukjes heeft hij vakkundig gerepareerd en nieuwe beugeltjes voor gemaakt. Nieuwe bandjes eronder gezet. Niets was te veel. Je krijgt een compleet andere motor voor terug, bij wijze van spreken natuurlijk. De vering heeft hij anders gesteld en aangepast op mijn lichaamsgewicht.

 

Maar de vraag blijft, hoe rijdt het en is dit het allemaal waard geweest? Inmiddels is het ruim 3 maanden geleden. Ik heb er 2 roadtrips in het buitenland op zitten en ben ruim 4000km verder.  Het rijdt perfect, vertrouwd en soepel. Waarschijnlijk o.a. door de conische balhoofdlager die hij heeft geplaatst. Het is het zeker waard. Wat mij betreft gaat de VFR jaarlijks terug als een soort bedevaart die elk VFR eigenlijk zou moeten ondergaan.

 

En dan natuurlijk de foto's. 

 

IMG_6639.JPG

IMG_6635.JPG

IMG_6694.JPG

IMG_6714.JPG

Edited by Leduz
  • Like 9
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Inderdaad heel herkenbaar 🤗👍🏻

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vorige jaar bij Johan geweest voor een 36000 km beurt.

Na één jaar was mijn VFR toe aan een 48000 km beurt, natuurlijk bij Johan!

Vorige jaar heb ik Johan alleen via de mail/app gesproken, maar niet fysiek gesproken. Motor werd door een kennis naar Johan gebracht.

Dit jaar Johan fysiek gesproken. Johan is echt super super aardig, toffe vent en weet waar hij het over heeft.

1,5 uur overgedaan en alleen regen gehad onderweg. Aangekomen bij Johan, koffie stond klaar en kon mijn natte spullen ophangen en warm worden.

We begonnen direct over motor(s), verschillende VFR’s, DCT wel of niet, enz. Super leuk & gezellig!!

Zoals gezegd, gaat het om een 48000 km beurt o.a. kleppen controleren. Zelf was ik heel erg benieuwd naar de waarden van de kleppen. Allemaal binnen de norm en uitleg gekregen van Johan wat de waarden betekent op zijn whiteboard. Vond ik heel interessant, leuk en leerzaam!

Motor ophalen, motor is schoon opgeleverd, showroom plaatje!

Napraten met een bakkie koffie.

Bij de eerste kilometers naar huis, voelde mijn VFR weer TOP!

Reed met een brede glimlach naar huis!

 

Johan, BEDANKT!!

 

Wat plaatjes van Johan ontvangen:

IMG_7558-001.JPG

IMG_7559-001.JPG

IMG_7568-001.JPG

IMG_7590-001.JPG

IMG_7640-001.JPG

Edited by rringers911
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Op 10-8-2023 om 14:44, rringers911 zei:

Ben normaal niet echt een schrijver, maar voor Johan wil ik zeker iets opschrijven.

Johan had eigenlijk geen plek meer voor een onderhoud aan mijn VFR 1200 CrossTourer DCT.

Gelukkig voor mij was er een plekje vrij gekomen.

Was een standaard onderhoud van 36.000 km, incl. nieuwe achterband en USB aansluiting.

 

Als extra vering aangepast, wassen en poetsen. Ziet er weer fantastisch uit.

Motor draait soepel en rijdt heerlijk!

Helemaal klaar voor de reis wat gepland staat, derde week van augustus 2023 naar Oostenrijk, Italië en Slovenië.

 

Johan denkt met je mee en houdt je ook continue op de hoogte als er wat is en stuurt foto’s zodat je de vooruitgang kunt zien.

Ik raad Johan zeker aan voor onderhoud aan je VFR. Doet net iets meer/geeft meer aandacht aan je motor. Daar hou ik persoonlijk heel erg van.

 

Johan, nogmaals heel erg bedankt voor de goede zorgen, ik ga binnenkort genieten van mijn VFR in perfecte conditie. Je hebt er een vaste klant bij, dus tot de volgende keer 🤗👍🏻

image.jpeg

IMG_4280.JPG

IMG_4318.JPG

IMG_4276.JPG

IMG_4306.JPG

IMG_4330.JPG

IMG_4339.JPG

Voor wat is die 2e oliefilter? Heeft elke crosstourer dit? Mijn VFR1200F had dit volgens mij niet...

Link to comment
Share on other sites

ik neem aan dat je op de 4e foto doelt? :scratchchin:

dat lijkt me de oude en de nieuwe filter naast elkaar .. 

 

probeer anders met een printscreen en een marker te duiden wat je bedoelt?

Link to comment
Share on other sites

11 uren geleden, Johan zei:

Alleen de DCT uitvoering heeft een extra filtertje voor de DCT versnellingsbak 

Aha, vandaar... Bedankt voor de info

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tsja,mijn VFR is bij Johan langs geweest.

Kleppen gesteld, balhoofd lagers waren versleten.

Had ik niets van gemerkt trouwens😅😅

Wat electra aansluitingen vakkundig door Johan in orde gemaakt en wat oude meuk verwijderd.

Verder het standaard verhaal.

Hij rijdt weer perfect. 

Foto 2 Dieptepunt 😪😪

Foto 1 perfectieIMG-20240827-WA0000.thumb.jpg.cae108a675511d8b2f1d4a6c3488805b.jpg

IMG_8290.thumb.JPG.769b180be47539347ccc436d0f090510.JPG

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Het balhoofdlager merk je meestal pas bij inspectie, en bij de eerste rit met het nieuwe lagersetje. Het verschil kan enorm zijn, en toch merk je het niet omdat het langzaam slechter wordt.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mijn motor mag dit weekend de rit naar Zwolle maken voor opnderhoud. Ondertusen alvast wat onderdelen binnen gehad die ingebouwd worden

IMG_5416.jpg

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Cool, je laat een koffiemachine inbouwen!

  • Haha 6
Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Create New...