Ga naar inhoud

Zumo 590 of Zumo 390? Advies/ ervaringen welkom


Aanbevolen berichten

Hoi allen,

 

Sinds ik me bij de VFR club heb aangesloten leg ik steeds meer kilometers af. Nu ik ook ben toegevoegd aan de Tourcommissie geeft het me een duwtje in de rug om toch eindelijk eens een navigatie voor de motor te kopen. Op willekeur touren en met routes uitgeprint op je tank is niet helemaal meer van deze tijd. De routerol ben ik overigens bespaard gebleven.

 

Nu heb ik al veel intenziene kilometervreters zien rijden met de Zumo 590. En ik heb al veel reviws gelezen en gezien warabij men aangeeft dat deze echt veel beter is dan de 390.

Voor mij als leek (ik rij in de auto met Google Maps of een TomTom van 10 jaar oud) ben ik benieuwd of al die spetterende vernieuwingen voor mij ook allemaal wel nodig zijn. Het verschil in aankoopbedrag bedraagt namelijk 200 euro!

 

Deze tabellen vond ik online

post-6590-0-17230400-1449564390_thumb.png

 

 

post-6590-0-96966700-1449563549_thumb.png

"Als je de bovenstaande tabel bekijkt dan is de Zumo 590LM eigenlijk het meest complete toestel. Het is ook het grootste toestel en dat kan een voordeel maar misshien ook een nadeel zijn, afhankelijk van de ruimte die je in de kuip hebt. Het grote scherm wendt wel erg snel. Met motorhandschoen aan is het makkelijk te bedienen, ook met een qwerty toetsenbord in gebruik type je makkelijk adressen in. Een voordeel is dan ook dat de bij het invoeren van een adres of plaats de letters wegvallen die niet meer mogelijk zijn, zodat je er eigenlijk niet snel naast zal zitten."

 

 

Mijn motornavigatie is bedoeld om gewoon een keer lekker mee te gaan sturen. Als ik bovenstaande punten allemaal bekijk vraag ik mij af of de duurdere wel voor mij de juiste is.

 

Wat heb ik niet persé nodig?

- Muziek hoeft voor mij niet perse

- Fileinformatie

- Weerberichten

- Bellen

- Gebruik in auto

 

Wat zeker wel?

- europadekking

- routes kunnen uitwisselen

- bochtige wegen

 

 

Daarnaast vroeg ik mij af welke aanvullende kosten er nog bij komen kijken?

- Hoesje

- Headset aan te bevelen?

 

 

Ik hoor graag van jullie!

 

aangepast door kevinsfanclub
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen gps in auto of op motor, dus ik weet niet of navigatieapparaten met een vaste ingebouwde accu op termijn accuproblemen kunnen krijgen. Een verwisselbare accu lijkt mij een duurzamere oplossing. Misschien ook nog een overweging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik de Garmin 350LM en ben daar zeer tevreden mee. Voor mij zijn ook bellen, muziek, autogebruik, fileinformatie enz. niet belangrijk, ik heb ze absoluut niet nodig bij het motorrijden. Ik heb er wel een Bluetooth headset bij (Sena SMH5), dat is enorm prettig als je een route rijdt omdat je dan niet zo vaak op het scherm hoeft te kijken.

 

De 340LM zou ik ivm. de mindere kaarten (alleen West Europa) niet nemen. De bochtige-wegen functie ken ik niet, heb ik nooit uitgeprobeerd en mis ik ook niet. Als je die wel graag wilt hebben kom je toch bij de 390LM uit.

Ik vind de "kleinere" schermen geen probleem, ook het iets omslachtiger intoetsen van adressen speelt m.i. niet zo een rol, zo vaak doe je dat niet onder het rijden (nou ja, stilstaand langs de kant van de weg bedoel ik).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik nog steeds een Garmin Zumo 220, met lifetime. Wat mogelijkheden betreft vergelijkbaar met de 3-serie. Niets mis mee en doet alles wat ik nodig heb.

Een interessant alternatief, voor een heel sterke prijs, zou http://www.wehkamp.nl/elektronica/navigatie/motornavigatie/blaupunkt-motopilot-350-eu-motornavigatie/C26_6F6_FK5_724477/ kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wat jij omschrijft is een 590 zeker niet nodig. De belangrijkste voordelen daarvan zijn het grotere scherm en de muziek.

 

Als je ook Oost-Europa nodig hebt zou ik voor de 390 gaan; als West Europa voldoende is, en er geen autosteun nodig is, is de 340 ook een optie. (bij de 340 zit geen autosteun, bij de 390 wel).

 

Verwacht van de kronkelwegen in de Zumo geen wonderen. Bij kronkelwegen denk ik persoonlijk (in Nederland) aan de 60 kmh wegen en die zal de Zumo slechts hoogstzelden kiezen. Maw: dat valt erg tegen. Zie ook http://www.mrgps.nl/routeringskwaliteit-tomtom-rider400-versus-garmin-zumo590/

 

Vind je dit een belangrijke optie dan zou ik zeker ook de TomTom Rider400 overwegen; de kronkelwegen daarin zijn echt veel beter (zie link hiervoor) De vroegere riders waren vrij beperkt qua routes; de nieuwe is, als je 'm even onder de knie hebt, op vergelijkbaar niveau met de Garmin, Nadeel is dat je er geen offrodroutes mee kunt rijden; voordeel is de verkeersinfo; die erg goed functioneert en in de Z3xx ontbreekt. Maar da's vooral van belang in de auto.

Ook bij de Rider heb je vervolgens verschillende keuzes. De 40 met beperkte kaartdekking, de 400 met heel Eu. Van die laatste is er ook een premiumpakket met autosteun en afsluitbare motorsteun - maar die laatste wordt momenteel niet veel gekozen: tot 31 dec krijg je van TT bij zowel de 40 als 400 gratis een autosteun.

 

Zonder onnodig te willen compliceren: ik denk dat je keuze uiteindelijk gaat tussen de zumo390 en de rider400.

 

Qua Headset: dat is eigenlijk voor alle toestellen gelijk dus minder van invloed op de keuze. Je kunt ook overwegen eerst eens zonder headset te rijden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf de Zumo 340 welke ik voor een leuke prijs bij Louis.de bestelt heb. https://www.louis.de/artikel/garmin-zumo-340lm-louis-edition-navigationsgeraet/10004595?list=132027342&filter_article_number=10004595

Als je voor de 340 gaat houd je een hoop geld in je zak waarvan je makkelijk een 8gb kaartje voorzien van oost europa en de onroute motorkaart kan kopen.

Ik heb er zelf een 16gb kaartje ingedaan en gebruik hem vaak op de fiets in combinatie met de openstreet fietskaarten.

Op de interne accu met 70% helderheid kun je zo'n 4-5uur fietsen, bij langer tochten hang ik hem aan een powerbank.

 

De enige verschillen welke ik nu heb ten opzichte van de 390 is geen bochtige wegen optie, daarvoor gebruik ik de onroute motorkaarten die veel beter werkt.

En ik kan mijn telefoon/bandenspanningssensoren niet met de garmin koppelen.

 

Ik rijd met een Sena 20S op mijn helm waarmee ik kan bellen en muziek luisteren, en zet routebegeleiding via stem eigenlijk alleen aan als ik voorrijder ben, een Sena SMH-5 voldoet ook hiervoor.

 

Suc6 met het maken van de keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow! Veel goede reacties op korte termijn al!

 

De kaartdekking is iets om goed over na te denken. Ik ben zelf nog niet zo'n Oost Europ fan en zou eerder naar Italië, of Frankrijk gaan als ik zou afwijken van de standaard weekendjes Eifel, Luxemburg en Zwarte woud.

Kronkelwegen is dus wat overschat. Goed om te weten.

De accu is wel een interessante. Een oude nokia 3310 gaat nog steeds een week mee, terwijl een smartfone het met moeite een dag uithoudt. Verwisselbaar zie ik meer voor als wanneer je hem niet op de voeding aansluit dan ter vervanging na een periode van enkele jaren.

 

Na de eerste adviezen neig ik nu naar de 390...

 

 

Hebben de 'oude' modellen ook nadelen als vertraging op GPS signaal enzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben de 'oude' modellen ook nadelen als vertraging op GPS signaal enzo?

 

 

Weet niet precies wat je bedoelt daarmee maar:

- duidelijk slechtere ontvangst had je in de tijd van de streetpilot. Alle zumo's vanaf de 550 werken met een 'moderne chipset'

- wel is er bij de 590 en 3xx bekend dat ze nogal eens problemen kunnen hebben in de bergen; waarbij je enkele tientallen meters naast de weg gezet wordt. Dat was een softwarematige fout die echter met de actuele firmware opgelost lijkt te zijn.

 

Qua kaarten: mocht je een 340 in Duitsland kopen let dan goed op de kaartdekking: dat is dan vaak midden Eu ipv W-Eu; zal bijvoorbeeld geen UK en Scandinavie opstaan.

 

Zou overigens afraden een 'losse' oostduitsland SD te kopen; temeer omdat je daarop dan geen lifetime hebt. Voor een incidentele rit naar Oost Europa kun je evt ook de gratis OSM kaarten gebruiken (http://garmin.openstreetmap.nl )

aangepast door MrGPS
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn TomTom van tig jaar oud die ik in de auto gebruik zoekt vaak zo lang naar een signaal dat ik ondertussen al op locatie ben en dat heeeft hij pas verbinding :)

aangepast door kevinsfanclub
Link naar reactie
Delen op andere sites

De 550 werkt nog steeds prima en na 8 jaar is ook de accu nog goed genoeg, ik neem aan dat je de bijgeleverde voeding voor op de motor gaat gebruiken en dan is de accuduur al snel lang genoeg (ik laat 'm bij stops meestal aan staan vanwege het opstarten maar ik neem aan dat zelfs een 340 sneller is dan de 550).

Als de 550 het bij mij begeeft dan ga ik denk ik voor een 590 ondanks de hogere prijs en dat ik de meeste extra's niet nodig heb want ik denk dat de extra (reken)capaciteit er wel voor zorgt dat hij langer meegaat omdat de kaarten ook steeds groter en uitgebreider worden.

Aan de andere kant rijden er ook nog mensen rond met voorgangers van de Zümo's dus je zal toch zelf een keuze moeten maken.

Aan de 340 heb je in principe genoeg maar als je er eenmaal aan gewend raakt en je hem steeds meer gaat gebruiken dan is er kans dat je uiteindelijk toch stiekem wel enkele van de "zinloze" opties zou willen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn TomTom van tig jaar oud die ik in de auto gebruik zoekt vaak zo lang naar een signaal dat ik ondertussen al op locatie ben en dat heeeft hij pas verbinding :)

 

Dan vermoed ik dat je een Franse auto of Opel hebt en zal het met een modern toestel beslist veel beter gaan. Heeft te maken met metaalcoating inde voorruit en het niet kunnen rekenen met gereflecteerde signalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat het geval is dan moet hij misschien proberen een externe antenne in een zone net onder of in de buurt van de binnenspiegel te monteren, vaak zit daar een "gat" in de coating om andere sensoren zoals de regensnesor "zicht" te geven op wat er "buiten" gebeurd?

 

Of gewoon het apparaat op de plek bij het sateliet-peilvenster op de ruit plakken

aangepast door newie
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...