Ga naar inhoud

Vergelijkingstest VFR1200F, VFR1200F, VFR1200DCT


Viffer
 Delen

Aanbevolen berichten

Vergelijkingstest VFR1200F, VFR1200F, VFR1200DCT

Deze vergelijkingstest is spontaan ontstaan. Nadat ik vorige week mij VFR terug kreeg van groot onderhoud en daar hier melding van maakte kwam er gelijk een oproep voor een vergelijkend waren onderzoek. Nou dat is altijd leuk. Jammer genoeg kon Hans (Newie) niet op deze datum dus houdt hij een vergelijking met zijn VFR nog te goed.

Wat was er te vergelijken? In het kort:

VFR1200F model 2010 met Dam uitlaat, PC-V met ontstekingsmodule, mapping van Ruud Fredericks. Katalysator verwijderd. Volledige Wilbers vering (Viffer)

VFR1200F model 2010 met Akrapovic uitlaat, PC-V met een mapping van Kerst Visser. Achter Hyperpro en voor standaard vering (Antoine)

VFR1200 FD model 2012 met Dam uitlaat met een Don Guhl flash. Volledig Hyperpro vering. (Rob)

Alle motoren hebben een K&N inlaat filter.

Tijdens de ruim 300 km durende rit was het verbruik van de de motor van Rob de zuinigste. 1:15,6 de andere twee zaten rond de 1:12,5 Zo dan hebben we gelijk het minst interessante deel van deze test gehad.

Alle drie hebben we op elkaars motor gereden. Ik vertel je hier louter mijn ervaring en het gevoel wat ik er bij had. Mijn mening dus, en voor wat het waard is. Ik weet niet of Rob eb Antoine hier nog wat gaan schrijven maar ik hoop het wel.

Halverwege de rit tijdens de koffie vraagt Rob mij of ik wel eens op een automaat gereden heb. Nee en dat durf ik niet want ik ben bang dat dat het veel geld gaat kosten. Toch laat ik mij verleiden. Na een korte uitleg rijden we weg. In standje D. Nou dat ging gladjes en voor je het weet rij je in 6. Tijd om met de knoppen te gaan spelen en al snel kom ik er achter dat de S van sportief ook niet gelijk mijn ding is. Flipperen dan maar. En ja hoor, dat is leuk. Wat meteen opviel was de enorm goede gasreactie. En nu ga ik Bassie even gelijk geven. Ja Bassie het is waar de gas aanname is fantastisch goed van een geflashte motor. Mijn eigen motor had ik niet over te klagen maar dit is werkelijk perfect. De motor van Rob loopt zeer soepel zonder trillingen en geeft een turbine achtig gevoel bij het optrekken en er komt geen eind aan. Komt ook door het automatisch schakelen dat bij hogere toeren tallen alleen maar beter wordt. Kortom een zeer prettige ervaring. Moet bekennen dat een volgende motor een automaat kan gaan worden. Ik zie de meerwaarde wel zitten. Tweede belangrijke punt wat opviel was de cardan van een 2012 belangrijk rustiger is. Lees minder speling laat zien. Zeer prettige ervaring kan ik je zeggen. Ook heeft Rob de vering op zijn VFR zeer goed voor elkaar. Strak sturende fiets die erg veel vertrouwen geeft. Hij rijdt ook op MPR4 een banden die ik niet kende maar die hebben een net weggedrag met veel grip. Wat ik de motor van Antoine ook heb ervaren. Hij heeft dezelfde banden. Om kort te gaan de CFR van Rob is af. Niks aan veranderen aan dat hok.

Daarna die van Antoine. Gelijk ervaar je dan dat een 2010 F veel rouwer klinkt en rijdt. Die enorme souplesse van de automaat van Rob mis je gelijk. Ook hier ervaar de goede eigenschappen van de MPR4. De vering van Antoine is aan de achterkant dik in orde. De voorkant is nog standaard en dat merk je gelijk. Gelukkig heeft hij het plan dat binnenkort aan te pakken. De motor van Antoine heeft de mapping van de eerste twee versnellingen gelijk gemaakt aan die van de derde versnelling. Hetzelfde als wat een Z-Bomb doet. In vergelijking met mijn eigen motor die dat niet heeft merk je dat de motor van Antoine in de eerste twee versnelling tot ca 3000 omw/min sterker is. Maar ben je eenmaal dat toerental voorbij dan is dat voordeel snel verdwenen. Verder zat zij rechterstuurhelft iets scheef en had ik ruzie met die gasklem die ook Rob op zijn motor heeft. Misschien handig op de snelweg maar bij mij zat het ding in de weg. De mapping van Antoine is goed en laat de motor goed presteren. Ook deze moto heb ik met veel plezier gereden.

Ja en dan moet je terug naar je eigen motor. Dan valt het idd op dat hij wat tammer is onder de 3000 toeren ten opzichte met die van Antoine. Ik heb er geen Z-Bomb oid op zitten. Maar mijn blok voelt wat losser en klimt wat makkelijker in toeren. Alsof hij meer lucht heeft. Het eindschot voelt krachtiger. Mijn vering is verglijkbaar met die van Rob al heb ik nog wel wat fine tuning te doen. De voorhand is onderhanden genomen tijdens de laatste onderhoudsbeurt en vraagt nog wat aandacht. Opvallend was dat het weggedrag en het karakter van de MPR4 en de M7RR banden gelijkwaardig is. En dat terwijl de eerste een sport/tour band is en de tweede een sportband. Nu zijn we niet de grens geweest ivm temperatuur en de openbare weg. Wel genoeg stof tot nadenken gekregen vandaag. Die gasaanname zonder vertraging is wel heel erg aantrekkelijk.

Mijn eindoordeel. Drie nagenoeg dezelfde motoren met allemaal een eigen karakter dat er deels door de eigenaar is in gebracht. Deels door het type transmissie dat is gebruikt. Ze rijden alle drie gewoon erg goed. Het is maar waar je zelf de meerwaarde van in ziet om er wat meer aan te doen en van te maken dan de fabrikant voor ogen had.

Ik heb een geweldige dag gehad zo aan het einde van het jaar.

 

 

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was zeker een gave dag. Goed tempo erop om de motoren ook eens lekker te testen.

 

Voor mijzelf kwam ik tot de volgende conclusie: de MPR4 GT geeft grip en belachelijk veel vertrouwen. Persoonlijk vind ik deze banden beter rijden dan de M7RR.

De motor van mij en Rob is voorzien van een Hyperpro 461 en is 15mm langer dan een originele veer. Hierdoor is de VFR nog nauwkeuriger in de bocht te zetten. In combinatie met de MPR4 zorgt dit voor een messcherp lijnenspel.

De VFR van Viffer is voorzien van een Quickshifter. Geweldige ervaring om eens mee te rijden.

De voorveren van zowel de motor van Viffer als Rob zijn beiden goed en aanmerkelijk beter dan mijn originele.

 

De motor van Rob is een echte 2012. Van de DCT weten we dat deze andere verhoudingen heeft in de versnellingsbak. De DCT loopt inderdaad ongekend mooi. Turbine beschrijft het wel goed.

Voor mijzelf wordt komend jaar het spaarvarken geslacht voor de volgende mods:

 

- Hyperpro veren voor met bijbehorende aanpassing op bussen en olie, etc.

- Flash vanwege:

  • benzine verbruik: 3 km per liter minder verbruik
  • soepelere gasaanname
  • versnellingsindicator weer terug
  • hogere topsnelheid, zonder gebruik te maken van weer een los apparaat
  • Powercommander op de plank, deze kan later nog worden ingezet
  • Zadel overtrek: ik heb deze afgelopen jaar laten voorzien van een tijdelijke overtrek. Het zadel is nu goed maar moet nog worden afgewerkt. Viffer rijdt ook nog zo rond, het misstaat niet.
aangepast door Antoine
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou wel leuk zijn maar dat gaat niet altijd. Bovendien rijdt de gedeeltelijk elektrische leasekoets ruim 1 op 30 en is het laden bij veel klanten en op de zaak gratis/flat fee.

Maar dan nog rijdt de VFR tussen de 10k en 15k per jaar aan pretkilometers en is de flash met een jaar terugverdiend.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het dct gebeuren spreekt me ook wel aan, mocht ik opnieuw een vfr1200 kopen zou het er eentje zijn met de automatische versnellingsbak. Vraag me wel af viffer of je de fantastische gasaanname niet eerder bij de automaat moet zoeken dan bij de flash, of misschien is het wel omdat het een +2012 model was waar je mee reed! Persoonlijk ondervond ik geen grote verschillen toen ik met een geflashte reed ten opzichte van die van mij welke een pcv heeft (ik heb het over gasaanname, vermogen was van een ander niveau!). De geflashte was een 2010 model, vandaar mijn bedenkingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rob heeft op de 2010 vfr1200f van Bassie gereden en zegt dat het de gas aanname hetzelfde is omdat de vertraging er niet meer is in de ride by wire.

aangepast door Viffer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook met die van Bassie gereden,het enige dat me interesseerde was de gasaanname en dat viel me ook bij die van hem tegen (dat heb ik hem ook verteld). Mijn ervaringen in deze is dat zowel die van mij, die van Dutchgixxer destijds als die van Bassie nog steeds na alle aanpassingen niet zijn wat ze zouden moeten zijn. Het gaat in dit geval om 2010-2011 modellen. Ik ben van mening dat de +2012 modellen enkele aanpassingen gekregen hebben die ook voor een betere gasaanname zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben blij dat jullie nu zelf ondervonden hebben wat een flash doet, Rob en ik hebben al zo'n test gedaan toen we samenkwamen en er reed nog een CBR1000RR mee die moeite had erbij te blijven.

Een volbloed toermotor zal het nooit worden, daar slaat Honda echt wel totaal de bal mis, standaard is de gas response zo geknepen en vertraagd dat het niet fijn rijd.

In lage toeren hoor je het blok kloinken, maar dat doet mijn VFR800Fi ook als je lage toeren rijd.

Ik kocht deze en de 800 als comfortabele baanracer, de 800 voldeed perfect maar de 1200 niet, die laatste bleef me tegenstaan en ik wou hem verkopen.

Tot ik een aantal amerikanen sprak die hem hadden laten flashen, wel de rest kennen jullie en heb je nu zelf ondervonden.

Na de flash is het een comfortable baanracer die lekker veel power heeft en lekker op het gas gaat.

Rob kan ik overigens bij een stoplicht niet bijhouden, dat heeft alles met de ECU en automaat te maken, ik krijg mijn gas gewoon niet vol open in 1 en 2 want dan moet ik al schakelen, gaat allemaal veel te snel waar bij Rob de computer dat doet.

En ja, als ik weer een VFR1200 koop, dan is het de geflashte automaat, zeker geen handbak meer want je hebt je handen nodig om je vast te houden.

 

Aan die van mij is niets gedaan, enkel Don Guhl flash en uitlaat-servo eraf verder niks en het rijd als een speer. Het is precies de motor die ik wou, maar nu wil ik een automaat :schater:

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er ooit een andere komt dan hier ook dct overwegen. Je moet nogal flink knijpen in de koppelingshendel en wanneer je de kleine wegen ingaat en veel koppelt dan gaat die pols zich manifesteren (nogal snel) en dat is heel pijnlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...