Ga naar inhoud

Vergelijkingstest VFR1200F, VFR1200F, VFR1200DCT


Viffer
 Delen

Aanbevolen berichten

Een lambda sensor word enkel genegeerd bij vol vermogen vraag, werkt anders altijd.

Verhoogd stationair bij koude start gebeurt aan de hand van KVS signaal, zo gauw een lambda sensor een beetje warm is zal hij een signaal gaan geven.

Met een vierdraads, dus verwarmde sonde, kan dit al na een minuut of twee.

VFRikus

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij werkt de lambda sonde enkel onder de 3000 rpm. Ze gebruiken tot hiertoe enkel narrow band sensoren die enkel kunnen gemiddelden berekenen. Dus boven de 3000 rpm of X % throttle opening gaan ze in open loop. Bij auto's is het een ander verhaal staan 10 jaar verder. Maar gaan hier niet verder over uitweiden de moderators gaan mij terugfluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hadden het hier over motoren.

Niet over E kadetten. Of is dat net zoiets als een vfr750. [emoji15]

Ga je diep schamen.

aangepast door Viffer
Link naar reactie
Delen op andere sites

toch een paar dingetjes waar ik op moet reageren:

 

als het koud is zit er ook meer vocht in die lucht.

 

Koude lucht kan juist veel minder vocht bevatten dan warme lucht.

Bij gelijke absolute vochtigheid (kg/kg of mol/mol of %) is de relatieve vochtigheid van koude lucht hoger. je hygrometer zal dus hoog aangeven, ondanks dat er weinig vocht in de lucht zit.

Als het koud is zit er dus meestal minder vocht in de lucht, maar er vormt wel sneller mist of condens (100% relatieve vochtigheid.)

 

 

 

Meer vocht in de lucht geeft een hogere compressie einddruk, water is immers niet samenpersbaar.

 

Vloeistof is niet samendrukbaar. Damp wel. Waterdamp dus ook. Alleen in mist zijn er vloeistofdruppels die inderdaad niet samendrukbaar zijn, en wel verdampen in je motor. Dit heeft in zekere mate het effect van water injectie.

 

Of de hogere einddruk of lagere eindtemperatuur wint, hangt van de Enthalpie af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je redenering klopt. Zeker. Maar als het koud is zit er ook meer vocht in die lucht. Denk dat we het daar moeten zoeken.

Hoe bedoel je dit precies?

Immers warme lucht kan meer vocht opnemen. Door de warmte zet de lucht uit en is er dus ruimte om tussen de moleculen vocht op te slaan.

Omgekeerd kennen we allemaal het effect wel van afkoelen van lucht een airco, dan ontstaat er ook water.. Dat water kan niet meer de de koudere lucht opgenomen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lambda sonde werkt maar tot 3000 toeren. Dus bij normaal rijden geen invloed enkel in steden misschien.Als koude motor fase verwijdert is hoe verklaar je dan dat bij koude start de motor 2000 Rpm maakt en een beetje later naar 1200 rpm valt?

 

"Met koude fase verwijdert" doelde ik op mijn uitleg van condensatie van brandstof tegen de koude cilinderwand, jij gaf de opmerking" het gaat niet over een koude Motor" dus heb ik dat deel tekst verwijdert. ;)

 

De close loop wordt inderdaad uitgeschakeld boven 3000 toeren, de waardes van de lambda sonde worden echter nog wel uitgelezen, en bij te grote afwijkingen gaat dan alsnog het storingslapje branden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

​is de VFR van Rob door de Guhl flash duidelijk zuiniger, of heeft dit nog met de automaat te maken?

 

Ik heb zelf een 1200F van 2010 (handgeschakeld) met Gul flash, en KN filter maar ik heb het idee dat ie net wat meer lust........

 

Ik merk geen verschil in verbruik, buiten dat die gewoon 100x beter rijdt en beter op het gas gaat.

Mijn rijstijl is behoorlijk vlot te noemen, maar verbruik is hetzelfde.

 

Die van mij schommelt op 200 tot 240km en dan tanken, 1:13 a 1:14 is dat meestal.

Als het om verbruik gaat, pak dan een 800, mijn Fi van 200 doet lachend 400km op een tank en 1:20 is geen uitzondering.

 

@Viffer, ik wil jou wel eens 1:20 zien halen op een 1200, het beste dat ik eruit kan halen is 1:15 a 1:16 maar dan moet ik constant 90 op de snelweg rijden, anders kom je daar echt niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5,5liter/100km lukt op de autosnelweg met een standaard 2012 aan toch iets sneller dan de 90 per uur. Eens je de snelweg verlaat gaat dit natuurlijk omhoog.

aangepast door jopsalot
Link naar reactie
Delen op andere sites

5,5 liter is 1:18, geen 1:20, ik haal dat absoluut niet, 6,5 a 7 liter is veel realistischer.

 

Viffer beweerd 5 liter te halen, dat is 1:20, dat wil ik zien met een normale rijstijl.

Bovendien als hij dat haalt gaat die moeten oppassen dat zijn kleppen geen aanslag krijgen, want dat ga je dikke problemen krijgen. Er zijn al veel voorbeelden van.

Een V4 als deze moet je in toeren jagen, pas vanaf 3000 beginnen die te leven, maar beter hou je die boven 4000.

 

Dit is geen toermotor, de VFR1200 is een racer, gelijk de Kawa HR, eens die een flash gezien heeft......maar dan wel eentje met koffertjes waardoor menig denkt dat het een slome toerbak is :upyours::schater:

 

Als je dit koopt als toerbak ben je eraan voor de moeite.....grote fout van Honda.

 

Doe maar eens een wedstrijdje met een Yamaha R1 of een CBR1000RR.....na de flash weten die niet wat hun overkomt....nee echt niet.

Van 0-100 kunnen die winnen of bijblijven als je een F hebt maar een DCT echt niet, en van 100-200???? :yahoo:

 

Voor sommigen, de berekende topsnelheid na een Don Flash zou ergens op 312KM/u liggen....niet getest, maar die van mij gaat makkelijk over 250 op de teller en dat heb ik wel getest, 248 op de GPS.

 

Als je nog altijd denkt dat dit een toerbakje is, hmmmmmmm blijf dromen.

aangepast door Bassie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat viffer beweerde 1 op 20 te halen....

Wat ik beschreef is aan een relatief constante snelheid van Deinze tot in Hasselt via autosnelweg. Eens je eraf gaat gaat dit natuurlijk omhoog. Na een hele tijd stapvoets en constante file in Hasselt centrum steeg dat tot 5,9/100 km Mocht ik langer in die stad rondgekropen hebben was dat meer geworden. Mocht ik gewoon op de snelweg gebleven zijn met zelfde verkeerssituatie en zo terug naar huis was dat waarschijnlijk rond 5,5/100 km gebleven. Ik moet zeggen dat ik zelf verbaasd was van die 5,5 want het laagste in de drie jaar er voor was 5,6 (ook autosnelweg van Deinze naar Goes). Misschien te maken met het grote onderhoud dat net gebeurde ??? allerlei verse sapjes en filters. Kleppen waren tip top. Dat is het enige wat ik kon vaststellen.

In mijn geval interesseren wedstrijdjes me totaal niet. Na twee ongevallen waar ik heelhuids vanaf kwam rij ik nogal defensief. Wat niet wil zeggen dat ik nooit in hoge toeren ga. Ik rij en de rest kan mee genieten van de schoonheid van mijn motor als ik hen voorbij ga of zij mij.... Ik ben tevreden zoals het nu is en het zal wel zo zijn dat een flash de motor een volledig ander karakter geeft. Ik ga dat binnenkort eens uitvoerig bespreken met een lid die niet zo ver van bij mij vandaan woont en zijn geknepen versie liet flashen. Wie weet komt het er ooit toch van maar dan wil ik vergelijken met een standaard F-versie 2012 en een geflashte 2012 F-versie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van jou nog maar weinig negatieve berichten gelezen jopsalot over de vfr1200. In dat geval en voor dat beetje dat ik je ken heeft een flash weinig zin omdat je: 1 een rustige rijder bent die zelden de kraan opendraaid en zeker niemand zal uitdagen aan de stoplichten, 2 je een defensieve rijder bent die de gevaren van motorrijden al ondervonden heeft en 3 helemaal tevreden bent over de motor momenteel. In dat geval, waarom zou je het doen?

aangepast door MVG
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wie mij kent. Weet je dat het voor mij niet mogelijk is 1:20 te rijden.

Een rijder als Carl zou dat kunnen halen met zijn ongerepte VFR in gunstige omstandigheden.

Ik ben de rust zelve, behalve als ik ........

 

Juist. [emoji6] [emoji1]

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...