Ga naar inhoud

haakse ventielen


 Delen

Aanbevolen berichten

Bandenpompen in benzinestations zij geschikt gemaakt voor auto's, maar duidelijk niet voor motorfietsen. Vooral om de achterband op te pompen is het altijd miserie. Daarom zou ik graag haakse ventielen monteren.

 

Ik vond deze link: http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?showtopic=13062&hl=%2Bhaakse+%2Bventielen

 

Het is een goede hulp, doch ik heb toch nog wat vragen (ik heb zoiets nog nooit zelf geïnstalleerd, dus...)

 

Mijn banden (Pirelli Angel GT) zijn praktisch nieuw - maar het zou mogelijk zijn om de haakse ventielen te monteren zonder demontage - zie posting 7 vroembert - maar ze zouden wel terug moeten gebalanceerd worden. Heeft nog iemand dit gedaan? Waar moet ik op letten?

 

Blijkbaar zijn Bridgeport heel goeie - voor een VFR 1200F zouden het deze moeten zijn http://www.bridgeport.it/modules_cms/PrCatPage.php?cc=9&pc=221

 

Kortom alle (montage) tips zijn welkom. Bedankt voor de hulp!

aangepast door VFRFlanders
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het leek me inderdaad moeilijk om de moer van het ventiel op moment te zetten zonder demontage.

 

Ik vond ze hier voor 19.80€ (verzending naar ES inbegrepen) voor een paar - betreft hier wel BMW 1000RR - maar is dezelfde: http://www.benl.ebay.be/itm/2-x-WINKELVENTIL-tire-valve-BMW-S1000RR-valve-coudee-valvole-a-90-gradi-/330812262469?hash=item4d05f28845:m:mHxlwS5Fv_eMC5T3_nb27wA

 

Juist gekocht...

 

Ik vond ook volgende uitleg bij motozoom:

 

Ariete® motorband ventiel, made by Bridgeport. Doordat het ventiel haaks is, kun je nog makkelijker je banden oppompen! Dit eersteklas ventiel is gemaakt van aluminium. Dankzij de hoogwaardige kwaliteit van de materialen, de speciale behandeling en bewerking is dit ventiel een veilige keuze voor je motor. Dankzij de speciale vorm van het ventiel is het erg makkelijk om je bandenspanning te controleren, met name bij wielen met grote remklauwen. Deze haakse ventielen voorkomen ook het ongewenst ontsnappen van lucht uit je band die veroorzaakt wordt door de grote centrifugaal krachten. De ventielen passen prima bij de overall look van je velgen, remklauw en band.
De ventielen zijn in 2 verschillende uitvoeringen verkrijgbaar: voor velgen met een 11.3 mm ventielgat (past op alle standaard velgen + Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha) en velgen met een 8.3 mm ventielgat (past op speciale, race en ultra light velgen van de volgende merken: Antera, Brembo, Marchesini, Marvic, OZ Racing).

EPDM rubber seal – temperatuurbestendig van -30 graden tot +120 graden
Levering inclusief een gesealde metalen ventieldop en installatie instructies
Levering per paar

LET OP: het haakse ventiel moet gemonteerd worden in de velg, hiervoor is het noodzakelijk om je band van de velg te halen!

aangepast door VFRFlanders
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al jaren een opzetstukje gewoon in m'n jas.

Die draai ik op het ventiel om de druk te testen en gaat daarna gewoon weer in de jas.

ideaal.

post-2910-0-53607100-1455520793_thumb.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een fietspomp kun je ook prima je motorbanden op druk houden en met een bandendruk metertje de druk controleren. Kun je het in alle rust thuis doen en heb je geen andere ventielen of opzetstukjes nodig.

PS voor op vakantie misschien niet zo handig om de fietspomp mee te moeten nemen

aangepast door VFoRever
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Let op: met haakse ventilen op een RC36-1 achterwiel gaat deze meter niet meer "passen" (spaken zitten in de weg

 

 

801532_034_bv5.jpg

 

 

 

 

 

 

Deze past wel:

 

Topeak-digitale-bandenspanning-meter-Top

aangepast door 748cc
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel degelijk mogelijk de vaste metalen haakse ventielen te monteren zonder de band van de velg te nemen.
Echter, hij moet wel geheel leeg, en 1 van de bandflanken moet uit de tubeless rand vandaan. En daardoor moet je het wiel weer opnieuw balenceren.....
Met andere woorden: je kan de band net zo goed helemaal van de velg afhalen, dat scheelt nog geen 30 seconden werk.

De Bridgesport (Ariete) ventielen zijn inderdaad goed, maar schreeuwend duur. De normale verkoopprijs van deze ventielen is 30 Euro per set.....
Ze zijn ook in enkele andere kleuren verkrijgbaar (zwart, blauw, rood).

Er zijn ook veel goedkopere versies van deze ventielen te koop, soms zelfs voor onder de 10 Euro per stuk (Bridgeport/Ariete is alleen per set te koop).

De Topeak bandenspanningsmeter zoals hierboven afgebeeld is inderdaad de allerbeste en meest functionele die er te koop is.
Hij heeft een roteerbare kop, en is geschikt voor vrijwel alle soorten ventielen (inclusief fietsventielen) . Maar daar betaal je wel een behoorlijk bedrag voor (ca. 30 Euro).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik de wielen én de banden één van de belangrijkste onderdelen van de motorfiets. Het is uiteindelijk het enige onderdeel waarmee je contact met het wegdek maakt. Ik zou dus nooit beknibbelen op bijvoorbeeld banden of ventielen. Wanneer je wat rondkijk op het internet dan lees je dat Ariete/Bridgeport een goede reputatie heeft. Ze zijn misschien schreeuwend duur in vergelijking met een standaard ventiel, maar gebruikscomfort én veiligheid primeren volgens mij.

 

Persoonlijk betaalde ik 19,80€ voor een setje in Duitsland (verzending inbegrepen) én de Topeak bandenspanningsmeter staat al op mijn verlanglijstje voor mijn verjaardag.

 

Dankzij de tips in dit topic vond ik het opzetstuk hier in een lokale fietshandel voor 4€. Voorlopig behelp ik me hiermee en bij de volgende bandenwissel laat ik de Ariete installeren.

aangepast door VFRFlanders
Link naar reactie
Delen op andere sites

De ultimatespeed drukmeter is ook goed hoor. Op een camper forum heeft iemand er een paar meegenomen naar het lab waar hij werkt en getest met geijkte apparatuur. De afwijking bij 3 bar was 0,02 bar. De sensor die er in zit blijkt behoorlijk goed te zijn. Zit ook nog een profielmetertje in. Ze zijn niet zo robuust uitgevoerd, dus je moet er niet mee gooien en smijten, maar dat is sowieso niet handig om te doen met meetapparatuur. Die van mij doet het al 5 jaar prima en koste 3,99 euro. Dus als je ruimte op de verlanglijst voor je verjaardag nodig hebt...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...