Ga naar inhoud

haakse ventielen


 Delen

Aanbevolen berichten

Ik had afgelopen week een klant met naar hij dacht een lekke band.
Al snel bleek dat de lekkage tussen het haakse ventiel en de velg plaatsvond. Hij had het ventiel verdraaid bij het oppompen, en hem daarmee open gezet.
Door een truc kon ik hem zonder de band er af te moeten halen weer juist monteren, dus dat scheelde weer.

Moraal van het verhaal: ondanks dat de contramoer die in de velg zit met Loctite geborgt zit (of hoort te zitten) is het NIET de bedoeling dat je het ventiel verdraaid in de velg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwonder me toch wel over hoe men tegenwoordig met deze ventielen weg loopt.

Naast bovenstaand gevalletje lekkage is het volgens mij sowieso een fundamenteel foute manier van afdichten:

 

Het rubber zit BOVEN de velg ipv eronder dus druk zal de afdichting LOSSEN ipv vaster aanknellen.

De veelal gebruikte TR412 wordt makkelijk iedere keer bij een bandenwissel vervangen, is ook geen probleem, want je hebt er 50 stuks voor dezelfde prijs van een setje haakse (à €10).

Het bewuste afdichtrubbertje bij de haakse zal waarschijnlijk niet iedere keer worden vervangen (als het al los verkrijgbaar is) en daarmee naarmate deze er langer opzit onveiliger wordt.

 

Moraal van dit verhaal: ondanks dat ze van metaal zijn en makkelijker in het gebruik, hebben ze toch negatieve punten op het gebied van veiligheid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwonder me toch wel over hoe men tegenwoordig met deze ventielen weg loopt.

Naast bovenstaand gevalletje lekkage is het volgens mij sowieso een fundamenteel foute manier van afdichten:

 

Het rubber zit BOVEN de velg ipv eronder dus druk zal de afdichting LOSSEN ipv vaster aanknellen.

De veelal gebruikte TR412 wordt makkelijk iedere keer bij een bandenwissel vervangen, is ook geen probleem, want je hebt er 50 stuks voor dezelfde prijs van een setje haakse (à €10).

Het bewuste afdichtrubbertje bij de haakse zal waarschijnlijk niet iedere keer worden vervangen (als het al los verkrijgbaar is) en daarmee naarmate deze er langer opzit onveiliger wordt.

 

Moraal van dit verhaal: ondanks dat ze van metaal zijn en makkelijker in het gebruik, hebben ze toch negatieve punten op het gebied van veiligheid

Niet helemaal correct.

Je vergelijkt (zo ongeveer) de verkoopprijs van een metalen haaks ventiel met de inkoopprijs van een rubber ventiel.

Ik verkoop jaarlijks meer haakse ventielen dan rubberen ventielen, en zie heel veel vaker problemen met de rubberen ventielen.....

In tien jaar tijd nu 2 keer problemen met deze haakse ventielen, en vele honderden keren met rubberen ventielen (voornamelijk uitdrogen en/of inscheuren)

 

Bij de metalen haakse ventielen moet je op een paar dingen letten:

- bij montage Loctite gebruiken om de moer vast te zetten

- het ventiel na montage niet verdraaien in de velg

- bij gebruik van een alu-ventieldop een beetje vet aan de dop om corrosie van het schroefdraad te verhinderen

- bij verlies van de alu-ventieldop zeker geen stalen dop monteren (rot snel vast), maar dan liever een plastic dop.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al jaren een opzetstukje gewoon in m'n jas.

Die draai ik op het ventiel om de druk te testen en gaat daarna gewoon weer in de jas.

ideaal.

attachicon.gif 20160215_080701.jpg

Bestaat er ook een opzet stukje (haaks) die je alleen gebruikt om je banden op te pompen? Dus daarna eraf draait en weer met de originele rechte ventielen verder gaat brommen?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets + een soepel "verlengventiel" zitten steeds in de jaszak van mijn motorjas. Al sinds ik met de motor rijd (1973).

Kan redder in nood zijn, ik spreek uit ondervinding :unsure:

 

Greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

AFS

OK de prijs is 0,25 als je ze per stuk koopt

https://www.motoport.nl/RUBBER-VENTIEL-TR412-PSTUK/nl

En 0,12 als je er 100 koopt

http://wielservicenederland.nl/winkel/ventielen/snap-in-ventiel-tr412-detail

 

Ik hoop dat de mensen met problemen bij rubberen ventielen die bij jou komen niet je reguliere klanten zijn, jij monteert tenslotte elke keer voor die prijs nieuwe. ;)

aangepast door newie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo ook al jaren.

 

Vaste klant bij AFS en bij elke keer dat ik van motor wissel en weer nieuwe banden nodig heb haakse ventielen er in.

 

En ja, de enige reden is inderdaad gemak, nog nooit een probleem mee gehad.

Het gemak is toch wel een voordeel, doordat ik er zo makkelijk bij kan merk ik dat ik mijn bandenspannig veel vaker controleer dan vroeger met al dat gepruts.

Wanneer de motor op de zijstandaar staan de ventielen mooi iets omhoog in de andere richten, even snel meten en klaar gaan weer.

 

Tevreden gebruiker tot nu toe.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

AFS Motorparts maakt hier wel interessante opmerking ivm met het rotten van de metalen dop op een aluminium ventiel.

 

Zo blijkt dat RVS en aluminium geen al te beste vrienden zijn. Bij contact tussen RVS en aluminium zou een galvanisch effect ontstaan (te vergelijken met chemisch proces voor het verchromen van een antieke schokbreker) waardoor bij het metaal corrosie ontstaat. Daarom zijn de bouten op je motorfiets, die gemonteerd zijn in aluminium, van zacht staal ipv RVS. Moest je toch RVS monteren op aluminium, werd me de raad gegeven om dit product te gebruiken: http://www.amazon.co.uk/Clarik-Aerosol-Solution-Grade-X500Ml/dp/B00CS0PWRQ

Hierdoor zou het galvanisch effect onderdrukt worden.

 

Ook koper en aluminium zijn geen beste vrienden (zelfde effect). Gebruik dus nooit kopervet om aluminium bouten te monteren. Op termijn rotten ze gewoon weg.

aangepast door VFRFlanders
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat de mensen met problemen bij rubberen ventielen die bij jou komen niet je reguliere klanten zijn, jij monteert tenslotte elke keer voor die prijs nieuwe. ;)

Ik heb nog nooit meegemaakt dat degene die de banden van mijn auto of motor verving geen nieuwe ventielen plaatste. Bij de haakse ventielen wordt de ventielkern ook bij elke bandenwissel vernieuwd. Ook als bij elke bandenwissel het rubber ventiel word vervangen kn je problemen krijgen als je telkens het ventiel moet buigen om het vulapparaat (of drukmeter) er goed op te kunnen zetten. Dat die rubberventielen zelfdichten zijn is inderdaad mooi maar het werkt niet meer als de velg corrodeerd en dat gebeurt vaak aan de (ongelakte) binnenzijde, uit zicht. Er zijn trouwens zat oepassingen waarbij op dezelfde manier wordt afgedicht als bij de haakse ventielen en de druk het honderdvoudige is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook koper en aluminium zijn geen beste vrienden (zelfde effect). Gebruik dus nooit kopervet om aluminium bouten te monteren. Op termijn rotten ze gewoon weg.

 

Cu-vet is al een tijdje verdrongen door keramisch vet mede om die reden. Zeer tevreden over en universeel toepasbaar. De aerosol patroon van Kroon heeft er zelfs een handig kwastje op staan zodat een likje makkelijk aan te brengen is.

 

 

 

Greetz

aangepast door Morango
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...