Ga naar inhoud

Nieuwe veren en schokbrekers


RoelNL
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo beste Viffers,

 

Ik zit al een beetje mezelf in te lezen over vering en schokbrekers. Nu ben ik benieuwd wat de Hyperpro schokbrekers anders doen tov de originele schokbrekers, is de wegliggging echt zoveel beter dan met nieuwe originele schokbrekers?

 

Ik heb zometeen een VFR 800 VTECH van 2007 met bijna 58dkm erop, is het dan wijs om de schokbrekers voor en achter te vernieuwen omdat ze al bijna 10 jaar oud zijn met 58 dkm ervaring? Toen ik de schokbrekers bij mijn auto vernieuwde wist ik niet wat ik mee maakte zoveel betere demping en wegligging, ik verwacht dat dat eigenlijk ook het geval is bij de VFR, maar als hyperpro een stuk langer meegaat en veel beter stuurt dan doe ik liever een upgrade naar de hyperpro schokbrekers.

 

Ook had ik nog het iets gelezen over Ohlins schokbrekers, zijn deze weer beter dan Hyperpro schokbrekers?

 

Ik heb zitten zoeken op internet of ik prijzen kan vinden van de hyperpro schokbrekers maar dat lukt me niet. Ik heb al wel gevonden dat ze in Werkdam te koop zijn en dat is vlakbij mij in de buurt.

 

Dan nu de vraag waar het mij omgaat.

 

Wat is het beste wat ik kan doen qua schokbrekers? Gewoon originele schokbrekers, Hyperpro schokbrekers of de Ohlins, of gewoon nog even laten zitten en kijken hoe de oude originele schokbrekers het doen? Als ik het ga vernieuwen dan gaat het sowiezo voor en achter gebeuren en niet alleen voor of achter. Is er ook nog verschil qua rijcomfort, of is dit in te stellen op de schokbrekers?

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

Groetjes Roel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even in het kort. Het verschil kan heel groot zijn, maar dat ligt voor een belangrijk deel aan de staat van de huidige vering.

Het verschil zit voor het grootste deel in de schokbreker achter.

Ohlins is een top merk met bij behorende prijzen en als je aspiraties hebt om Rossie op te volgen is dat een goeie keuze.

Hyperpro heeft voor de gemiddelde motor rijder de streetbox in het programma en dat is een heel goede vervanging voor de standaard vering.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Google says: Prijslijst Hyperpro: http://hyperpro.com/nl/wp-content/uploads/sites/2/2014/03/Prijslijst-2016-Hyperpro-service-center-01-03-2016.pdf

 

Stel je eerst zeker van het feit dat er niet al een aangepaste set in je VFR zit!

Zou zonde zijn als je de voorvork uit elkaar haalt en er blijkt al een aangepaste versie in te zitten.

M.a.w. stel je op de hoogte van de onderhoudshistorie, voor zover dat mogelijk is.

 

Zoals Rikus aangeeft, de keuze is reuze. Lees daarom even verder in deze rubriek. Er zijn je al velen voor gegaan die hun ervaringen hebben gedeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even in het kort. Het verschil kan heel groot zijn, maar dat ligt voor een belangrijk deel aan de staat van de huidige vering.

Het verschil zit voor het grootste deel in de schokbreker achter.

Ohlins is een top merk met bij behorende prijzen en als je aspiraties hebt om Rossie op te volgen is dat een goeie keuze.

Hyperpro heeft voor de gemiddelde motor rijder de streetbox in het programma en dat is een heel goede vervanging voor de standaard vering.

VFRikus

 

 

Ok duidelijk thx, de Rossi aspiraties :w heb ik niet haha,

 

Is er nog een makkelijke manier om de oude schokbrekers te testen of ze versleten zijn bijvoorbeeld het naveren zoals bij een auto, olie die op de veerpoot voelbaar is duid denk ik ook op vervanging? Is voor de wegligging de voor of achter schokbreker het belangrijkst? Voor het remmen denk ik de voorkant omdat die dan inveert.

 

 

Google says: Prijslijst Hyperpro: http://hyperpro.com/nl/wp-content/uploads/sites/2/2014/03/Prijslijst-2016-Hyperpro-service-center-01-03-2016.pdf

 

Stel je eerst zeker van het feit dat er niet al een aangepaste set in je VFR zit!

Zou zonde zijn als je de voorvork uit elkaar haalt en er blijkt al een aangepaste versie in te zitten.

M.a.w. stel je op de hoogte van de onderhoudshistorie, voor zover dat mogelijk is.

 

Zoals Rikus aangeeft, de keuze is reuze. Lees daarom even verder in deze rubriek. Er zijn je al velen voor gegaan die hun ervaringen hebben gedeeld.

 

Bedankt! Dat is zeker een goeie inderdaad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik dat je je motor nu nog niet hebt en toch al aan andere vering zit te denken?

Lijkt me verstandig om eerst eens lekker te gaan rijden en zelf (mbv wat internet fora en tutorials, of langs iemand die er wat verstand van heeft) wat af te gaan stellen voordat je nieuwe vering gaat aanschaffen.

Zelf vind ik 58.000km niet echt heel veel voor een veringset van de VTEC, en wellicht kan een beetje verse olie voor jou al de wereld maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist daarom vraag ik het me af. Als er op voorhand gezegd dat somige schokbrekers maar 20dkm mee gaan, dat heb ik ergens op andere fora gelezen namelijk.

Maar iets vervangen wat goed is is inderdaad zonde. Maar op het moment dat het toch moet gebeuren dan liever gelijk een upgrade.

 

Ik wist niet eens dat je de olie van de schokbreker kon vervangen, is er een mogelijkheid de staat van de olie te controleren?

 

Zelf ben ik van mening dat 10 jaar oude schokbrekers redelijk op leeftijd raken en de dempende werking een stuk minder is dan een nieuwe, Ik weet alleen niet of dit ook jullie ervaring is, het verslijten bij een schokbreker gaat heel geleidelijk en gaat ook op zo'n manier dat je het niet in de gaten hebt. Dit is mijn ervaring bij de schokbrekers van de auto. Dat er maar 58dkm op de teller staat, betekend niet automatisch dat de schokbreker een rustig leven heeft gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorkolie vervang, als je een beetje kilometers maakt, je het beste elke twee jaar en als je dan ziet wat er uit komt weet je ook precies waarom je het doet.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist daarom vraag ik het me af. Als er op voorhand gezegd dat somige schokbrekers maar 20dkm mee gaan, dat heb ik ergens op andere fora gelezen namelijk.

Maar iets vervangen wat goed is is inderdaad zonde. Maar op het moment dat het toch moet gebeuren dan liever gelijk een upgrade.

 

Ik wist niet eens dat je de olie van de schokbreker kon vervangen, is er een mogelijkheid de staat van de olie te controleren?

Als je aan de service limit houd dan ververs je om de 30K km de olie van de schokdemper. Controleren is niet mogelijk. Als je het wilt controleren dan vervang je gelijk de olie en wordt de demper met stikstof op druk gebracht.

 

Het servicenen modificeren van een originele Showa is mogelijk bij SO-Produchts.

 

Een vervanger kopen kan ook, o.a Wilbers Hyperpro öhlins Bitubo ect

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

OK dat is duidelijk. bedankt voor het aangeven waar je het kan servicen!

aangepast door Arno71
Het volledig herhalen van vorige reactie in een quote is niet nodig. Quote is daarom verwijderd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon even langsrijden bij Hyperpro. Ze voelen dan even aan jouw motor, en kunnen je al heel snel vertellen wat voor jou de beste optie is.

- Niets doen

- Veren vervangen
- Alleen olie vervangen
- Streetbox (voorvorkveren met achter een emulsiedemper)

- Voorvorkverenset met volledig instelbare gasdemper achter

 

Je hoeft niet bang te zijn dat ze je wat aansmeren, veel van mijn klanten zijn teruggekomen met het advies niets te doen of alleen olie te vervangen.
Mocht je willen bestellen, dan kan ik je wel vertellen hoe je nog een leuke korting kan krijgen.

Öhlins gebruikt lineaire veren, Hyperpro gebruikt progressieve veren (lineair is op aanvraag mogelijk). Er is her en der uitgebreid beschreven wat het verschil is, en wanneer je welke gebruikt. Gebruik de zoekfunctie hiervoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk dat is goed om te weten dan hoef ik in iedergeval niet bang te zijn dat ze me iets aan smeren!

 

Ik moet zeggen dat ik van de week maar is een belletje ga maken naar de motorzaak om te vragen of hij VFR wil klaar maken.

Ik heb de afgelopen dagen op de Ducati van mijn zwager gereden met prima weer en dat smaakt naar meer kan ik je vertellen. Alleen dan liever op de VFR want de Ducati is een Naked bike en dan is de rijwind toch wel een dingetje, Dat was mijn inziens in de korte tijd dat ik op de VFR reed een stuk minder.

 

Wat betreft die korting ben ik wel benieuwd, als je het liever per PB wil sturen begrijp ik dat. Je kan het ook hier plaatsen als je wil?

aangepast door RoelNL
Link naar reactie
Delen op andere sites

So-products heeft meer keuze mogelijkheden, wat ook prijstechnisch interessant kan zijn. Hyperpro verkoopt alleen hyperpro.

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal goed :thumpup: hoe meer informatie hoe beter! Dan kan ik in iedergeval is wat gaan verglijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan SO-Products aanbevelen; t'is wel ff een stukkie rijden.

Maar ik had laat in de middag afgesproken, koffie, hij aan de slag en ik s'avonds weer naar huis

 

dit was voor mijn VF500F2

 

http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?showtopic=24341&p=403904

 

Weet niet of the YSS VFR serie ook hoogte verstelling heeft...

Prijsverschil met een Hyperpro of Wilbers was aanmerkelijk.

Door Andre zelf opgebouwd dus snel leverbaar. Kan ook in de fabriek in Thailand (morderne fabriek, niks mis mee), duurt het at langer

 

P8269514_zps1jwkkby4.jpg

 

aangepast door 748cc
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik vragen wat die demper kostte? Mag ook per pb. So products hoor wel meer goeds over. En ik ben ook nog op zoek naar een knappe vervangingsdemper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...