Ga naar inhoud

Cilinder problemen?


Ron1982
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Vorig jaar mei heb ik een VFR800 uit 2005 gekocht. Helaas al vanaf dag 1 veel problemen gehad en de dealer beloofd hulp maar doet eigenlijk niks nuttigs. Ik ben het punt voorbij waar ik nog contact wil hebben met ze, uit fatsoen zal ik geen namen noemen. Ik hoop echt dat jullie mij wat tips kunnen geven, ik ben namelijk ondanks alle problemen, echt verliefd op mijn VFR'etje.

 

Misschien kunnen jullie mij adviseren in wat te doen?

 

Klachten zijn begonnen met het spontaan uitvallen van de motor bij ontkoppelen, ik zag dan ook dat de toeren naar beneden viel. Soms viel ie dan uit. Bij loslaten van de koppeling start de motor weer. Dit hebben ze opgelost door de motor stationair naar 1300 toeren te draaien, dat is volgens mij te hoog... moet 1100 zijn?

De stator was defect. Die is vervangen. Ik had brand in een soort van zekering die achtergebleven was. Kennelijk heeft er een lader of nav systeem gekoppeld gezeten die ze hebben weggehaald.

 

Nu is het zo dat ik de motor heb laten checken bij een andere winkel en die geven aan dat de motor beneden de 3000 toeren op 3 cilinders loopt. Daarboven geen enkel probleem. Ze denken dat het aan de nokkenaskettingen ligt. Reparatiekosten zijn 600 euro geven ze aan. Ze garanderen alleen niet dat het daarmee is opgelost en als dat het niet is geven ze aan dat de kleppen misschien gesteld moeten worden. Dat kan 2000 euro gaan kosten (4 dagen werk??). Ik ben me echt een ongeluk geschrokken.

 

Ik hoorde vorig jaar wel 1 of 2 keer een bonk uit het blok komen, ik vermoed dat daar de cilinder problemen zijn begonnen. Toch rijdt de motor erg fijn en merk ik eigenlijk heel weinig problemen, ook laag in de toeren.

 

Ik heb echt geen idee wat ik moet doen. Liefst wil de motor wel behouden, maar zoveel kosten zijn gewoon eng te noemen. Ik heb het geld er eigenlijk ook niet voor... Voel me redelijk genaaid en helaas niet op de plesante manier.

 

Iemand pointers/tips/advies? Zou het erg op prijs stellen!

aangepast door Ron1982
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jouw verhaal zo lees is er niet echt diagnose gesteld, maar lijkt het meer op try and error.

Zitten de bougie kabels er wel goed op? Neem anders eens contact op via pb met Johan in Zwolle.

Zoek in forumleden maar even op Johan.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

De theorie over de nokkenasketting vind ik een vreemde. Eén nokkenasketting stuurt immers 2 cilinders aan. Als daar een probleem mee is zouden volgens mijn logica 2 cilinders kuren moeten vertonen. Wat VFRikus hierboven ook al zegt, trial & error. Ik zou het eerder schieten in het duister noemen.

Je bent ook vrij kritisch over motorwinkels. Ik niet over de mijne. Laat één ervaring niet het oordeel over een hele branche zijn. Als ik zie waar je vandaan komt dan zou je met een half uurtje rijden bij de mijne kunnen zijn en daar eens vragen hoe zij er over denken. Ze hebben daar best veel verstand van Honda's namelijk.

Trouwens, de bedragen die je noemt zijn heel fors. Er stond in het te koop aangeboden forum recent een heel motorblok voor 800 euro... blok vervangen is natuurlijk ook een optie. Succes er mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Almekinder en VFRikus, bedankt voor de reacties!

Ik ben inderdaad redelijk kritisch op het moment. Dat zal wel weer zakken over een poosje, even de actuele emotie zeg maar. Ik haal de opmerking ook wel even weg uit mijn post, het heeft ook geen toegevoegde waarde.

 

Welke motorwinkel ga jij heen Almekinders? Ik al Johan een PM sturen, maar mocht dat niet lukken/kunnen dan heb ik een alternatief.

 

Nogmaals dank!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat met Johan vast lukken.

Je zal helaas toch nog een keer kosten moeten maken maar het is gegarandeerd minder dan bij een dealer en ik denk ook minder dan het verlies dat je draait wanneer je hem van ellende zou verkopen want een motor die niet lekker is verkoopt niet of voor heel weinig.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op drie poten lopen bij lage toeren is meestal valse lucht.

Spuit een keer met een deo spuit rond de gasklephuizen als hij stationair draait.

ontsteking zou ook kunnen, maar nokkenasketting klinkt niet waarschijnlijk.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat Johan een compressietest kan doen of kan luisteren of de nokkenas kettingspanners nog goed zijn. Anders heb je nog een (her)kansing bij de sleuteldag van Rikus, als je zolang kan wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zitten er wel verse bougies in ,deze kunnen doorslaan dit kan btw ook met verse.

Als hij is doorgeslagen kan hij ook op 3 poten lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...