Ga naar inhoud

VRO training groepsverband


RoelNL
 Delen

Aanbevolen berichten

Met de jaren krijg je je eigen rijstijl. En leer je jezelf soms ook foute dingen aan (ik zeg niet dat dit het geval is). Met wat tips van een professional en de mogelijkheid om op locatie zijn/haar tips te proberen, kan iedereen wat leren.

Ik wil het in ieder geval zeker nog een keer een aantal van die VRO cursussen volgen. Dus als er een keer een groepje ontstaat die die dit ook wil hou ik me aanbevolen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Arthur:

Inderdaad. Of je het geld er aan uit willen geven moet iedereen voor zich zelf weten maar zinvol is het altijd. Zeker als de groep niet te groot is (en het niveau niet te verschillend), kan opbouw van zo'n dag heel makkelijk aangepast worden aan het aanwezige niveau.

Daarnaast is het altijd mogelijk bij andere instructeurs een VRO Cursus te doen voor meestal veel minder geld. Hun opzet is hetzelfde als die van de KNMV maar de uitvoering en locatie verschilt meestal.

 

Ik heb midden jaren 90 mijn rijbewijs gehaald. Daarna eerst niet zo veel gereden. Mijn eerste VFR gekocht ik ongeveer 10 jaar geleden.

Redelijk wat kilometers mee gereden in Binnen- en buitenland (ongeveer 30.000 km). Dan denk je dat je het rijden al aardig onder de knie hebt,

 

Eerst een VRO Risico gedaan en een paar jaar later VRO-1 en daarna nog een Berg- en bochtentraining in het buitenland gedaan en ondertussen weer ongeveer 40.000 km verder.

Nu durf ik eigenlijk pas te zeggen dat ik het motorrijden aardig onder de knie heb. Vooral bij VRO-Risico zijn mij dingen verteld die eigenlijk bij de rijlessen zouden moeten horen.

 

De lessen die ik gevolgd heb om mijn rijbewijs te halen waren duidelijk voldoende om het rijbewijs te halen maar niet om een veilige motorrijder te zijn.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik voornamelijk vreemd vond was dat er bij rijlessen op de motor als zowel in de auto weinig tot geen tijd wordt besteed aan rijden op onverharde wegen / berm rijden met 2 wielen (auto). Dat je geen offroad cursus volgt tijdens het rijlessen snap ik. Maar een keer ervaren hoe een motor of auto reageert op een grind / zandpad vind ik toch wel bij basiskennis horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze besteden hier in België niet eens aandacht aan snelwegen!

Laat staan aan onverhard of botweg zandpaden.

 

Zelf ben ik begonnen met brommer op 16 en het leukste was over het strand rijden en door de duinen, met een wegbrommer :-)

Later een paar keer op wintersport geweest door de sneeuw eerst met een Yamaha 750 en later nog eens met een RGV250R, ook altijd leuk maar wel heel erg oppassen voor ijs.

 

Als ik kijk naar de rijlessen van tegenwoordig (ik deed rijexamen in Alkmaar in de sneeuw!) dan vind ik het maar bedroevend.

Zo moeten alle motoren ABS hebben of je mag de oefeningen niet doen, maar zonder ABS rijden leren ze niet terwijl oudere motoren die betaalbaar zijn het veelal niet hebben.

Mijn dochter moest ik leren remmen zonder ABS want ze had de motor al 4 keer op de grond gelegd!, dat geeft wel aan hoe goed de lessen werkelijk zijn.

 

Die cursussen hebben hun nut, daar heb ik het niet over, maar ik vind ze veel te kort en veel te duur, koop een oude (cross)motor voor een paar honderd euro en zet zelf een parcours uit met zandpaden en pionnen etc.

Dan leer je het snel genoeg, en laat je de boel vallen dan is het niet erg.

aangepast door Bassie
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 dag cursus is inderdaad kort. Als het dan ook nog eens 250 euro kost. Begrijp ik wel dat je er bedenkingen bij hebt over de prijs/kwantiteit verhouding.

De berg- en bochten training was een lang weekend (4 dagen/3 nachten) in een hotel op basis van een half pension voor 350 euro p.p. Dat is in verhouding een stuk goedkoper en super-gezellig. Gewoon een weekend weg met een doel. Dat is het geld altijd waard.

Vooral omdat het over 4 dagen verdeeld was, blijft er veel meer van hangen is mijn ervaring. Je krijgt dan namelijk ook echt de gelegenheid om het geleerde onder toezicht van een instructeur te oefenen en bij te schaven.

 

Met een cursus van 1 dag is die gelegenheid er nagenoeg niet en komt het voornamelijk neer op het nadoen van een kunstje. Het blijft veel minder goed in je systeem zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een VRO cursus kost inderdaad een paar centen maar is het echt waard. Ik heb de laatste paar jaren een VRO georganiseerd voor de plaatselijke club, eerst een RMT, een jaar later VRO expert, nog een jaar later VRO bochten. Alle drie bijzonder leerzaam.

Dit jaar zijn we naar 2 the experience geweest, ook in Lelystad op het Midland circuit bochten-training, een leerzame ervaring. De prijs is lager maar zit ook niets bij in zoals lunch etc. Eten en drinken kun je wel gewoon kopen.

Die hebben een ochtend sessie en een middag sessie. Een sessie betekend 6 keer 10 minuten op het korte bochten circuit en hebt in de regel 3 cursisten per instructeur, die je na elke ronde uitleg en advies geeft wat er goed is en juist niet zo goed. Wij hebben dat als bijzonder leerzaam ervaren.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even n reactie op bovenstaande reacties:
Ook ik vond het veel geld. Maar té duur? Ik vond de beschikbaarheid van het Politiecircuit, met alle mogelijkheden die dat biedt, een enorme plus. Waar heb je de kans om binnen 10min dijkweggetjes te oefenen, negatieve verkanting, noodstop, knijpende bochten en n waterbakje met 15cm water? De luxe lunch is fijn, maar idd luxe. Waterbak was erg gaaf en leerzaam: Ondanks dat ik veel met regen heb gereden, bleef t altijd n omslagmoment tussen mn oren "Oei,m nu is de weg glad". Bij de oefening in de waterbak start je met ca 60km/u en langzaam opbouwen. HEt hoosde trouwens ook enorm. Toen ik uiteindelijk die waterbak in ging met zeker 130, remmen aanleggen en doorremmen, uitwijken en weer gas er op, dan leer je er wel van. En mn banden gaven niet eens n krimp, en dat ding tussen mn oren nu ook niet meer.

Over oefenen op zandpaden, zoals Bassie zegt: die heeft niet iedereen ter beschikking. Maar dat is zeker n goede les! Net als n introcursus Trial: als je dat hebt gedaan weet je wat balans is!

 

Denk dat we t allemaal wel er over eens zijn dat periodiek oefenen, meer dan je normaal doet bij gewoon rijden, je vaardigheden behoorlijk op peil brengen/houden.

 

Groet!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een VRO cursus kost inderdaad een paar centen maar is het echt waard. Ik heb de laatste paar jaren een VRO georganiseerd voor de plaatselijke club, eerst een RMT, een jaar later VRO expert, nog een jaar later VRO bochten. Alle drie bijzonder leerzaam.

Dit jaar zijn we naar 2 the experience geweest, ook in Lelystad op het Midland circuit bochten-training, een leerzame ervaring. De prijs is lager maar zit ook niets bij in zoals lunch etc. Eten en drinken kun je wel gewoon kopen.

Die hebben een ochtend sessie en een middag sessie. Een sessie betekend 6 keer 10 minuten op het korte bochten circuit en hebt in de regel 3 cursisten per instructeur, die je na elke ronde uitleg en advies geeft wat er goed is en juist niet zo goed. Wij hebben dat als bijzonder leerzaam ervaren.

Wie is we ,en waarom meld je dat niet ,koffie staat klaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja goed lezen blijft toch een probleem bij mij ,maar ik ben bang dat je gelijk hebt

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

vandaag toevallig een bericht gelezen van een jonge motorrijder, die in de ochtend een motor kocht en in de middag verongelukte....

ik heb heel veel geleerd bij mijn eerste VRO en de suggestie dat met een brommer in de duinen crossen net zo goed is....totale ***koek!

dat jij nou zo fantastisch motor kan rijden wil niet zeggen dat we allemaal zo perfect zijn?? :o
(ik hou verder mijn mond dicht :glare::zucht: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

We kunnen natuurlijk net zoveel cursussen volgen als we willen, dat bevordert de veiligheid uiteraard maar de factor "mens" is niet feilloos, dus fouten maken, zelfs met fatale afloop zullen nooit 100% uit te sluiten zijn.

Alleen je best blijven doen om fouten te vermijden zal de grootste uitdaging zijn. Goed opletten en defensief rijden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja goed lezen blijft toch een probleem bij mij ,maar ik ben bang dat je gelijk hebt

Cock,

vorig jaar met de bochtencursus VRO bochten heb ik zelfs nog een oproep op dit forum gedaan of er nog mensen waren die ook wel wilden, we hadden nog plek over voor een paar mensen. Is toen door een paar Viffers ingevuld.

Geweldige dag gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cock,

vorig jaar met de bochtencursus VRO bochten heb ik zelfs nog een oproep op dit forum gedaan of er nog mensen waren die ook wel wilden, we hadden nog plek over voor een paar mensen. Is toen door een paar Viffers ingevuld.

Geweldige dag gehad.

Ik doelde op de bochtentraining van 2 The Experience ,deze heb ik al een paar keer gedaan bij Menno,met regen en droog weer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in de afgelopen 11 jaren ongeveer 35.000 - 40.000 km per jaar gereden, woon-werk verkeer en daarnaast nog wat fun kilometers met de VFR (tot twee jaar geleden; ik heb hem verkocht). Ieder jaar een VRO gedaan, van VRO-1 t/m VRO-bochten, of hoe ze ook in de loop van de jaren zijn gaan heten. Ik kwam er elk jaar weer achter dat er kleine onhebbelijkheden inslopen door mijn "eigen rijstijl". Tijdens de onderscheidelijke cursussen werd mij overduidelijk dat ik door een andere kijk (lees meer ervaren instructeur) op mijn rijgedrag, ik weer wat meer leerde over wat ik "fout" deed. Ik heb voornamelijk mijn beperkingen leren onderkennen, en ik weet zeker dat er nog genoeg te leren valt voor iedere motorrijder (weggebruiker), ongeacht de rijervaring op welke soort ondergrond dan ook. Kortom, je bent nooit te oud om te leren en een andere kijk schept altijd een leermoment. Ieder moet dan voor zichzelf beslissen of je het die som geld waard vindt. Een enkel kuipdeel kost al gauw meer dan een cursusje...

  • Like 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...