Ga naar inhoud

Flashing Tail Light


 Delen

Aanbevolen berichten

Het zou mij verbazen. Fietsers, joggers en hondenuitlaters hebben vrij spel maar voor verlichting van motorvoertuigen bestaan nog altijd strikte regels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thnx maar is voor auto's ...

Maar als je de zoekfunctie gebruikt kom je aan het Technisch Reglement voor motorfietsen !

Ik ben al aan't lezen ^_^

En dit is het enige wat ik er over vind dus volgens mij mag het ...

 

 

 

Greetz

aangepast door Morango
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle motorvoertuigen. Awel, in België mag toch alles. ;)

 

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-101074/561-art14

 

Bij ons hebben knipperlichten een signaalfunctie dus je kan er zomaar een prent voor bekomen als meneer de zwaan zn dag niet heeft.

aangepast door Bluebird
Link naar reactie
Delen op andere sites

BMW heeft het Dynamic brake light in de optie lijst denk ik. Weet dat het bij de Goldwing reeds 30 jaar bestaat in USA uitvoering, maar ik weet niet of het in Belgie of Nederland mag. Misschien een BMW dealer vragen of het hier in Belgie en Nederland verkocht mag worden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de APK voorschriften is een toelichting opgenomen over dynamische verlichting.

Het achterlicht wordt hier niet genoemd.

http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/Personenautos/Lichten,%20lichtsignalen%20en%20retroreflecterende%20voorzieningen/Verplichte%20lichten%20en%20retroreflectoren/Paginas/default.aspx

VFRikus

edit: ja, ik weet dat het niet over motorfietsen gaat, maar het geeft aan dat het wel de aandacht van de RDW heeft.

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg maar zo, als je aandacht vraagt,..... krijg je aandacht. ( Zit je meestal niet op te wachten )

Daarnaast moet het licht rood licht uitstralen. Je kan erover discussiëren of dit "stralen" is, maar
waarom zou je het risico willen lopen. Succes. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De overweging om voor een dergelijk achterlicht te kiezen lijkt mij veiligheid. Als je opvalt/aandacht trekt; word je gezien. De vraag is of het in de praktijk ook echt veiliger is of mogelijk alleen een gevoel van meer veiligheid geeft. Alleen voor de mooi zou ik er niet voor kiezen. Of het mag in nederland en/of belgië weet ik niet.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je valt er mee op omdat je een van de weinigen bent met een dergelijk achterlicht. Zou het worden toegestaan en iedereen gaat er mee rijden dan wordt het kermis op de weg en dat kan weer tot afleiding of verwarring leiden. Regels zijn er dus niet voor niks en die gelden dan ook voor iedereen. Achterlichten met geintegreerde RAW leds zijn ook al omstreden vanwege de veel te kleine afstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou zeker geen slecht idee om motorfietsen uit te rusten met een "hazard light" (het knopje met het rode driehoekje), zoals je in auto's kan vinden. Het zou de veiligheid zeker ten goede komen. Alhoewel heel wat schema's beschikbaar zijn om zelf zo een "gevaarlicht" te installeren, blijft het mogelijk een onwettige aanpassing...

 

Indien onze motorfietsen toch uitgerust mogen worden met een "gevaarlicht", dan zullen onze EU-bureaucraten er zeker weer in slagen om er heel moeilijke (dure) reglementering van te maken (bv. bij een retrofit op een reeds bestaande motorfiets).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...