Ga naar inhoud

Wijziging in edit en delete beleid en privacy beleid hierbij


frank_b
 Delen

Aanbevolen berichten

We hebben een aanpassing gemaakt in de settings voor het wijzigen van een post en het eventueel verwijderen van deze post.
Tot nu toe was het altijd mogelijk om je eigen post te verwijderen en/of aan te passen.
(Behalve bij een eigen topic waarin al gepost was)

Dit wordt nu aangepast, het is nu niet meer mogelijk om een eigen post te verwijderen en deze kan ook niet meer bewerkt worden na een maand.

Waarom deze wijzigingen?

Het is nu een aantal malen voorgekomen dat een gebruiker al zijn postings verwijderde of ingeval van een topic er b.v. puntjes in heeft gezet.
Dit kan komen doordat iemand zijn account misbruikt is of doordat iemand niet meer op het forum wil zijn en dan ook maar vind dat alles weg moet wat er gepost is.

Het mag duidelijk zijn dat dit niet echt gewenst is, topics worden onleesbaar of onbegrijpelijk.
Dat is jammer omdat het forum ook een goed naslagwerk is voor iedereen.

Maar hoe zit het met de privacy wetgeving? Kan dat zomaar dan?
Dat is een lastige, niet alleen voor ons, maar voor elk forum op het internet. Privacy wetgeving gaat sowieso voor welk forumbeleid dan ook.

Nu is deze wetgeving lastig op een forum toepasbaar:

Dit is de status van een bericht:
Iemand die op een forum post, geeft daarmee toestemming voor publicatie van de persoonsgegevens die hij in zijn berichten opneemt. Op die grond mag het forum de posts publiceren, verspreiden en archiveren.

Echter kan deze toestemming ook ingetrokken worden door dezelfde persoon bij vertrek.
Maar dan raak je een uitzondering in de privacy wet: Wanneer er een aantoonbare noodzaak is kan van verwijderen geen sprake zijn.

Juist een bij forum speelt de vrijheid van meningsuiting en het belang om een compleet en begrijpelijk verhaal te kunnen publiceren.
Dit zal nooit spelen bij één post in bv een topic maar wel in een aaneengesloten discussie. Het eisen van verwijderen van deze berichten in het kader van de privacy wetgeving zal dus geen stand houden.

Uitzonderingen daar bij zijn:
Berichten zijn aan een account gekoppeld. Dit account moet worden geanonimiseerd / van naam veranderd eventueel / persoonskenmerken eruit.
En in sommige gevallen moet een bericht toch weg omdat er persoongegevens in staan of iets dergelijks.
Bij deze uitzonderingen ligt de bewijslast bij de poster.

 

Nu zijn wij zeker niet de moeilijkste en wanneer iemand weg wil kan dat altijd.

Een account kan worden geanonimiseerd op verzoek of geheel verwijderd. Of inactief, net wat de gebruiker wil.

En in overleg kan een posting zeker worden verwijderd.

 

Het enige wat we willen is ons forum als naslagwerk bruikbaar en helder houden.

 

We hopen op jullie begrip voor deze maatregel.

Het team van het VFR forum.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een maand niet erg lang?

Persoonlijk zou ik denken dat een 2 tal dagen tot een week meer dan lang genoeg is, als je dan nog niet weet wat je wilt posten.

Moderators kunnen daarna immers nog altijd de boel veranderen of naar wens verwijderen.

 

Van mij mag het merkelijk korter, de meeste fora waar ik loop te klieren hebben het vaak een paar uur tot een dag, maar nooit een maand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben regelmatig topics waarbij (bijvoorbeeld) lijstjes worden bijgehouden. Dan kan een maand zelfs kort zijn....

Verder zijn er ook mensen die minder vaak op het forum komen. Ook die willen we de kans geven een post aan te passen. Tot nu toe was het zo, dat er zelfs helemaal geen tijdlimiet was ingesteld :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een maand niet erg lang?

Persoonlijk zou ik denken dat een 2 tal dagen tot een week meer dan lang genoeg is, als je dan nog niet weet wat je wilt posten.

Moderators kunnen daarna immers nog altijd de boel veranderen of naar wens verwijderen.

 

Van mij mag het merkelijk korter, de meeste fora waar ik loop te klieren hebben het vaak een paar uur tot een dag, maar nooit een maand.

Ik had niet bepaald de indruk dat dit topic bedoeld was om er een discussie over te voeren.....toch ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry ik geef gewoon mijn mening wat op andere fora gewoon is.

Dat is geen discussie maar een mening.

 

En mijn mening is dat het best korter mag, zeker om verwijderingen en andere rommel te vermijden.

Waarom laten ze anders de topic open, het had ook gesloten kunnen zijn als zijnde een mededeling ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraag aangaande het maken van een lijstje.

 

Ik ben hier op het forum bezig een bij elkaar te krijgen voor een VRO training. Nu begrijp ik hieruit dat het lijstje wat in eerste instantie zowat bij de beginpost staat dus maximaal een maand bijgewerkt kan worden. maar stel dat er iemand straks weer reageert en ik het lijstje wil bijwerken. Geldt het laatste punt bijgewerkt weer als een nieuw start datum voor het bijwerken tot een maand later?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg me ook af of de remedie niet erger is dan de kwaal. Hoe vaak komt het op dit forum voor dat een account misbruikt wordt of een boze ex forumgebruiker topics onleesbaar maakt?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

eens met VFoRever!

Want hoe groot is dit probleem nu daadwerkelijk geweest afgelopen jaar?

Er is recent 1 idioot langs geweest die zich nogal heeft laten meeslepen (netjes uitgedrukt, en keurig opgelost door Frank-b) en gevolg is dat vaste leden er last van gaan krijgen in de voorbeelden die Roodrunner opnoemt. (kilk)

Mijn ervaring is overigens toch dat er weinig gebruik gemaakt wordt van de zoek-functie.

Dus een topic waar wellicht 1 post verwijderd is of aangepast werd is echt van NUL belang in het grote totaal.

aangepast door JooST
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met andere fora, waar dit wel gebeurt, de normale poster heeft er hinder van en de stipjes vrouw of man hou je niet tegen.

Ik vind zo een maatregel bijzonder onplezierig overkomen, eigenlijk vat ik hem op als een gebrek aan vertrouwen in de gebruiker.

Mijn tip zou zijn, niet doen je maakt meer stuk dan dat je er mee red.

 

Theo

Link naar reactie
Delen op andere sites

:) We hadden wel wat discussie verwacht, vandaar dat het een open topic is en geen gesloten mededeling. :)

Hoe vaak komt het voor? Inderdaad niet vaak, we hebben er nu tweemaal last van gehad. (En nee we noemen geen namen en rugnummers!)
Dus dat valt inderdaad mee, echter kan het ook maar zo voorkomen dat iemand zijn telefoon eens verliest en dat er dan misbruik van een account gemaakt wordt.
En nee dat is nog nooit voorgekomen.

Het is ook een soort van bescherming voor een ieder, meestal zijn het opwellingen (idioot wil ik het zeker niet noemen) nav een discussie bv met een modje of een mede forumlid. De emoties lopen hoog op en men besluit om dan maar gelijk alles te verwijderen.
Daar kan men achteraf behoorlijk spijt van hebben.
En echt een topic kan er volkomen onleesbaar door worden.

Dat wordt nu voorkomen. En geloof me, ook ik als beheerder heb daar behoorlijk werk aan, IPB voorziet wel in een undelete, maar dan per posting en dan kan behoorlijk oplopen. (ok ok ik heb een database querie gemaakt dus gaat nu wat sneller, maar dat was een heel uitzoek werk. Na 15 dagen worden berichten sowieso permanent gewist)
Een gewijzigde posting kan ik niets meer mee natuurlijk, tenzij die in google cache staat of zo, maar dat is lang niet altijd.

Dus de delete knop blijft sowieso weg denk ik zo. Een pb naar een modje is zo gemaakt om een posting te laten verwijderen.

De wijziging dan, was ook achter de schermen aan discussie onderhevig.
We hebben op dit moment voor 1 maand gekozen omdat dat in de praktijk een behoorlijke ruime marge is.

We hadden al besloten om dit te evalueren, misschien korter, misschien langer.
Misschien verschil tussen forumleden en VFROC leden.
Eventueel een aparte groep voor toertochten enz?

Kortom, nu de discussie toch iets opgang komt, hou dan in je achterhoofd dat we het nu wel in de gaten houden, meld het ook wanneer je tegen een beperking aanloopt.
We nemen alles mee hoor.

@RoelNL, niet geheel zeker (staat lekker niets bij in de settings) maar ik vermoed dat de starttijd van het topic genomen wordt.
Je kunt dat dan mooi controleren en het ons laten weten.
Mocht je de OP willen bijwerken met nieuwe gegevens en het lukt niet meer dan kunnen wij dat sowieso doen.
Of we gaan een extra groep aanmaken waar je tijdelijk in komt met langere of geen wijzigingstijden zolang je iets organiseert. (ook een serieuze optie)
Wanneer het evenement voorbij is kun je dan weer naar de normale groep.

Kortom, het wordt even evalueren :)

En nee, we doen niet aan raadgevende referenda :rolleyes:




Dus een topic waar wellicht 1 post verwijderd is of aangepast werd is echt van NUL belang in het grote totaal.


Geloof me dat is het wel, ik heb deze week 500 berichten teruggezet en dat had een behoorlijk impact op leesbaarheid op de divers topics.

En ook dit was eigenlijk niet meer dan een soort van mis communicatie, de ene gebruiker tilde veel zwaarder aan de uitspraak van een ander die dat niet eens zo zwaar bedoeld had.

En dat is jammer. (En nee dat is niet de gebruiker die jij bedoeld JooST, die heeft niet gedelete dat hebben wij gedaan en dat was terecht. Ook emotie btw, heeft excuses aangeboden, dus zo kan het ook)

 

En dat valt niet op omdat het hersteld is :sleep: we doen nog wel eens wat.

aangepast door frank_b
kleine aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het een optie om de posts gewoon te laten staan en de forum naam en verdere details van iemand weg te poetsen? Dat houdt in ieder geval de topics leesbaar en de (nuttige) bijdragen blijven dan bewaard zonder dat iemand aan de post gekoppeld wordt. Eigenlijk hetzelfde principe als bij topics / posts van de inactieve leden.

De optie om extra groepen e.d. aan te maken om forumleden in staat te brengen zelf een kleine aanvulling in een tekst te kunnen maken lijkt me ook vrij tijdrovend. Als het aanpassen van de settings puur is om ervoor te zorgen dat iemand zijn posts niet kan verwijderen dan zou ik eerder voor bovenstaande manier kiezen.

aangepast door Nijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

op verzoek is het zeker mogelijk een account te anonimiseren Nijn. alle bijdragen blijven hierbij in tact zonder dat deze te herleiden zijn naar de originele poster.

'in the heat of the moment' blijkt dit vaak niet mogelijk en is men vaak niet voor enige rede vatbaar.

gezien de hoeveelheid werk die Frank eraan heeft aan reparatiewerkzaamheden is dit toch echt noodzakelijk (helaas).

 

op andere fora is dit overigens ook heel gebruikelijk, ik ben actief op een ondernemersforum waar de grens op 2 uur staat!

stimuleert nadenken wat je post en remt off-topic... hier wordt de soep gelukkig niet zo heet gegeten ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...