Ga naar inhoud

blex75

geometrie vfr750f

Aanbevolen berichten

hoi allemaal,

 

ik heb een dingetje met mijn vfr750f uit 1993.

de vfr stuurt niet echte lekker en voelt onzeker aan in langzame bochten .

het voel als of het stuur naar binnen wil vallen en dan vaak niet lekker de bocht uit kom.

ik heb nog een vfr uit 98 dus kan goed vergelijken .

de vorige eigenaar heeft de veerpoten laten zakken om zo wat hoger te zitten .

Ik ben bang dat de geometrie hier door veranderd is en dat de oorzaak daar ligt.

In een topic op dit forum staat omschreven hoe je de afstelling van de geometrie van verbeteren door de poten 44 tot 46

boven de kroonplaat uit te laten steken. Dit is dan de afstelling voor een 95 vfr.

 

is deze afstelling voor de 93er gelijk ?

of heeft iemand nog suggesties ??

 

de lagers zijn recentelijk vervangen voor cilindrische lagers en de motors spoort perfect .

 

groeten

 

Alex IMG_20160402_171311_zpslqmfio9a.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

De vorkpoten moeten zoveel doorsteken dat het veerringetje die in het groefje boven aan de veerpoot zit op de clipon rust

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Ik denk dat het komt omdat je op de rode harder moet werken om hem door de bocht te krijgen ,en de oude daardoor te makkelijk in de bocht valt omdat je de rode gewend bent ,het zou dus kunnen dat het aan de rode legt ipv de oude .

Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten ,maar dit kwam als eerste bij mij op .

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

de rooie stuurt juist heel erg goed , ik rij al sinds 1996 en dit is al mijn 4e vfr, maar deze wijkt echt af van de rest.

ik heb het ooit eerder gehad met een fireblade uit 98 waarvan het lager versleten was en te strak was gezet in de hoop de speling op te heffen.

na de banden spanning op 2,6 bar gezet te hebben is het al stukke verbeterd, maar het kan nog beter .

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Als de vorige eigenaar de voorkant omhoog heeft gezet dan zal dat het gedrag niet ten goede komen maar ook de banden kunnen een oorzaak hebben (of een combinatie van die 2).

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Zachte banden kan ook idd het omvallen van het stuur veroorzaken

Probeer eens onder het rijden het stuur los te laten ,of hij dan miss begint te slaan ,pas wel op.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

wat zou het effect zijn van een te oude band ?

profiel is keurig en goed maar wel lichte verouderingssporen in de profielgroeven.

band voel niet uitgehard aan maar juist redelijk zacht rubber

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

rechtuit met het stuur lost gaat perfect !

kan hem met mijn lichaam sturen .

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Leeftijd kun je aan de dot code zien .maar dan zal hij eerder gaan glijden over de band.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Leeftijd van de band zul je niet merken. Wel slijtage van de band (of verkeerde spanning zoals gezegd). Band nog mooi rond of misschien op loopvlak versleten en beetje "vierkant" ?

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Dit invallen bij lagere snelheden is heel erg afhankelijk welk type voorband er op zit. Toen ik m'n 2e VFR kocht (RC36-1) van hetzelfde type als de eerste lag daar een ouder type bridgestone band onder (BT10 volgens mij). Deze motor "viel" ook heel erg in de bocht. Voorband vervangen en het stuurgedrag was compleet neutraal geworden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Vraag ook eens na bij AFS, een soort huisleverancier voor banden hier. Ik ben geen expert, maar het zou met het merk banden te maken kunnen hebben, de stijfhijd van het carcas enz.

Maar Frank weet dit soort zaken beter ;)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Ik zou eerst er voor zorgen dat de voorpartij technisch in goede staat is. Balhoofdlagers, wiellagers, voorvering/olie en alles op de juiste wijze gemonteerd. Dat moet hoe dan ook allemaal in orde zijn. Dus uit elkaar halen, controleren, als nodig herstellen/vervangen van onderdelen en weer op de goede manier in elkaar zetten. Als de motor dan nog slecht stuurt kun je naar de band gaan kijken.

aangepast door VFoRever

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

post-5787-0-83269900-1460106581_thumb.jpg

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Bandenspanning voor 2,5 en achter 2,9 , oude banden werken niet in het voordeel , als het Michelin banden zijn (b.v. de Mpr2 ) die vallen sws meer in de bocht vanwege het slappere karkas van de banden .

Voor de rest sluit ik me aan bij wat hierboven allemaal staat.

Johan staat er om bekend om een Viffer weer supersturend te krijgen :) , dus mocht je de kans krijgen altijd doen

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien