Jump to content

How To: VTEC dashboard verlichting mod (blauw, en een vleugje rood-wit)

Recommended Posts

"Ik wil niet lullig doen, maar het feit dat de je dashboard verlichting een rode verlichting heeft is wel degelijk grondig doordacht. Ik wil hier wel geen biologieles geven, maar het heeft allemaal te maken met de staafjes en de kegeltjes in je ogen (de lichtgevoelige cellen op je netvlies).

(Zacht) rood vormt geen hinder wanneer je je aandacht op de weg moet houden (bv. bij het vallen van het duister, 's nachts). Blauw daarentegen is tijdens de nacht een kleur die door je ogen fel waarneembaar zijn, wat ook je zicht op de weg doet verslechteren."

Hier ben ik het ook helemaal mee eens. Ik heb de artikelen niet gelezen en de biologieles niet gevolgd, maar toevallig weet ik uit ervaring dat men ook op zee rood licht gebruikt in het donker. Dit zorgt ervoor dat je het best kunt zien in het donker als je direct vanuit het (rode) licht komt. Zou je richting wit licht (en dus blauw) gaan dan moeten je ogen toch weer een aantal minuten wennen om optimaal in het donker te kunnen zien.

Maar goed, ik ben een typische mooi weer en daglicht rijder. Alleen heel uitzonderlijk en ongepland zal ik in het donker kilometers maken. Maar inderdaad als het echt hinderlijk wordt verander je het ook zo weer terug op een regenachtige dag. Ik had nu een paar dagen vrij en behoefte aan een leuk projectje :rolleyes:

Ohja de youtube link ( https://youtu.be/dnm3pwSTT_g ) naar het filmpje ook geplaatst in de hoofdpost!

als ik van het weekend tijdens mijn nachtdienst een verloren uur tegenkom dan zal ik proberen de hoofdpost in een how-to te veranderen!

Edited by Michielvtb
  • Like 1

Het is gedaan met de beste bedoelingen - zeker geen kritiek - alleen als waarschuwing. Motorrijders zijn nu eenmaal zwakke weggebruikers. De statistieken spreken zeker niet in ons voordeel. Bovendien zijn er heel wat VFR rijders echte kilometervreters (waarom koop je anders een VFR?).

Rij veilig en geniet van je mods.

• Like 1

WOW, gaaf gedaan.

Zeker een goede keuze om die paar rode leds te laten zitten. Ziet er erg mooi uit!

Edited by Edwin1981

Het is gedaan met de beste bedoelingen - zeker geen kritiek - alleen als waarschuwing. Motorrijders zijn nu eenmaal zwakke weggebruikers. De statistieken spreken zeker niet in ons voordeel. Bovendien zijn er heel wat VFR rijders echte kilometervreters (waarom koop je anders een VFR?).

Rij veilig en geniet van je mods.

Snap ik en wordt ook zeker gewaardeerd... veiligheid voor alles! :thumpup:

• Like 1

Waarom staat de boel op mph / miles?

Omdat de spanning er continu af is geweest.. stekker loshalen van de printplaat. Hierna springt hij weer op mph. Moet nog ff km/h instellen, maar ik wist zo uit mijn hoofd de combinatie van knopjes indrukken hier niet meer voor. Net als het instellen van de klok... dit ga ik binnenkort weer goed instellen :)

Mooi geworden, Michiel. Ben ik toch benieuwd of jouw wijzerplaat ook een rode rand heeft zoals de mijne, want ik zie wel een kleurverschil met de cijfers. Het effect van die tellernaald is erg gaaf! Veel plezier ermee.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• 7 months later...

echt super gaaf gedaan man petje af.

maar ga het idee wel van je gebruiken beter goed gejat dan slecht bedacht. :schater:

heb zelf een blauw vfr en had vanavond een blauwe gear indicator besteld dus dacht tja dan moet de rest ook natuurlijk en kwam deze topic van jou tegen kan eigenlijk niet beter worden dan deze duidelijke uitleg hoe jij dit voor elkaar gekregen heb

nogmaals petje af man echt

Edited by crazy_tuner
  • Like 1

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...