Ga naar inhoud

Koelvloeistof bijvullen VFR 800 Fi 1998


edk
 Delen

Aanbevolen berichten

Dag,

 

Momenteel preventief koelvloeistof niveau aan het controleren. Linker zijkuip eraf, op het oog _lijkt_ het dat koelvloeistof netjes tussen min en max staat qua nivo. Als ik de dop eraf haal (rubber dop) en ik in het vaatje kijk staat het nivo toch echt een stuk lager dan ik in eerste instantie dacht.

Kleur van wat er in zit is groen.

 

Door verkleuring of wat dan ook aan de binnenkant van het reservoir is de aflezen van de buitenkant niet meer zo makkelijk.

Ik heb het reservoir een beetje heen en weer geschud dan zie ik ook wel waar het nivo zit, Net iets onder het minimum.

 

Dus ik moet bijvullen...

De motor heb ik in juni 2015 gekocht. Toen was KVS ververst zei de dealer (hoorde bij de afleverbeurt). In Augustus ongelukje gehad en toen is de motor op de zijkant gevallen. Ik weet niet of het daardoor is gekomen dat het nivo onder de maat is ? Of heeft de dealer toen niks ververst ? Dat kan natuurlijk ook.

 

Toch zelf maar preventief controleren. Nu moet er dus iets bij (wat er nu in zit heeft dus een groene kleur). In de schuur heb ik nog KVS van het merk en type:

"Havoline extended life coolant premixed 50/50" Dit heeft een roze kleur. Die fles is al wel eerder open geweest ivm bijvullen ooit voor de auto. Maar die fles heeft altijd in de schuur gestaan op een donkere plaats.

Is dat nog bruikbaar om mee bij te vullen ? Wat is jullie advies. Ik kan verder nergens lekkage bespeuren bij de radiator en bijbehorende slangen, ook geen vlekken bij uiteinden van slangen en klemmen dat er wat gelekt heeft. Ziet er nog proper uit.

Radiator lamellen zier er nog keurig uit, niks verbogen of platgedrukt.

 

Kan ik het bijvullen met roze wat ik nog heb staan ? Of beter helemaal verversen. Wat is wijsheid.

aangepast door edk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rechter kap er ook even af en controleer eerst of de radiator tot de nog aan toe gevuld is. Pas als dat het geval is kun je het reservoir links op peil brengen.

Kijk even of er op die kvs een specificatie staat zoals G11, G12, G12+, G12++ of G13

G12+ kan prima in de VFR en kun je gerust bij mengen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag VFRikus,

 

Heeft de radiator aan de rechterzijde een dop die ik er aan de bovenkant af kan halen om zo te kijken of het KVS nivo bovenin staat ? Of hoe gaat dat.

En is dat de enige mogelijkheid om het nivo goed te controleren voor het bijvullen ? Eerst rechterkap eraf daar in de radiator kijken en als de radiator daar vol is, dan links bijvullen in het reservoir tankje ?

 

En mag de roze koelvloeistof uit de fles bij het huidige groene?

 

De KVS in de fles heeft geen specifiactie verder op de sticker.

aangepast door edk
Link naar reactie
Delen op andere sites

En nog een vraag die hieraan gerelateerd is: Wat is nu een goede koelvloeistof voor mijn VFR 800 Fi van 1998 ?
Er is zoveel keus. Ik wil het bij de Halfords gaan halen. Desnoods vervang ik zelf alle koelvloeistof als ik de roze niet kan mengen met de groene.
Dan haal ik 3 liter G12+ en ververs alle vloeistof.

Wat moet ik precies kopen ? In mijn Haynes manual staat niet meer dan dat ik koelvloeistof moet hebben die roestwerende werking heeft en gemaakt is voor gebruik met aluminium.
Of kan ik beter 1 liter groen of blauw KVS halen om daarmee bij te vullen ? Dat hoef ik niet alles te verversen. Ik lees dat mengen van groen/blauw met roze niet verstandig is ?

aangepast door Arno71
Berichten samengevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals al eens eerder genoemd zegt de kleur van KVS geen ene moer, het gaat om de specificaties.

De radiator aan de rechter kant heeft een dop, maar pas op: alleen los halen bij koude motor anders staat er druk op.

De overloop zit met een slangetje op het reservoir links aangesloten en zorgt er op die manier voor dat het systeem vol blijft.

Gebruik maar gewoon een G12+, daar kan je niet echt fout mee gaan.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

@VFRikus, ik heb Brega koelvloeistof gehaald. 1 liter Kleurloos G12+ specificatie. Moet alleen de rechterkuip er nog eraf halen en nivo daar checken.


Als ik recentelijk nog gereden heb zonder problemen met de koeling, mag ik er dan vanuit gaan dat de rechter radiator nog tot de nok vol zit ? Of moet ik dit sowieso controleren. Het scheelt mij namelijk tijd zodat ik niet de rechterkuip hoef te demonteren.

aangepast door Arno71
2 reacties samen gevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je geen koelingsproblemen hebt gehad. Dan kun je ook alleen het reservoir links bijvullen en het even aanzien. Over tijdje reservoirniveau weer even checken.

 

Als je het heel zeker wilt weten, dan is de manier van VFRikus de beste manier.

 

Je kunt ook volgende week naar de sleuteldag bij hem thuis. Doet iemand het voor.....

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo rechterkuip er net afgehaald. KVS zit nog mooi tot de nok toe vol aan de rechterkant. Kan bijvullen aan linkerkant en de boel weer dichtbouwen.

Ontzettend bedankt voor jullie snelle reacties en deskundig advies !


Chips... net bijgevuld tot randje maximum.. Zit ik te denken of ik het nog had moeten mengen met gedestileerd water ? Heb ongeveer 0,25 liter toegevoegd nu, zo uit de fles.
Zal wel niet heel veel uitmaken op het bestaande wat er al in de radiatoren zit ?

update:
Hmm.. op het etiket van de nieuw fles staat het antwoord al... "...en organische en corrosiewerende middelen in gedemineraliseerd water."
En is silicaatvrij.

aangepast door Arno71
reacties samen gevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt prima zo.

Temp kan met warmer weer oplopen. En bij ong. 104 gr moet de ventilator aanslaan.

 

Bij heel warm weer in de file kan ie tot meer dan 110 oplopen.

 

We horen graag of het nu goed is.

 

Succes

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die (waarschijnlijk originele) groene koelvloeistof zorgt voor een groenige aanslag in je expansievat :r .

Bij mij wel tenminste en dan kun je inderdaad niet goed het peil meer zien.

Goed spoelen en schoonmaken met een stukje doek (via de opening erin proppen en draaien en zo).

Ik weet niet of je koelsysteem ooit goed gespoeld is. Omdat jouw motor vergelijkbaar met de mijne is: die van mij heb ik pas gespoeld vanwege een kapotte thermostaat, dus alles moest er toch uit.

Daar kwam me toch een zooi uit bij het spoelen. Allemaal zwartige schilfers van wat groter naar steeds kleiner naarmate het spoelen vorderde.

Misschien het overwegen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het reservoirtankje wat links zit net helemaal schoongemaakt, zie foto's. De onderste helft was dus zo vies van binnen dat vanaf de buitenkant het vloeistofniveau niet goed afgelezen kon worden.

 

Nadat ik het tankje leeg had laten lopen lag er onderin donkere bijna zwarte smudge. Leek wel modder of stroop.

 

Allereerst heb ik alles goed gespoeld en geschud met ontvetter en allesreiniger erin. Daarna uitgespoeld, in een emmer met sop en allesreiniger laten liggen en laten inwerken. Daarna een grof klein sponsje in de lengterichting afgeknipt zodat je een dik reepje harde spons hebt.

die in de opening van het tankje gepropt.

Tankje vol laten lopen met sop uit de emmer, en dan met een dunne bamboestok (had even niks anders liggen) het sponsje langs de wanden van de binnenzijde gewreven en geduwt en heen en weer, overal waar ik bij kon komen. Het resultaat mag er wezen; vanaf de buitenkant ziet het tankje er weer mooi uit.

 

Ik zal het eens in de gaten houden wat het niveau in dit reservoir doet de komende maanden.

post-6686-0-30747300-1461344904_thumb.jpg

post-6686-0-98171600-1461344905_thumb.jpg

post-6686-0-05743000-1461344907_thumb.jpg

post-6686-0-62594900-1461344907_thumb.jpg

post-6686-0-98094900-1461344914_thumb.jpg

post-6686-0-34133500-1461344922_thumb.jpg

aangepast door edk
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus de reden dat de thermostaten met die originele KVS stuk gaan, die raken dus ook verzadigd met wat er daar in dat tankje zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tankje schoonmaken kan makkelijker, zoek een aantal kleine kiezelsteentjes en doe die met een beetje water in het tankje.

Daarna flink schudden en de kiezeltjes zorgen dat de binnenkant schoon "geschuurd" wordt, leeg gieten en schoon is het tankje

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...