Ga naar inhoud

Veervoorspanning monoshock verstellen rc36 en rc46


Greytec
 Delen

Aanbevolen berichten

Misschien kan iemand hier tips geven?

 

Ik rijd op op dit moment (solo) met de standaard afstelling van de vering. Volgend weekend ga ik met duo (en bagage) een paar dagen op pad en ik wil daar de vering wat op aanpassen. Bij eerdere reisjes (op andere motoren) met duo heb ik steeds de veervoorspanning van de achterveer behoorlijk verhoogd en die bij een stop nog wel eens wat bijgesteld, maar dat is wel allemaal giswerk geweest. Verder verstelde ik eigenlijk nooit iets...

 

Iemand misschien tips om snel (een beetje) in de buurt van een goede instelling te komen? Uiteraard is het gewicht van de bereider en duo van belang (70 en 60kg in mijn geval).

Alvast bedankt.

aangepast door vroembert
Titel aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meten Mark. Rijhoogte met of zonder passagier moeten hetzelfde zijn. Neem een vast punt (bv. onderkant nummerplaat), hou de motor rechtop en meet deze afstand tot op de grond (=meting 1). Vervolgens rijhoogte aanpassen en duo laten plaatsnemen op duozit. Tracht nu de rijhoogte aan te passen tot je dezelfde afstand bereikt hebt als meting 1 (rijhoogte aanpassen op zijspikkel en zonder passagier!)

Makkelijkste is dat je met 3 personen bent op deze manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Motor op beide wielen.

1) Neem een vast punt boven het midden van de achteras en meet deze afstand.

2) Zonder duo: Laat iemand de motor vast houden en ga er zelf op zitten, laat weer iemand anders de afstand meten tussen het vaste punt en het midden van de achteras.

3) Dit verschil moet +/- 3 cm zijn (negatieve veerweg), evt bijstellen met de veervoorspanning versteller.

4) Met duo, eerst weer punt 1 meten daarna met duo plaats nemen en door iemand anders de afstand tussen vast punt en achteras laten meten.

5) Ook dit moet weer een verschil van +/- 3 cm zijn, evt bijstellen met de veervoorspanning versteller

aangepast door Johan
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Nee, is niet lastig bij te komen.

Pre-load is te verstellen met een dopsleutel 8 mm die je aan de linkerkant door het gaatje in het frame kunt steken

Onderaan de shock zit een klein stelschroefje om de rebound mee af te stellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik wil zelf nog wat experimenteren met de veerstijfheid zelf. Ik heb de vtec abs versie uit 2005.

Het probleem is dat ik die ronde knop niet verdraaid krijg.

Ik ben bang dat ik het sloop, en dan veel geld kwijt ben aan reparatie.

 

Hoe strak hoort dat te zitten?

Of doe ik iets niet goed?

Moet die kruiskopschroef soms eerst losgedraaid worden, kan ik er een grote tang opzetten om toch te verdraaien?

 

Wie heeft er een idee?

Ben benieuwd.

 

Groet

 

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die versteller wil nog wel eens vast zitten, brobeer eerst met een beetje kracht of een goede tang de knop te verdraaien.

Gaat dit niet dan de kruiskopschroef eruit draaien en de dop verwijderen, (let op er zit een klein kogeltje in de knop die wegvalt bij het verwijderen van de knop, vang deze op, het kogeltje zorgt voor het klikje als je de knop draait)

Het asje daarna proberen te draaien met een tang/sleutel/bahco

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...