Ga naar inhoud

Stator kapot en? spanningsregelaar


 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Mijn accu laad niet op tijdens het rijden, dus het werd hoog tijd om er wat aan te doen met dit mooie weer! Ik ben een aantal dingen tegen gekomen wat niet goed is maar ik twijfel wat er kapot is. Ik heb een VFR 800 FI uit 2000. Mijn bevinden zijn:

 

 

-Een slechte stekkerverbinding -> Stekker ziet aardig zwart (zie foto)

-Bij de spannings regelaar meet in tussen de 2 van 3 gele draden 1.5 Mohm. Bij 1 draad meet ik niks t.o de andere twee

-Bij de dynamo meet ik tussen de gele draden 1.8 ohm.

-Als de motor draait dan meet ik maar 20 volt wissenstroom zie hem niet stijgen tijdens verhogen van de toeren

- met lampen uit meet ik over de accu 14.2 volt

- met lampen aan meet ik over de accu 12.9 volt

- accu is nieuw, was opgeladen tot 13.2 volt.

- Foto van de stator is die verbrandt of niet?

 

Wat is er nou allemaal kapot of wat moet ik nog na meten om het te weten?

 

Ik ben maar een student dus wil graag ook weten waar ik de goedkoopste onderdelen kan halen.

 

Groeten Sebastiaan

 

 

 

post-5639-0-40287700-1462109163_thumb.jpg

post-5639-0-54251600-1462109201_thumb.jpg

post-5639-0-13393400-1462109229_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso SR kapot.

 

Mogelijk ook accu, maar dat merk je later pas...

 

edit: irritante auocorrectie

aangepast door dude-nl
Link naar reactie
Delen op andere sites

Stator is waarschijnlijk goed, bij de 800FI begeeft meestal de SR het.

Stekker verbinding is zeer verdacht en kan wel eens de oorzaak van jouw probleem zijn.

Door de slechte stekker verbinding komt de spanning van één spoel niet door bij de SR waardoor je een te lage laadspanning meet

Knip de stekkers er tussen uit en soldeer de gele draden aan elkaar.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die stekkerverbinding is niet goed dat is duidelijk te zien !

Makkelijkste weg is zoals Johan hierboven aangaf de stekkers elimineren en alles direct aan elkaar solderen.

 

Persoonlijk had ik een nieuwe stekker gemonteerd, niet gaan schoonmaken dat helpt niet meer in dit geval. Duidelijk verbrand door vonkvorming door slechte elektrische verbinding. Dit is natuurlijk meer werk.

 

Voor de zekerheid zou ik de hele kabelboom nalopen op slechte en gecorrodeerde stekker aansluitingen.

 

De stator/dynamo hoeft niet verbrand te zijn, en gezien de kleur (donkerbuin) is dat meestal ook niet zo. Dat is een normale kleur. Wel is het raadzaam bij twijfel om de spoel door te meten op ohmse weerstand met een multimeter.

 

Als je de stekker van de stator naar de spanningsregelaar loshaalt zit je 3 pinnen in de stekker van de stator. Zet de plus-meetpen (rood) op één van de 3 pinnen en de zwarte - meetpen aan massa van de motor (metalen framedeel of ander massapunt). Elke 3 pinnen zo meten moet in elk van de 3 gevallen een oneindige weerstand geven.

 

Volgende controle is de stator bedrading doormeten ( de spoelen). Beide meetpennen van je multimeter (nog steeds in Ohmse weerstand meting stand) meet je alle 3 mogelijke combinaties: Zet beide meetpennen op 2 contacten van de stator stekker, en meet de weerstand. Die moet tussen 0.2 en 0.5 Ohm liggen volgens Honda specs. Meet zo alle 3 mogelijke combinaties met beide meetpennen. Alle 3 metingen moeten dan een lage weerstand geven.

Als dat goed is, dan is de stator in orde.

aangepast door edk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas op met bovenstaande mbt tot het meten van de weerstand over de gele stator draden en maak gebruik de tip van Johan en VFRikus.

Ik denk dat het zeker waar is dat je de weerstand over de 3 gele draden als controle kan uitvoeren, echter niet met een simpele huis, tuin en keuken multimeter van de bouwmarkt. Deze geeft door zijn meetdraden ook makkelijk 0.4 Ohm weerstand, ook al is de stator defect. Om je een idee te geven, ik heb met mijn (bouwmarkt) multimeter 0.4; 0.4 en 0.5 Ohm gemeten, en zo zag mijn (VTEC) stator eruit:

post-5683-0-95113900-1462174635_thumb.jpg

 

Dankzij een tip van Johan wist ik dat mijn stator kapot was, zonder hem daadwerkelijk te hebben gezien. Dit door de stator door te meten terwijl het hele laadsysteem is aangesloten (en de motor draait). Meet dan de wisselspanning over de 3 gele draden. Dit zou met een beetje toeren makkelijk 80 Volt AC moeten zijn. IK haalde hier de 10 Volt niet eens, terwijl ik op de losgekoppelde stekker wel gewoon 80 volt AC heb gemeten bij 5000tpm.

 

Gezien jouw type fiets zou ik het advies van Johan in acht nemen en eerst de draden solderen. Mocht dit niet werken dan de SR vervangen. De stator is het minst verdacht.

aangepast door Michielvtb
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Michielvtb:

Welke meter zou dan wel geschikt zijn ? Ik ben benieuwd wat we dan moeten gebruiken om de weerstand goed te kunnen bepalen ?

Je kan zelf heel simpel meten wat de weerstandsaarde is van de meetdraden aan de multimeter, als je beide meetpennen van je multimeter tegen elkaar houdt, en dan de weerstand meten.

Die waarde trek je dan van de gemeten waarde af. Ik geloof niet dat er multimeters zijn met zo'n afwijking als jij aangeeft. Goedkope multimeters hebben misschien een afwijking van max. 1% van de werkelijk gemeten waarde.

 

En wat voor tip had VFRikus m.b.t. dit topic ? Die heb ik even gemist dan.

 

Had je toevallig ook elk van de 3 stekker aansluitingen van de stator gemeten wat de weerstand daarvan is t.o.v. massa ? Dit meten met losgekoppelde stekker en motor niet op contact. Dus stator verder nergens op aangesloten. Ik ben benieuwd welke weerstandswaarde een multimeter dan aangeeft bij jou op elk van de 3 aansluitingen t.o.v. massa. Dit zou bij een goed werkende stator op alle 3 aansluitingen de weerstand oneindig moeten zijn.

 

Jij hebt vermoedelijk de boel alweer gerepareerd, dus het bovenstaande kun je niet meer testen denk ik ?

aangepast door edk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik gelezen heb (en niet begrijp maar dat is nie erg) schrijft Honda een aantal specieke meters voor die een interne weerstand hebben van minder dan 1 Mohm. En dat de meeste meters bij10Mohm zitten.

 

 

Citaat:

....die Widerstandswerte lt WHB nur in Verbindung mit 2 spezifischen Honda Testern (deren Innenwiderstand vom normal käuflichen Multimeter abweicht = 1MOhm, Normal ist 10 MOhm) und daher einige Werte von einem normalen Multimeter nicht erreicht werden.
Desweiteren kannst du als gewissenhafter Schrauber, natürlich nachvollziehen, dass Widerstandsmessungen nur zwischen schwarz und weiß unterscheiden. Um bei induktiven Lasten (z.B. Statorwicklung) einen korrekten Widerstand der Spule messen zu können nur ein Leitungsquerschnitt von 1/100 mm² benötigt wird, bei gleichem Leitungsquerschnitt aber ein massiver Spannungsabfall zu messen ist...

aangepast door 748cc
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke ik wist niet dat er een voorschrift bestond voor meters. Mijn duitse taalkennis is niet geweldig haha...Kan er wel iets uit opmaken dat het meten van spoelen niet aan te bevelen is met een huis-tuin-keuken multimeter.

 

Mooi dat het met de tips van Johan is opgelost.

aangepast door edk
Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je de 3 gele draden niet wilt solderen, kun je ook nog de stekkerverbinding wat extra strak zetten met een te-wrappie

 

post-5787-0-57405600-1462192647_thumb.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Michielvtb:

Welke meter zou dan wel geschikt zijn ? Ik ben benieuwd wat we dan moeten gebruiken om de weerstand goed te kunnen bepalen ?

Je kan zelf heel simpel meten wat de weerstandsaarde is van de meetdraden aan de multimeter, als je beide meetpennen van je multimeter tegen elkaar houdt, en dan de weerstand meten.

Die waarde trek je dan van de gemeten waarde af. Ik geloof niet dat er multimeters zijn met zo'n afwijking als jij aangeeft. Goedkope multimeters hebben misschien een afwijking van max. 1% van de werkelijk gemeten waarde.

 

En wat voor tip had VFRikus m.b.t. dit topic ? Die heb ik even gemist dan.

 

Had je toevallig ook elk van de 3 stekker aansluitingen van de stator gemeten wat de weerstand daarvan is t.o.v. massa ? Dit meten met losgekoppelde stekker en motor niet op contact. Dus stator verder nergens op aangesloten. Ik ben benieuwd welke weerstandswaarde een multimeter dan aangeeft bij jou op elk van de 3 aansluitingen t.o.v. massa. Dit zou bij een goed werkende stator op alle 3 aansluitingen de weerstand oneindig moeten zijn.

 

Jij hebt vermoedelijk de boel alweer gerepareerd, dus het bovenstaande kun je niet meer testen denk ik ?

Als je weerstand wilt meten dan wordt er door een universeelmeter een stroompje door de weerstand gestuurd en afhankelijk van deze grootte geeft de meter een weerstandwaarde aan.

Als je de weerstand van een spoel wilt meten dan wordt hier dus een stroompje door de spoel gestuurd, dit stroompje zorgt voor inductie in de spoel en zorgt voor een tegen EMK, dit stroompje is tegengesteld gericht en zal daardoor de meting beinvloeden.

Om een spoel goed te meten op ohmse weerstand dan ben je een compensatie weerstandmeting nodig

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Johan, ik had er even niet aan gedacht dat er een tegen EMK wordt gegenereerd. Je hebt volkomen gelijk, duidelijk !

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...