Ga naar inhoud

bougie/electroden afstand


Willem North
 Delen

Aanbevolen berichten

Heb de NGK iridium CR8EHIX-9 klaarliggen om in te zetten maar ik vraag me nog af of ik de electroden afstand wel of niet moet bijstellen?

Als iemand dit weet dan hoor ik het graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel, ik zie hier 0.8-0.9 staan en die kwam ik net ook tegen in het instructieboek, aangezien deze bougie 0,9 heeft dan zal het goed zijn.

aangepast door Arno71
Volledige quote van voorgaande reactie verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het vervangen van de bougies heb ik puur uit nieuwsgierigheid ooit eens de afstand nagemeten en gecontroleerd met hetgeen in de WPHB staat.

Exact zoals het zou moeten zijn. Maar ja, dat verwacht je ook van nieuwe spullen toch :scratchchin:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wijs om de elektrode afstand van nieuwe bougies te meten voor montage. De door de fabrikant opgegeven waarde klopt vaak wel, maar niet altijd is mijn ervaring. Dus meten en zo nodig afstellen. Zeker bij iridium bougies hiervoor het juiste gereedschap gebruiken als de elektrodeafstand vergroot moet worden, want je kunt de bougie beschadigen als je het afstellen niet goed doet. Bij een tolerantie 0,8 -0,9 moet voelermaat 0,8 er tussen passen en 0,9 nog net of net niet. 0,7 moet er niet tussen kunnen. zo doe ik het iig.

aangepast door VFoRever
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn weten mag je iridium bougies niet bij

stellen ,maar is ook niet nodig ,als je de juist hebt besteld voor jouw motor staan ze al goed.

aangepast door Cock
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar waarom een iridium bougie in een 750? (had ik even overheen gelezen)

Hij gaat er niets beter door lopen (heb zelfs al een gelezen dat hij juist slechter gaat lopen) en de geclaimde langere levensduur is niet evenredig met het prijsverschil.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je komt er niet echt makkelijk bij en dan vind ik het wel zo prettig dat ze veel langer kunnen blijven zitten. En als je ze minder vaak hoeft te vervangen resulteert dat ook in verminderde kans op beschadiging van de schroefdraad.

 

Idd. As je dat doet verwijder je het weet het flinterdunne laagje iridium.

Het iridium zit alleen op de centrale elektrode dus dat beschadig je niet met afstellen.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitleg: Bron Denso

IRIDIUM POWER™ GAPPING TIPS

Before attempting to gap any DENSO Iridium Power spark plug, please review the specification chart in the front of this catalog to verify the factory-preset gap. In most cases your Iridium Power plugs do not need to be gapped. Even with small variations in the factory set gap the ultra-efficient firing power design will compensate for those small variations.

Should you decide to re-gap your Iridium Power plug, use extreme caution as improper gapping may damage or destroy the Iridium center electrode or porcelain center.

To increase the gap size:

Step 1: Use needle nose pliers or spark plug gapping tool to bend the ground strap up to the desired height. DO NOT LET THE PLIERS OR GAPPING TOOL TOUCH THE IRIDIUM CENTER ELECTRODE OR PORCELAIN.

Step 2: Re-check the gap with a calibrated gapping tool.


To decrease the gap size:

Step 1:Use the same method as above, however bend the ground strap down to the desired height. DO NOT LET THE PLIERS OR GAPPING TOOL TOUCH THE IRIDIUM CENTER ELECTRODE OR PORCELAIN.

Step 2: Re-check the gap with a calibrated gapping tool. WARNING: Failure to follow these directions may permanently damage the spark plug. Note: Never use a round gapping tool to check the gap or to increase or decrease the gap setting.


WARNING: Failure to follow these directions may permanently damage the spark plug. Note: Never use a round gapping tool to check the gap or to increase or decrease the gap setting.

Het kan wel, maar omdat het risico van het beschadigen van een iridium bougie groot is wordt het door de meeste fabrikanten afgeraden. Als je weet wat je doet, heel voorzichtig bent en het juiste gereedschap gebruikt kan het. Meestal is het echter niet nodig.

aangepast door VFoRever
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb met een schuifmaat gecheckt door hem er zo dicht mogelijk voor te houden en niet tussen, leek prima maar ja ze zijn ook nieuw, in combi met een nieuw luchtfilter is het verschil zeker voelbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...