Ga naar inhoud

Waar zit de snelheidssensor bij de VFR1200X


Athome
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben van plan op de SpeedoHealer op mijn Crosstourer te monteren.

Heb namelijk liever een redelijk correcte kilometerteller op mijn motor zitten.

- Klopt het verbruik beter

- Klopt de aangegeven snelheid beter

- Kloppen de gereden afstanden beter.

 

Om deze te monteren moet ik de locatie van de snelheidssensor hebben maar waar zit deze. Ik gok ergens op het blok bij de uitgaande as van de versnellingsbak.

Ik kan tevens geen servicemanual van de 1200X vinden. Daar zou het vast in hebben gestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat heb ik.

De speedohealer heb ik op verschillende manieren gebruikt of de 1200F.

Begonnen waar hij voor bedoelt is maar later ook om de snelheidsbegrensing te verleggen. Dan moet je de aansluiting maken bij de stekker die de ECU in gaat. Zelfde kleur draad.

Ik adviseer je om de draaden bij de ABS modulator te verlengen zodat je de speedhealer onder je zadel kan leggen/monteren. Daar ook de verdere aansluitingen te maken voor de stroomvoorziening.

Het instellen van het apparaatje kost best wat tijd en lukt vaak niet in een keer. Dus is het erg handig als je er makkelijk bij kan.

 

Verder kan je de snelheid exact instellen en ijken op GPS snelheid.

Je verbruik zal mogelijk veranderen omdat ook de afstand (km Teller) ook wordt beinvloed. Meestal lijkt het verbruik hoger wat natuurlijk niet zo is.

 

Succes.

aangepast door Viffer
Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Meestal lijkt het verbruik hoger wat natuurlijk niet zo is.

 

Succes.

Inderdaad, zonder healer lijkt het verbruik juist lager "coolsmiley:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist.

 

Laatst een test gelezen van verschillende motoren. Tijdens die test bleek dat er een groot verschil zat tussen de tellers van de verschillende motoren. Dit beïnvloedt ook het berekende verbruik.

Na correctie van de tellers, bleek dat de zuinigste motor (volgens de gereden km's op de teller) ineens minder was zuinig en in de middenmoot terecht kwam.

Tja ook een manier om de consument 'te belazeren'

aangepast door Athome
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een DCT de healer alleen tussen rose groene draad naar dashboard aansluiten anders schakelt je motor niet meer omdat de snelheid van de wielen niet overeen komt met de snelheid die de ecu ziet.

 

Verstuurd vanaf mijn ASUS_Z00A met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is het wijze van aansluiten.

 

Je kan de Speedohealer bij de ECU aansluiten en bij de ABS pomp.

 

Wat is het verschil of anders gezegd welke invloed hebben de beide aansluitmethoden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de ECU? Dan ga je die foppen.

Is alleen leuk als je de topsnelhied van de motor wilt vrehogen.

Bij de ABS modulator, dan zit je voor de aftakking en corrigeer je op de ECU en de snelheidsmeter.

Deze laatste optie moet je nemen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is best raadzaam de de SpeedoHealer af te stellen met een nieuw set banden. Bij het afslijten van je banden krijg je dan een afwijking naar beneden.

 

Bijvoorbeeld:

 

Diameter nieuwe band is 59 cm = omtrek is +- 185,35 cm

Omtrek na 1 cm slijtage (58cm) = +- 182,21 cm

Fout marge = +- 1,724 %

 

Bij 120 km per uur moet je rekenen op +- 2 km/u afwijking = +- 118 km/u met 1 cm slijtage.

 

Niet echt spectaculair, maar toch eventjes het overdenken waard. Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar in Frankrijk flitsen ze al bij een afwijking van 5 km/u. Je gaat dus al vlug in de fout als je hiermee geen rekening houdt.

aangepast door VFRFlanders
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Ik heb de SpeedoHealer er nu een tijdje tussen zitten. Het corrigeert netjes de snelheid en de gereden afstand ook. Hier zit dan ook het probleem.

Ik heb er nooit op gelet maar vanwege verschillende opmerkingen over het verbruik in een andere topic heb ik toch eens gekeken hoe nauwkeurig de gereden afstand nu is.

Wat blijkt. Standaard is de aangegeven snelheid ongeveer 7-8% te hoog maar de gereden afstand is nagenoeg exact. Zoals dus ook aangegeven werd in een ander topic.

Nu is mijn aangegeven snelheid goed maar de gereden afstand te laag.

 

Ik zou dus graag de Speedohealer dusdanig willen aansluiten dat de snelheid wel beïnvloedt wordt maar de gereden afstand niet.

 

Moet ik dan bij de ECU zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...