Ga naar inhoud

ECC (Electronic Cruise Control) inbouwtopic


 Delen

Aanbevolen berichten

Maar de schakelaar zit toch met een connector halverwege ergens vast zat en niet direct aan de ECC?

Tenminste dat was bij mij zo, zie picture

Als het goed is komt mijn square morgen of overmorgen binnen.

 

 

post-5272-0-89816700-1496778159_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de VFR 1200F zit de aansluiting (connector) van de controle unit vlakbij ECC unit (dus achter de ABS modulator). Ik moest dus de kabel doortrekken van links naar rechts achter het balhoofd. Het was dan ook de connector van de de controle unit die voor de moeilijkheden zorgde bij de doortrekken van de kabel. Het lukte gewoon niet om de stekker van buitenaf door de (kabel) doorgangen (links en rechts van het balhoofd) te wurmen. Pas toen ik toegang via de binnenzijde, lukte het, na het nodige wriemelen, om de stekker van links naar rechts over te brengen. De andere kabels zaten gewoon in de weg. Hetzelfde probleem had ik reeds bij de installatie van ECC.

aangepast door VFRFlanders
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Is er iemand met een lite versie op een CT die me zou willen helpen met inbouwen?

Ik heb de ECC van Frank overgenomen en die zou ik het liefst in het weekend van 23/24 feb of 2/3 maart inbouwen maar het is natuurlijk een stuk makkelijker als je de kabels weet te zitten en eventuele knelpunten kent.

Klein puntje is dat Frank een DCT heeft en ik een manual maar volgens Prez werkt dat wel, alleen mis ik dan de beveiliging in de eerste versnelling maar waarom zou ik die aanzetten in de 1 :scratchchin:. De minimum snelheid is 35 en dat is te snel voor de truckruns en dat is naar mijn idee teveel voor de 1 en in de 2 te langzaam om er de CC voor te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee van hoe je een ecc op een ct inbouwt, maar vraag me wel af hoe de beveiliging in 1e versnelling werkt. Stel: de beveiliging in 1e werkt niet en je schakelt(per ongeluk) de ecc in. Wat gebeurt er dan? Ik vraag het, omdat de kans dat je gas blijft geven als jij dat niet wil natuurlijk 0 moet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De beveiliging is denk ik gekoppeld aan de gear indicator, wanneer deze een 1 aangeeft dan kan je de ECC niet inschakelen.

Om de ECC per ongeluk in te schakelen moet je wel hele lange kromme vingers hebben want de bediening kan (helaas) niet op de ideale plek zitten.

De ECC geeft nooit meer dat 40% gas maar dat geeft in de 1 een beetje het effect van een "whyskey trottle", niet heel erg gevaarlijk maar wel irritant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik me herinner hebben de meesten de full version (met stekkers) gekocht. Bij het nazien van de instructies (destijds), viel het me op dat de lite versie makkelijker te installeren was. Er diende minder gedemonteerd te worden. Het preparen voor het solderen vond ik wel het vervelends. Heel dunne draadjes en dikke vingers...

Prez heeft de ECC module voor de X onder het zadel voorzien (wat ik liever ook voor de F had gezien), wat het leggen van de kabelboom een stuk makkelijker maakt.

Destijds de instructies een paar keer doorgenomen voor ik eraan begon. Het doortrekken van de kabelboom op de F nam het meeste tijd in beslag. Daar voorzie ik minder problemen bij de X.

Je ziet er eerst een beetje tegenop, maar eens je bezig bent ga je m.i. geen echte problemen ondervinden. Voor zover ik weet heeft iedereen vanaf de eerste keer zijn ECC aan de praat gekregen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is de 1e versnelling beveiliging niet echt noodzaak. Nu heb ik een DCT dus rij nooit in zn 1 maar eigenlijk gebruik ik de cc alleen op de snelweg en soms wat provinciaal, daar rij je sowieso nooit in 1. Nog nooit geprobeerd of het überhaupt kan, en per ongeluk heb ik de cc ook nog nooit aangezet.

 

Heb je Prez gevraagd of de cc eraf springt als je koppeling inknijpt? (Met een DCT versie)


In de lite versie moet je idd wat meer solderen, ik weet niet wat meer werk is, een paar kappen meer verwijderen en een stekker klikken of draden knippen, solderen in beprekte ruimte, krimpkous verwarmen en/of aftapen. 

 

De handleiding van Prez is behoorlijk goed (print uit, lees helemaal door en bewaar alleen de pagina's die voor jou van toepassing zijn) en met de tips uit dit topic is het geen moeilijke klus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal vast wel lukken maar ik denk dat het toch wel scheelt als iemand het al eens gedaan heeft.

Prez zegt dat het werkt maar ik zal voor de zekerheid even vragen over de koppeling.

De DCT kan je in principe in D zetten en (waarschijnlijk vanaf 35km/h) naar de ingestelde snelheid laten gaan, bij de manual moet je toch eerst in de juiste versnelling zitten want ook al werkt hij niet op de koppelingsschakelaar dan zal hij alsnog op de revbeveiliging uitschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ECC heeft de nodige ingebouwde veiligheden. Niet echt om je zorgen te maken bij correct gebruik. 

 

- Bij het starten van de motor wordt de ECC NIET automatisch opgestart.

- Opstarten moet je zelf doen door een knop in te drukken. 

- Activeren kan je pas door een tweede knop in te drukken.

 

aangepast door VFRFlanders
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het missen van een schakeling voor de koppeling kan vervelend zijn. De ECC in geschakeld en je wilt overschakelen. Ik hoef dan niet uit te leggen wat er met het toerental gebeurd als je de koppeling inknijpt

Misschien dat je de koppeling nog door kan lussen daar de rem. Echter, volgens de handleiding wordt de werking van het de remhendel gecontroleerd op basis van het remlicht. Doet het remlicht het niet, dat valt de ECC ook niet af als je de rem in knijpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het toerental gaat maar en X % omhoog want als die teveel omhoog gaat t.o.v. de ingestelde waarde dan schakelt hij ook uit.

Daarbij is een ECC ook bedoelt om te gebruiken om een snelheid vast te houden als je eenmaal op snelheid bent dus geen enkele reden om de koppeling te gebruiken als hij aanstaat. Dat is meer voor als je terug wilt schakelen maar dan vind ik dat je de ECC al uit met hebben geschakelt

Wat de rem betreft heb ik begrepen dat de ECC juist NIET werkt wanneer het remlicht het niet doet maar dat zou ook betekenen dat de eerst een keer de rem moet bedienen voordat je de ECC kan inschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk onze reviews er maar eens op na. Van de koppeling blijf ik gewoon af als de ECC is ingeschakeld. Lichtjes de voorrem indrukken is voldoende om de ECC Uit te schakelen.

In tegenstelling tot de CBR 1000RR vanaf 2017 is de 1200 nog altijd uitgerust met een bowdenkabel. Vanaf je stuur tot aan de motor verloopt alles nog mechanisch. Op den duur (bij lange ritten) is dit belastend voor je pols. Een CBR 1000RR voelt veel lichter aan in pols omdat de drive by wire reeds elektronisch gestuurd wordt aan het stuur. 

Goedkoop was het niet, maar ik beschouw het nog altijd als mij beste upgrade ( na de flash)....

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...