Ga naar inhoud

ECC (Electronic Cruise Control) inbouwtopic


 Delen

Aanbevolen berichten

Dat je eerst de rem een keer moet bedienen om de ECC te kunnen gaan gebruiken is mij nog nooit opgevallen. Andere kant voordat je wegrijd heb je vaak de rem al even gebruikt (meestal toch nog even manoeuvreren voordat je kan gaan rijden).

Ik reed meestal in een lage versnelling (2 of 3), dit omdat de motor boven de 4000 toeren duidelijk beter liep dan daaronder. Daardoor gebruikte ik de ECC ook wel in de derde versnelling. Hierdoor kwam het vaak voor dat ik toch door wilde schakelen naar de vierde en soms de vijfde versnelling (als ik niet op de snelweg zat), omdat het rechte stuk weg toch best wel lang was.

 

Lang het gas constant houden is zeker irritant voor de pols en handen.

De Aprilia Shiver heeft ook drive-by-wire waarbij het eerste stuk een ouderwetse gaskabel is.  Dit systeem werkt veel lichter en is daardoor veel minder belasten voor de pols en handen. Het kan dus wel.

aangepast door Athome
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de motor al klaar gezet want ik zit toch te denken om het dit weekend maar meteen aan te pakken.

Kan ik het volgende week onderweg naar de beurs mooi testen. Op zaterdagmorgen is het niet al te druk op die route en ik mag al om 9 uur naar binnen :coolsmiley:

aangepast door Ray
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-7-2016 om 12:23, JooST zei:

Tip: Probeer zo'n leeg mogelijke tank te hebben dat maakt het allemaal wat makkelijker! Daar had ik even niet aan gedacht met een 3/4e volle tank :unsure:

Tsja... ik weet dat dat makkelijker is maar ik heb hem vol weggezet en daarna alleen een ritje naar Maaseik gedaan om de Gerbing jas op te halen en vanmiddag besloten om morgen te starten 🙄

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Ray zei:

Het toerental gaat maar en X % omhoog want als die teveel omhoog gaat t.o.v. de ingestelde waarde dan schakelt hij ook uit.

Hier maak je een een denkfout.

De ECC controleert het toerental niet. Het houd de snelheid in de gaten en de stand van de gaskleppen.

Als je de koppeling inknijpt, gaat je motor langzaam snelheid minderen (je verliest de verbinding met het achterwiel). Dit compenseert de ECC door de gaskleppen ietsverder te openen. Dit valt allemaal binnen de veiligheidsmarges die ingebouwd zijn. Gevolg is dat de motor gewoon te toerenbegrenzer in vliegt (in ieder geval het toerental sterk verhoogt) en daar blijft zolang als je de koppeling in geknepen houdt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit de handleiding onder het kopje veiligheidsopties wanneer de ECC zichzelf uitschakelt:

Quote

over revving the engine abnormally – 50% rpm above of memorized speed.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan enkel versnellen zonder de ECC zich uitschakelt. Los je gas, dan hervat de ECC de vooraf ingestelde snelheid. Remmen (zelfs minimaal) of schakelen, deactiveert de ECC. Om terug te activeren, gewoon de resume knop induwen.

Simpel en veilig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Prez even gemaild met de vraag hierover.

Even niet vergeten dat ik een DCT uitvoering op een manual ga zetten dus even voor de zekerheid gevraagd of de koppeling dan wel of geen signaal geeft.

Tevens gevraagd of ik de handleiding voor de DCT moet hanteren omdat er 2 draden minder zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog geen mail van Prez maar ik ben begonnen...

Module en bediening zit op de plaats en nu eerst koffie voordat ik begin aan het deel waar ik tegenop zie, het lokaliseren van de juiste draden :(

Ondanks dat ik altijd alles al heb aangepakt blijven elektronische dingetjes steeds weer zorgen voor een gevoel van weerstand wat dan wel weer een grappige benaming is in dit geval.

IMG_20190209_145809.thumb.jpg.4f3d9e5124b6c6e258b6ed81aac27250.jpg

IMG_20190209_145826.thumb.jpg.0295ee31d7618a19db5a7dff7f0029e9.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat morgen de ECC wel werkt, maar dat een andere gadget uit het assortiment op Ray zijn motor opeens onbedoelde dingen gaat doen :whistle:

aangepast door Case
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het aan het werk hebt gekregen en bevalt goed, zou ik adviseren om de knoppen de vervangen voor een nieuwere versie. Die is veeeeel prettiger met de handschoenen te bedienen. 

 

 

Ook ik ben begonnen om bij mij ook de ECC in te bouwen. Wel de Full version.

aangepast door Athome
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben weer bezig maar er is een probleem en heb een mail naar Prez gestuurd.

In de handleiding voor de lite versie moet een kabel aan een groen/blauwe kabel worden gesoldeerd maar ik heb geen groen/blauwe kabel :huh:

En ik moet een geel/groene kabel aan een geel/groene kabel solderen maar daar heb ik er 2 van op de stekker en i.p.v. een groen/blauwe heb ik el 3 geheel groene die niet in de diagram staan.

Helaas is er uitgegaan van de 23p connector van de F terwijl de X een 33p heeft dus ik kan ook niet uitgaan van de positie.

Eerst even verse broodjes halen en eten en dan de andere kabels vast aanpakken en hopen dat ik tegen die tijd antwoord heb om het af te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...