Ga naar inhoud

Blogje van mijn VFR


RoelNL
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

 

Zojuist een blogje geopend voor mijn VFR. Hierin wil ik eigenlijk van alles wat ik aan mijn VFR doe bijhouden zoals: het onderhoud, motor trips en nog meer bezigheden.

 

Gister heb ik voor de eerste keer iets van onderhoud aan mijn motor gedaan sinds dat ik hem gekocht heb. Net nadat ik de motor gekocht had is er onder garantie nog het 1 en ander vervangen aan de motor zoals nieuwe brembo remschijven en blokken aan de voorkant, de thermostaat is toen ook vervangen omdat het heel lang duurde voordat de motor op temperatuur kwam.

 

Gister heb ik de remvloeistof ;-) vervangen op advies van Knalselder in de koppelingshendel omdat er een raar geluid uit de koppeling kwam als ik te snel met 2 a 3000 tpm probeerde weg te rijden. Echt soepel wegrijden was een redelijke uitdaging met mijn VFR.

 

Daarnaast heb ik ook de motorolie vervangen samen met het filter (Motorex top speed 10W40 half syntheet). En als laatste heb ik het luchtfilter vervangen door een K&N filter omdat je die makkelijk schoon kan houden en reinigen.

 

Zo zag de oude remolie eruit, nog nooit vervangen denk ik in 9 jaar tijd.

 

2w4i2v8.jpg

 

wjg8k9.jpg

 

Dit ding is ideaal om remolie te verversen!

32zmivq.jpg

 

9zvde.jpg

 

De komende km kunnen weer gemaakt worden ^_^:w

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo vandaag bij de motorzaak geweest om er nieuwe Dunlop Roadsmart 3 onder te laten leggen. Tijdens het vervangen van de banden kwamen ze erachter dat de remblokken achter wel erg ver heen waren. Er zat nog een halve millimeter vlees op de blokken, ze zijn netjes vervangen voor nieuwe ^_^. Helaas heb ik er geen foto van gemaakt want ik had wel gezien hoever ze op waren. Het vervangen van de achterblokken was eigenlijk zo gedaan. Omdat het achterwiel er toch af lag konden ze er makkelijk bij.

 

Ik heb wel een plaatje van de nieuwe achterremblokken.

2jc82o2.jpg

 

de nieuwe banden

33aqnn6.jpg

 

achter

2isxmj5.jpg

 

Ik moet zeggen ondanks dat de banden nog niet ingereden zijn ik zeer positief verrast ben door het stuurgedrag, Het lijkt nu echt of mijn motor vanzelf de bocht omgaat, terwijl ik met de oude banden echt meer het gevoel had dat ik de motor echt de bocht in moest gooien. Ook kan ik mijn stuur nu veel gemakkelijker draaien dan voorheen, hoe dat kan snap ik helemaal niet. Echt een wereld van verschil tov de oude Pirelli's.

Als ik wat meer op de banden gereden heb zal ik hier ook mijn ervaringen erover schrijven al denk ik dat ik voorlopig eerst nog wat meer moet rijden om goed de effecten van de banden tijdens het rijden te kunnen vertalen naar begrijpelijke tekst, zelf heb ik gelukkig nog niet echt een schrikeffect gehad op motor dat de achterkant onder me vandaan gleed of het voorwiel geen grip meer had. Wil ik graag zo houden.

 

 

Even een klein optel sommetje voor mezelf.

 

Motorfiets met 57dkm maart 2016

 

onderhoud bij aflevering maart 2016

Accu - kmstand 57dkm

Pirelli Angel ST achterband nieuw - kmstand 57dkm (is 10dkm mee gegaan)

Remvloeistof dot 4 voorrem - kmstand 57dkm

 

Terug voor garantie april 2016

remschijven en blokken voorzijde nieuw Brembo - kmstand 60dkm

Nieuwe thermostaat Honda - kmstand 60dkm

 

Mei 2016 upgrade

Nieuwe voorveren, schokdemperolie en O-ringen Hyperpro - 61dkm 300,-

 

Augustus 2016 regulier onderhoud

Nieuwe olie Motorex Top Speed 10W40 half syntheet - 67dkm 57,-

Olie filter K&N (PN / KN-204) koop deze nooit teveel risico op scheuren bij de flens - 67dkm 11,-

olie filter Hiflow HF204 - 8,-

Luchtfilter K&N (PN / HA-8098) - 67dkm 65,-

Remvloeistof Motul dot 4 voor de koppeling - 67dkm 15,-

Luchtfilter onderhoud set K&N 18,-

 

Laten doen bij de motorzaak. Regulier onderhoud

Dunlop Roadsmart 3 voorband maat 120-70-17 - 67dkm

Dunlop Roadsmart 3 achterband maat 180-55-17 - 67dkm

Remblokken achter (merk geen idee) - 67dkm

Remvloeistof dot 4 achter vervangen - 67dkm

Totaal 411,- euro

 

Totale onderhoudskosten met 10dkm

877,-

aangepast door RoelNL
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadat ik een goede 2 weken geleden mijn remvloeistof in de koppeling vervangen heb is het moeilijk wegrijden toch weer een issue aan het worden, heeft motorolie hier ook iets mee van doen?

 

Ik ben er nu wel achter wanneer het voorkomt.

 

Op het moment dat de motor koud is heb ik er last van(koude start alle vloeistoffen zijn niet warm). Als ik een tijdje gereden heb en ik heb weinig vanuit stilstaan opgetrokken dan houd ik er eigenlijk ook gwoon last van. Op het moment dat ik veel in stadsverkeer rijd (remmen, stil staan en optrekken) gaat het na een paar keer wegrijden eigenlijk vanzelf over.

 

Heeft iemand een idee hoe dit kan, of zou het iets met de koppelingscilinder te maken kunnen hebben?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede motorolie beïnvloedt behoorlijk de werking van de koppeling. Geen idee hoe de ervaringen met Motorex zijn.

 

Bekend is dat Castrol het bij de VFR niet zo lekker doet.

 

Kroon expulsa RR 10w40 heb ik heel goede ervaringen mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ray hier:

@Epi, Motorex doet het prima, een aanrader.

@boertjes, dan ben je 1 van de uitzonderingen want Castrol is een goede olie maar de VFR heeft daarmee nog wel eens last van een slippende koppeling.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat bedoel je met moeilijk weg komen ,slipt de koppeling .

Draaien je wielen wel goed vrij of blijft de rem miss hangen.

het is moeilijk om een idee te krijgen wat je bedoeld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee geen van dat allen.

 

Het heeft zeer waarschijnlijk met de olie in de bak te maken en het is alleen als de olie koud is.

 

Het is eerder dat de koppeling moeilijk te controleren valt als de motor koud is. Als ik dan zeg maar met 2500 a 4000 tpm wegrijd hoor je een soort knarsend geluid en schiet ik als het ware snel vooruit maar dit is geen prettig gevoel lijkt meer op het plotseling aangrijpen van de koppelingsplaten.

Op het moment dat de olie goed warm is heb ik er geen last meer van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn koppeling is in oktober vorig jaar vervangen door Johan.

Mijn koppeling slipte af en toe toen ik de motor net had ook met Gastrol olie.

Nu kan ik niet bewijzen dat het hiervan kwam, maar het slippen werd na 2 seizoenen zo erg dat er maar een nieuwe in moest komen met de onderhouds beurt bij Johan.

 

Met slippen bedoel ik dan, als ik gewoon in zijn 3 reed bijvoorbeeld en ik trok het gas open schoot de toerenteller ineens van ca 7000tpm door naar 10000 tpm zonder dat de motor versneld.

Aan het begin had ik het alleen met koude motor maar uiteindelijk kreeg ik het ook met warme motor.

 

De reden dat ik de olie verdenk?

De platen bleken bij demontage helemaal niet versleten te zijn, alleen helemaal blauw van het slippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neig toch meer de olie die er voor de wissel in zat te verdenken.

Naast slippen kan verkeerde olie ook zorgen dat de platen aan elkaar blijven kleven, de platen kunnen nog verzadigd met die oude olie waardoor het probleem na het wisselen niet meteen verdwijnt.

Aangezien de eigenschappen van olie meer veranderen dan die van de veren en platen zie ik daar de verklaring in dat het bij een warme motor niet meer aanwezig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid:

 

Ik denk het ook. Want het word voor mijn gevoel ook minder naarmate ik meer aan het rijden ben. In zijn 3 rijden geeft bij mij geen problemen dat ie ineens heel veel toeren maakt zonder dat ik vooruit ga(gelukkig). Ben benieuwd hoe het is na mijn motorvakantie in Italie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verdenk dat het ingeslagen koppelingsplaten zijn in het koppelingshuis zoals je het beschrijft ,maar kan ook zoals eerder is beschreven of een combi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En waarom is het dan weg als de motor warm is?

Het probleem met een ingeslagen koppelingshuis is dat daardoor bramen ontstaan waar de platen achter blijven haken maar die zijn er met warme motor nog steeds.

Een olie die kleeft raakt die kleefkracht kwijt omdat de olie dunner wordt als die warm wordt.

Helemaal uitsluiten wil ik het niet want een ingeslagen koppelingshuis komt vaker voor dan klevende platen maar ik heb mijn twijfels of er genoeg warmtewerking is in het materiaal om uitzetting als oorzaak te zien wan het verdwijnen van het probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...