Ga naar inhoud

Blogje van mijn VFR


RoelNL
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo Peter bedankt voor het aanbod. Mocht je een prijs in gedachte hebben hoor ik het graag via PB. 

 

Heb vandaag ook bericht gekregen van Kommer motors en de prijs van een nieuwe SC-Project uitlaat is best goed vind ik zelf. 

 

Vandaag wel een start gemaakt met de reparatie van de fiets, mijn voorrem doet het nu weer goed:Policeman:

 

Verder ben ik ook opzoek naar een spuiter in de buurt van Sliedrecht of Tilburg dus mocht iemand nog een goed adres hebben waar de prijs en kwaliteit verhouding goed is hoor ik het graag(kan via PB of hier in mijn blog). 

 

Vandaag ook mijn WPHB binnen gekregen dus ik denk dat ik van schuiver maar gebruik ga maken en mijn fiets ga verwennen door het grote onderhoud te doen.

 

Olie+filter

Kettingwiel voor als nodig

Remvloeistof

Kleppen controleren

KVS vervangen voor de rode G12

Remmenrij nalopen en schoonmaken en vervangen als nodig

Alles goed schoonmaken en behandelen mocht het nodig zijn

 

Tot zover.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja nog steeds.

 

Heb je trouwens zo'n speciaal tooltje voor de VTEC klepspeling Ray?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb volgens mij een setje van die originele schijfjes om de VTEC kleppen te blokkeren maar ik moet even kijken of ik die nog heb.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze nog hebt hoor ik het graag of ik ze mag overnemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een beginnetje gemaakt voor het grote onderhoud. Alle randzaken die los moesten los gehaald. Ik hoop het straks bij het in elkaar zetten nog te onthouden allemaal want het is redelijke puzzel allemaal:39:: kuipen, plastic delen, teller unit, gashendel unit en bovenste radiateur en nog wat andere deeltjes.

 

overzicht 1.JPG

 

overzicht 2.JPG

 

Degene die verzonnen heeft om daar de ketting spanner van de achterste cilinders te plaatsen mag nog wel een keer naar de teken tafel 

ketting spanner.JPG

 

waarom:oops:

ketting spanner 2.JPG

 

Ik heb al wel even de 1e inlaatklep op de eerste cilinder kunnen meten, deze was goed 0.15mm ging goed, 0.20mm ging net niet.

Wel even een vraagje voor mbt de Vtec kleppen, ik neem aan dat de Vtec kleppen degenen zijn die aan de rechterkant staan als je er boven op kijkt van de rechterkant.

ketting blok.JPG

 

Nu ook maar is opzoek gaan naar nieuwe bougies en andere bij komende zaken. 

 

Mocht iemand nog een goed schade adres hebben hoor ik het graag.

aangepast door RoelNL
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit in het WPHB te lezen en ook in de haynes manual van de Vtec, maar ik zie dat er nergens gesproken wordt dat de kettingspanners los moeten om de kleppen te stelle/meten? Moeten die kettingspanners wel los om de controle of is dit niet noodzakelijk? Met een beetje mazzel kan ik morgen beginnen na de ALV. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de nokkenassen eruit halen om de stopperplates te plaatsen voor die VTEC kleppen te kunnen controleren. Dus nokkenassen eruit, stopperplates plaatsen en de nokkenassen terug om te kunnen meten.
Ongeacht of je wel of niet moet stellen zit je dus al 2 keer met die nokkenassen want ook al moet je niet stellen dan moeten ze er toch nog een keer uit om de stopperplates er weer uit te halen en dat maakt het hele stellen van de VTEC zo duur.
Zonder die noodzaak voor de stopperplates had je kunnen controleren en als het goed was weer dichtschroeven en anders de nokkenassen eruit en de afwijkende shims wisselen en dan weer dicht. Dan kan je nog eens extra controleren en dan is het gewoon klaar.
De NAKS ontspannen maakt het makkelijker om de nokkenassen opzij te leggen maar noodzakelijk is het niet.

Niet vergeten de ketting met een tywrap aan de nokkenas vast te zetten tegen het verlopen van de timing en goed opletten dat hij onder bij de krukas niet alsnog een tandje verschiet. Volgens mij heb je minder risico op dat laatste wanneer je de NAKS niet ontspant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp dat de Vtec kleppen vast gezet moet worden, maar ik zag zelf de noodzaak niet om de spanners los te halen. Dat stond wel in de how to hier op het forum vandaar mijn vraag omdat het beide manuals niet gezegd wordt. Scheelt weer wat werk. Iets wat niet los hoeft hoef gaat ook niet stuk.

Het blijft een hoop werk, zeker als ik het vergelijk met het kleppen stellen van de rc24.

 

Een tandje verschieten kan zeker gebeuren maar er staan niet voor niks merk tekens zodat je hem kan doordraaien en eventueel opnieuw stellen op cilinder 1.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, RoelNL zei:

Een tandje verschieten kan zeker gebeuren maar er staan niet voor niks merk tekens zodat je hem kan doordraaien en eventueel opnieuw stellen op cilinder 1.

 

De merktekens op de tandwielen van de nokkenassen van de voorste cilinders zijn zichtbaar als cil 4 in de BDP positie staat

Van de achterste cilinders zijn ze zichtbaar als cil 3 in de BDP positie staat (in het frame aan de rechterkant zit een speciaal gaatje om het merkteken te kunnen zien)

aangepast door Johan
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo vandaag een start gemaakt om de kleppen te gaan controleren.

 

Om te beginnen halen we alle zijkuipen van de motor, verwijderen de luchtfilterdoos en het gasklephuis, uiteraard horen daar ook een aantal sensoren bij die los gekoppeld dienen te worden. uiteindelijk heb je de situatie dat de kleppendeksels los kunnen van de cilinderkoppen en als dat gedaan heb je deze situatie.

 

2134969839_zonderkleppendeksel.JPG.10fb4e0bb0f7b62e47c63fe879589969.JPG

 

Vervolgens beginnen met het goed zetten van de timing dit doen we op het bovenste dode punt van cilinder 3 dit kan je goed zien aan de hand van de merktekens.

Waarom cilinder 3? 

Aan die kant zitten de tandwielen van de distributie ketting anders hadden we de timing wel op cilinder 1 kunnen zetten.

 

Je draait de krukas met dop 14 met de klok mee richting 3T, het streepje daarachter moet in lijn zijn met de inkeping in de koppelingscover.

 

476381248_timingkrukas.JPG.fc33f227507df03ecde2d6ec84a92f2f.JPG

 

Vervolgens gaan we kijken naar de nokkenas merktekens, deze moeten evenredig staan aan de cilinderkop, op uitlaatzijde zit een mooi kijk gaatje waar je doorheen kan kijken voor de uitlaat nokkenas.

 

Inlaat merkteken.

 

650928318_timinginlaatnokkenas.JPG.4af6a345b2183f6bf3755717f8200a18.JPG

 

kijkgaatje

 

550502377_kijkgaatjeuitlaatnokkenas.JPG.c33d40c31d4bd9579154b87c374d641e.JPG

 

uitlaat merk teken

 

249320514_timinguitlaatnokkenas.JPG.90eb531934b0a2bddee929686de8e634.JPG

 

Als dit allemaal gedaan is gaan we volgens het handboek van de 800F de nokkenasspanner aandraaien zodat de spanning van de ketting af gaat.

 

We draaien dit boutje los, niet schrikken van het beetje olie.

 

253056928_kettingspannerboutje.JPG.7c9f16cc29fd3b19e0f78d96f92467f0.JPG

 

vervolgens draaien we met een dunne schroevendraaier de spanner met de klok mee naar binnen en zetten we deze vast.

 

Ik heb het op deze manier gedaan omdat het tooltje wat ik ervoor had niet lang genoeg was om de spanner aan te draaien en vast te houden.

 

1536105466_kettingspannertooltje.JPG.a3db03d2bfcdbfb597c89758300acf92.JPG

 

Vervolgens gaan we de bovenste ketting geleider los halen.

 

579441519_kettinggeleider.JPG.cfa8764589bb752a38ecf416e4b0e844.JPG

 

Volgens het WPHB moeten ook de geleiders aan de zijkant los maar dit is niet nodig.

Als dit gedaan is gaan de we nokkenashouders los halen. We beginnen met de houders het dichtst bij  de ketting wielen dit zijn 4 bouten.

 

434893811_nokkenashouderlos.JPG.64ee8cd32bac036590ee0e385f0889cb.JPG

 

Daarna gaat de achterste nokkenashouder los, volgens het WPHB moet je van buiten naar binnen werken en kruislings om dat er spanning op staat van cilinder 1, daarna dit merk je ook een beetje omdat het achterste gedeelte omhoog wordt geduwd.

 

65495816_nokkenashouderachter.JPG.e441eabeb60c516c921ed14b95d361fb.JPG

 

Als de nokkenashouder eraf  is liggen de nokkenassen vrij.

 

705553332_nokkenassenvrij.JPG.9c153f994b6ef2086f68168ff2b8a8a1.JPG

 

Daarna haal je de nokkenassen eruit. Zorg dat je weet wat de inlaat en uitlaat nokkenas is. In de foto staan de vtec kleppen aangegeven.

 

551455013_vteckleppen.thumb.JPG.1296245922e4357f6b1933619dac039e.JPG

 

Op het moment dat je klepstoter van de vtec kleppen eruit haalt haal je ook de klepveren eruit. Dat zijn er 4.

 

755926889_klepverenVtec.JPG.ce4d5897c4c773c630f66e3dde329553.JPG

 

Daarna doe je pinstoppers in de rondjes die vtec bedienen. Daarna stop je de klepstoters weer terug zonder de klepveren.

 

1744827751_vtecopener.JPG.c0eeffb278b364104ad25e0a8f8ca022.JPG

 

Als je dat gedaan hebt bouw je daarna alles weer op de juiste timing terug zodat je netjes de meting van de kleppen kan doen.

 

Morgen komt het vervolg met de meting.

  • Like 8
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft de nokkenassen niet te verwijderen,

Als je de ketting met ty-raps aan de nokkenas-tandwielen vast zet dan hoef je ze alleen maar opzij te leggen om de stoter-bussen te verwijderen

 

2057654364_IMG_6069resize.thumb.JPG.cf488b0bf74c1e6dde663501c3f8ebcd.JPG

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is inderdaad. Ik heb me aan het wphb gehouden en het is goed te doen op deze manier. Enige voordeel wat je dan hebt is dat je zeker weet dat je geen tandje verplaatst. Als je alles gewoon terug monteert op de juist timing kan het ook op deze manier. Scheelt wat handelingen. Zie ook dat het niet persee noodzakelijk is om het gasklephuis te verwijderen. Toch raar dat het in het wphb toch aangegeven wordt? Dat scheelt wel een hoop :zucht::oops:

 

Straks weer verder met het controleren van de kleppen, nu eerst ontbijten.

aangepast door RoelNL
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...