Ga naar inhoud

Blogje van mijn VFR


RoelNL
 Delen

Aanbevolen berichten

Van weekend was ik begonnen met los halen van de koppelingscover om zo de veren te gaan vervangen. Het grootste werk is het weg halen van de oude pakking op de motor en cover zelf, met goed materiaal is het overigens goed te doen, heb er speciaal een pakking schraper voor gekocht maar dan is het nog steeds behelpen.

Ik zag gisteren bij wheeler dealers wel een handig apparaat ervoor. Het was een rubber schuurschijf die je op een dremel oid kan plaatsen en dat is wel beter om alles op de randen schoon te krijgen. Geen kans op krassen en wel de oude pakking weghalen. 

 

Maar goed uiteindelijk is alles redelijk tot goed verwijderd en heb ik de oude veren eruit gehaald en de nieuwe terug geplaatst. Ik kan wel zeggen dat de oude veren echt versleten waren. De nieuwe veren zijn sterker en zijn iets groter(niet gek). Daarna de nieuwe pakking geplaatst en alles weer dicht gemaakt. Vervolgens de olie weer afgevuld en de motor gestart en warm gereden om te kijken of er lekkage zou zijn. Gelukkig niet het geval. De koppeling voelt nu weer als nieuw, het aangrijpingspuint is weer zoals het hoort:coolsmiley:

 

IMG_20210302_102104.thumb.jpg.946b796d5325dcd0e095ba41133e7709.jpg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

De oude zullen ongetwijfeld origineel zijn, maar die waren al 34 jaar oud, de pakking was ook echt oud en waarschijnlijk net zo oud. Het klopt dat de koppeling zwaarder gaat maar dat vind ik niet erg vind het eigenlijk wel fijn. Was ook de bedoeling dat die zwaarder zal gaan. 15% volgens de geleerden op de site. Het zijn TRW veren niet origineel Honda.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Nou zowaar weer is een kleine update in mijn blogje want ik heb nieuwe voor veren voor de voorkant en een achterveer gekocht bij Hyperpro.  Gelukkig heb ik er nu ff tijd voor. Ook maar even nieuwe remblokken v+a besteld want de voorkant is zachtjes aan wel redelijk op aan het raken, achter zie ik wel bij het loshalen. Gebruik die niet zoveel. 

 

Verder ook maar even de rest van de vloeistoffen gaan verversen want de olie zit er ook al 2 jaar en amper 1000km gereden, moet toch maar weer een keer...

 

En een keer wasssen is misschien ook wel een keer handig want dit is ook al in geen jaar gedaan😅

 

 

20240304_112050.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ik rijd inderdaag veelste weinig (shame on me), maar ik beloof dit jaar wat meer te rijden. Ben momenteel al een weekendje aan het plannen in de Eifel met vrienden hier uit de buurt die ook rijden en de voorpret is al lekker bezig. De routes heb ik inmiddels ook allemaal aangepast en gemaakt

 

Verder was het geen overbodige luxe om de olie van de dempers te vervangen want die was pik en pik zwart en is misschien ooit 1 x vervangen, getuige het niet te plaatsen stuk metaal wat ik gevonden had😂

 

Vandaag hoop ik ook de achterkant te doen maar ik moet momenteel even wachten op een bestelling van de remmen wantde fiets moet op de voorband staan om bij de achterkant te komen.

 

20240304_142338.jpg

 

20240304_144346.jpg

 

20240304_153549.jpg

 

20240304_203413.jpg

aangepast door RoelNL
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Inmiddels ook de achterkant los gehaald gelukkig zijn ty-raps sterk zat om de veer vast te houden en zo de veer van de demper te halen. Word wel een beetje gevaarlijk met los knippen. Gekheid uiteraard😉

 

Er zijn 4 bouten die je los moet halen en een alu steun. Om de schokdemper er tussenuit te halen moet je even het achterwiel een beetje liften om ruimte te krijgen, uiteraard moet je ook even de draaiknop loshalen omdat anders de schokdemper aan deze draad blijft hangen.

 

Daarna heb ik de veerklemmen erop gezet en kon ik alles makkelijk los halen.

 

Nu de ultrasoon even aangezet zodat die warm kan worden en dalijk de bouten en moeren erin tezamen met wat materiaal van de de schokbreker om alles echt schoon te krijgen, er kwamen een hoop steentjes tussen vandaan.

 

 

20240305_130911.jpg

 

20240305_133523.jpg

 

20240305_133529.jpg

aangepast door RoelNL
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het zit allemaal weer vast en heel even een test ritje achter gedaan om te kijken of alles vast zit en er niks rammelt .

 

Verder geen bijzonderheden gelukkig morgen maar is kijken of komend weekend om te kijken voor een wat uitgebreidere testrit.

20240305_155323.jpg

20240305_155337.jpg

20240305_181756.jpg

IMG-20240305-WA0003.jpeg

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou vandaag samen met een maat richting Goedhart motoren geweest, heerlijk binnendoor gereden en ik ben er blij mee hoe de veren reageren.

Je kan er heerlijk sportief mee rijden, de demping is lekker maar toch wel wat harder dan de originele veren en dat vind ik persoonlijk toch wel fijn. Lichte oneffenheden merk je eigenlijk bijna niet waardoor je banden goed aan het wegdek blijven kleven en gevoel stabieler blijft. Al met al dus een goede upgrade om je fiets te verbeteren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou van de week ook maar weer is geprobeerd de Witte rc24 te starten, helaas geen succes. Ding was zo dood als een pier nadat die heeeeeeeeeeuuuul lang had stil gestaan.

 

Dus maar even accu spanning gemeten en die was 2,1V. Die gaat niet meer werken. Een nieuwe accu besteld en deze nog even aan de accu lader gehangen..

 

Een paar uur later de accu ingebouwd en de toen ging de startmotor vrolijk rond. Helaas sloeg die niet aan. ook niet na een aantal keer starten.

 

Nou begon ik hem al te knijpen want ik dacht die benzine tank had ik niet helemaal afgevuld toen de witte in de winterslaap ging en dus mogelijk vocht en dergelijke in de tank, pomp kapot en dat soort dingen.

 

Dus toen maar simpel begonnen en de tank weggehaald en het luchtfilter verwijderd om vervolgens te starten met wat remmenreiniger en een open sjoke. Gelukkig sloeg de motor nu aan maar bleef die niet lopen.

 

Toen ook maar even gevoeld aan de pomp of daar beweging inzat zodra de motor op contact kwam. Deze voelde je bewegen/tikken. Daarna nog maar even het benzine kraantje van de tank bewogen naar de "on" knop want dicht zetten  moet je doen als je de tank eraf haalt, toen kwam daar ook benzine uit. 

 

Vervolgens nog weer gestart zonder tank en met remmen reiniger en een beetje blijven spuiten zodat die bleef lopen en maar hopen dat de carbs een beetje benzine zouden gaan geven en de motor bleef lopen, dit was het geval gelukkig.

 

Vervolgens de tank er weer opgezet alles aangesloten en toen was het gelukkig starten lopen. Daarna even een stuk gereden om even gevoel te krijgen bij de motor en of dat alles goed was.

Voorlopig lijkt alles in order en kan de Witte weer rijden zonder al teveel gekke bijzonderheden al zal ik ergens dit jaar of volgend jaar nieuwe bandjes moeten gaan monteren want dat is geen overbodige luxe meer momenteel.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...