Ga naar inhoud

Temperatuur VFR800Fi


Marien
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik las een oude topic over motor temperatuur van de 800Fi, maar helaas is deze gesloten. Het feit wil dat vorige week de motor temperatuur van mijn motor in eens begon op te lopen naar 100 graden. Normaal gesproken schommelt deze zo tussen de 70 en 80 graden.

 

Nu lees ik in die oude topic dat temperaturen van boven de 100 heel gewoon zijn en iemand weet zelfs een probleem met hangende thermostaat op te lossen met deze uit te koken. Ik neem aan dat dit de thermostaat in het koelwater systeem betreft die de bypass regelt.

 

Wat ik mij echter af vraag is bij welke temperatuur de fan behoord aan te slaan. Immers toen ik nog de RC36 had koelde deze nog wel eens na wanneer ik de motor stopte. En dit was bij lagere temperaturen dan 90 graden.

 

Ik heb de radiator thermostaat verwijderd en in een pannetje water opgewarmd. Zelfs bij kokend water blijft deze nog geopend. Op de motor heb ik de thermostaat kort gesloten en dan slaat de fan gewoon aan. M.a.w. deze doet het gewoon.

 

Ik wacht even wat reacties af voordat ik een nieuwe thermostaat bestel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij 104 graden hoort de fan aan te slaan. 100 gr. is vrij normaal bij buitentemp vanaf 22-23 graden en langzaam verkeer.

Fi koelt trouwens niet na.

Bij echt warm weer en zwaar werk voor de motor (bergen) is boven 110 ook mogelijk.

 

By the way: thermostaat hoort open te blijven bij warm/kokend water. Als thermostaat kapot is dan merk je dat doordat de motor slecht of te langzaam op bedrijfstemperatuur komt. 70 graden bedrijfstemperatuur is te laag. Moet 79-80 zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

........................................... Het feit wil dat vorige week de motor temperatuur van mijn motor in eens begon op te lopen naar 100 graden. Normaal gesproken schommelt deze zo tussen de 70 en 80 graden.

Onder welke omstandigheden gebeurde dit?

Lage snelheid / stadsverkeer? Dan is er niets aan de hand, dan is er geen rijwind koeling en loopt de temperatuur op tot 104 graden en dan slaat de fan aan.

Als een thermostaat stuk is staat hij altijd open en komt de motor niet / nauwelijks op temperatuur.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben jullie het hier over de thermostaat in de koelwater leiding of the thermoswitch op de radiator. Van die laatste zou ik willen weten bij welke temp deze sluit maar helaas vind ik dat nergens op het internet.

 

Het gebeurde nadat ik van de snelweg af kwam en het dorp in reed. Inderdaad ging de snelheid toen aanzienlijk omlaag.

 

Als de thermoswitch pas boven de 100 graden sluit dan kan ik hem dus niet testen in een pannetje water. Dan maar in de oven opstoken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist de thermoswitch in de oven gebakken op 105 graden. Even vorkje geprikt en toen die gaar eruit gehaald. Ruikt niet erg lekker trouwens. Meteen gemeten en zowaar de schakelaar was gesloten. De meter er op gehouden en na enkele minuten, geen idee bij welke temperatuur, was er een duidelijke 'klik' en opende de schakelaar zich weer.

 

Het lijkt er dus op dat alles werkt zoals het hoort. Maar ik blijf het appart vinden dat de blower van de RC36 dus vaker van zich liet horen dan deze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Switch weer ingebouwd en motor op temperatuur gebracht. En inderdaad, bij 105 graden sloeg de fan aan en bij 92 graden ging die weer uit. Ik ga er maar van uit dat dit volgens spec is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Hallo Allemaal,

 

Ben een beginnende motorrijder. Heb mijn keuze op de VFR800 FI 2001 laten vallen.. wat een heerlijke motor.

Ik heb de laatste tijd echter wat problemen met mijn motor.

Gisteren een rit gemaakt van 40 minuten waarbij ik merendeel in een file stond zag dat mijn temperatuur alsmaar omhoog ging.

Uiteindelijk 122c toen ging het display knipperen met een rode lijn eronder. Alles wees erop dat het geen goede zaak was.

Gelukkig ging kort daarna het stoplicht op groen en koelde mijn motor door de wind en liep terug onder de 100. vervolgens bij het volgende stoplicht liep hij weer op richting de 120c.

Ik moet eerlijk vertellen dat ik geen kaas heb gegeten van alle systemen die een motor kan hebben. Wil dit wel leren en ben vervolgens mijn motorolie gaan checken en bijvullen. Vervolgens heb ik de plastic covers aan de zijkanten verwijderd en het koelsysteem rechts(dop) open gemaakt. Ik zag dat het koelvloeistof goed gevuld was.

Aan de linker kant zie ik een wit vat met een rubberen knop met de naam coolant erop. Het niveau is gelijk aan LOW (zelfs ietsjes eronder.)

Moet ik dit niveau bijvullen? en als ik dit moet bijvullen. kan dat dan met universele koelvloeistof?

 

 

Verder is mijn motor in de afgelopen 2 weken uitgevallen tijdens stilstand. Wilde daarna starten maar dat kon niet omdat het leek alsof mijn accu leeg was. (dit na ritten van meer dan een half uur )

Ik heb hem vervolgens met moeite aangekregen door heel hard te gaan rennen met de motor aan de hand erop springen en koppeling los.... nou vind ik dit echt niet een elegante manier van starten :blink: na drie minuten was ik thuis, motor uitgezet en minuut later weer gestart wat lukte. Lijkt mij dat de accu over zo'n korte periode niet echt opgeladen is dat ik hem weer kan elektrisch starten.

 

Hoop op reactie

 

Groetjes Roy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft de temperatuur denk ik dat je koelventilator niet draait.

Het kan zijn dat je thermostaat stuk is.

Bij 106 graden zou de koelventilator moeten gaan draaien.

Dit kun je testen door je motor stationair te laten draaien.

Kijk eens of de ventilator niet vast zit door deze met de hand te draaien, dit moet vrij licht gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koelvin springt inderdaad niet bij.

Thermostaat kan dit niet zijn, dan komt hij niet op temperatuur.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelt de thermoswitch in de radiator. Dat kan.

Die kan je checken door de draad er af te trekken en die aan massa te houden als de motor op contact staat.

De fan moet dan gaan draaien.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Roy,

Het startprobleem kon wel eens je SR zijn, zoek maar eens of kijk in de naslag.

Voor de temperatuur doe maar even wat Rikus zegt want ik verdenk ook de thermoswitch.

Veel plezier met de VFR als het weer opgelost is en tussendoor ook hier.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de linker kant zie ik een wit vat met een rubberen knop met de naam coolant erop. Het niveau is gelijk aan LOW (zelfs ietsjes eronder.)

Moet ik dit niveau bijvullen? en als ik dit moet bijvullen. kan dat dan met universele koelvloeistof?

 

 

 

Het witte vat is een expansievat. Het huidige nivo daarvan is geen probleem.

Ik begrijp dat je de motor nog niet zo lang hebt. Als je wilt bijvullen zou ik er voor kiezen om de koelvloeistof in zijn geheel te vervangen omdat je niet weet wat erin zit of hoelang.

Er zijn hier goede ervaringen met G12+ omdat de thermostaat hiermee minder snel gaat verkalken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...