Ga naar inhoud

Euro 95 of Super Plus (98)


Athome
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb voor de verandering eens mijn tank vol gegooid met Super Plus (98). Nu ik een kleine 100 km gereden heb met de tank, heb ik de indruk dat de motor dit sap wel lekker vind. Een lager verbruik realiseer ik volgens mij niet maar de motor lijkt veel lekkerder aan het gas te hangen. Ook van onder de 4000 toeren lijkt de motor makkelijker op te pakken.

 

Honda schrijft gewoon minimaal 95 voor (moet volgens mij wettelijk ook) maar lijkt dus wel een voorkeur te hebben voor 98 (of wellicht hoger). Klopt dit?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit allemaal tussen de oren.

Wanneer je compressie niet te hoog is voor 95 dan heeft 98 of hoger geen enkel nut, deze is puur voor motoren met een hogere compressie omdat deze met gebruik van 95 gaan pingelen.

Die compezione heb je ook in Nederland maar is niet overal te verkrijgen, voor adressen kan je kijken op de website van Firezone.

Het enige wat een licht verschil kan maken is dat alles boven de 95 minder ethanol heeft en die Compezione helemaal niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een oude theorie die ik me herinneren kan is dat alles boven de 11:1 eigenlijk 98 nodig heeft. Dat zou betekenen dat heel veel motoren dus eigenlijk op 98 zouden moeten lopen. Iedere motor heeft tegenwoordig een pingelsensor waardoor er probleemloos op 95 te rijden is. Ik heb 15 jaar geleden een Golf VFR6 gehad. Deze liep ook op 95 maar in de handleiding stond dat de motor bij gebruik van 98 meer koppel vrij gegeven kon worden.

 

Als de grens van 11:1 nog steeds klopt zouden de Skyactiv motoren van Mazda sowieso minimaal 98 moeten hebben en wellicht zelfs 102. Deze motoren hebben een compressieverhouding van 14:1. Maar ook in deze motor kan gewoon 95 getankt worden. Bij mijn weten is dit verplicht om te kunnen.

 

Aangezien de Crosstourer volgens de specificaties een compressieverhouding van 12:1 heeft en als ik de voor mij bekende theorie volg, zou 98 wel degelijk zin hebben in de Crosstourer. Is dat ook echt zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Detonatie of pingelen is niet alleen afhankelijk van de compressie verhouding. Veel mensen denken dat pingelen het te vroeg ontsteken van een mengsel is (voor de bougievonk), maar dat is niet zo. Detonatie/pingelen ontstaat na de vonk: Bij het ontsteken van het mengsel ontstaat een verbranding die zich voortplant in de verbrandingskamer waardoor de druk oploopt. Indien deze druk ergens in de verbrandingskamer te snel en te hoog oploopt kan een gedeelte van het mengsel ontploffen: dit is pingelen. De motor kan deze (te) snelle explosie niet opvangen en omzetten in bewegingsenergie waardoor er maar één uitweg is: het materiaal waar de motor van gemaakt is vangt dit op: dus schade. Het ontwerp van de verbrandingskamer en hoe goed het mengsel verdeeld is heeft daar ook invloed op. Aangezien dit de laatste jaren steeds verbeterd is in moderne motoren en i.d.d. de controle hierop door moderne electronica heeft men de compressie verhouding kunnen verhogen wat een gunstig effect heeft op de efficiëntie. Een pingel of knocksensor is niets anders dan een microfoon die op een bepaalde frequentie afgeregeld is: indien een detonatie waargenomen wordt dan zal de ECU "onthouden" in welke zone van de mapping dit gebeurt is. Indien dezelfde zone weer aangesproken wordt zal de ECU de ontstekingstiming iet minder voorontsteking geven om de pingel te voorkomen. Dus om de knocksensor te laten werken zal er een keer detonatie op moeten treden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopsensoren worden ingezet om een kloppende verbranding te detecteren. Met behulp van klopsensoren kan een bijzonder effectieve verbranding van het brandstof-luchtmengsel worden bereikt door de ontstekingshoek te verlagen en de klopgrens opnieuw te benaderen.

Hierdoor wordt de motorprestatie geoptimaliseerd en tevens het brandstofverbruik en de uitlaatgasemissies gereduceerd. Bovendien dienen klopsensoren ertoe om de componenten te beschermen die bij het verbrandingsproces betrokken zijn.

 

Deze tekst heb ik ff gepikt. Echter zegt ze precies waar het om gaat.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als aan wordt gegeven dat 98 de voorkeur heeft zoals op die sticker dan is het inderdaad goed mogelijk dat hij merkbaar beter loopt.

Misschien dat na een tijdje gebruiken van 98 dat het verbruik toch wel iets verbeterd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pingelen heeft te maken met

1 de eigenschap van de brandstof om te ontbranden (bepaald door het octaangetal)

2 de compressie van de motor

3 de temperatuur van/ in de verbrandingskamer/cylinder

 

Pingelen is namelijk de zelfontbranding van de brandstof doordat het gecomprimeerde brandstofmengsel spontaan ontbrand VOORDAT het BDP wordt bereikt. Een soort dieselen van een benzinemotor dus.

 

En omdat de ontbranding plaats vindt voor het BDP bereikt is werkt dit juist tegen een soepeleen effectieve loop van de motor.

In het ergste geval krijg je een ontploffing terwijl de inlaatklep nog open staat en dan wil je de gevolgen niet zien........

 

Lees hier eens het verhaal over klopvastheid:

 

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan geen ontbranding krijgen als je inlaatklep nog open staat omdat drukopbouw dan onmogelijk is. het kan idd voor BDP worden bereikt, maar altijd nadat het mengsel al ontstoken is door de bougie. Het is geen spontane zelfontbranding : anders zouden knocksensoren en het verlaten van de voorontsteking geen remedie zijn om pingelen tegen te gaan. Er is een hoop onzin over pingelen te vinden op het internet, geloof niet alles wat er beweert wordt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom niet?

Extra voorontsteking zou er voor kunnen zorgen dat de ontbranding wel begint op de plaats waar men het wil. Spontane zelfontbranding begint vrijwel nooit op de plaats waar je dat zou willen. Wat dus weer een slechtere algehele verbranding oplevert of, zoals genoemd, zelfs schade aan de motor.

 

De (te vroege) spontane zelfontbranding is ook wat ik op school (MTS Werktuigbouw ruim 20 jaar geleden) geleerd als uitleg over pingelen.

 

Het hogere octaangetal moet juist betekenen dat de brandstof een hogere weerstand heeft tegen zelfontbranding.

 

Overigens gecontroleerde ontbranding (met bougie dus ) vind ook plaat voor het BDP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pingelen gebeurd altijd na de onsteking van het mengsel door de bougie.

De snelheid waarmee het mengsel verbrand is bepalend voor het pingelen.

Als de bougie het mengsel heeft ontstoken dan heeft het mengsel in een normale situatie een bepaalde tijd nodig om volledig tot ontbranding te komen.

Het tijdstip van de volledige verbranding is dan net na het BDP (vandaar voor-ontsteking)

Als door temperatuur en een rijk mengsel (bij een hete motor vol gas geven) de snelheid van verbranding groter is dan zal de volledige verbranding vlak voor het BDP plaats vinden en dan ontstaat pingelen, door de ontsteking dan iets te verlaten komt de max expansie van het ontbrande mengsel weer na het BDP tot volledige verbranding.

Pingelen is dus afhankelijk van de tempt, rijk mengsel en tijdstip van ontsteken, (snelheid van de verbranding tot max expansie) en kan beïnvloed worden door de mate van voor-ontsteking

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het octaan gehalte bepaald bij welke temperatuur het mengsel tot zelf ontbranding komt en heeft niets te maken met pingelen.

De compressie verhouding bepaald een bepaalde druk in de cilinder bij de zuiger in het BDP

Als een mengsel tot een bepaalde druk wordt samen geperst ontstaat er ook een temperatuurs verhoging (wet van Boyle en Gay Lussac PxVxT) de temperatuur die door samen persen kan ontstaan kan een mengsel met een laag octaan gehalte spontaan doen ontbranden (dieselen).

Door toevoegingen wordt het octaan gehalte verhoogd of de compressie verhouding verlaagd om zelf ontbranding tegen te gaan

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...