Ga naar inhoud

Mosfet regelaar voor de rc24


vroembert
 Delen

Aanbevolen berichten

Na sr nr 4 opgeblazen te hebben, was ik het zat en werd het tijd voor drastische maatregelen. Dus bij Carmo een mosfet regelaar besteld CARR531 https://www.carmo.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=289

 

Deze volgens onderstaand schema aangesloten:

VFR_charging_diagram_moded_zps10702bc9.j

Voorlopig niet gesoldeerd, maar met gekrompen betere losse stekkers. Dit najaar maar eens uitgebreid gaan solderen voor een nog beter resultaat.

 

De sr zit rechtstreeks op de accu gekoppeld, de aansluiting loopt niet meer via de kabelboom. Bij het laden sluit je zo overgangsweerstand en fluctuaties in de spannig uit, die kunnen ontstaan, door corrosie in stekkers en kabels in een verouderende kabelboom.

 

Vandaag een flink stuk gereden. Wat opviel, was dat de motor veel regelmatiger loopt en ook hoger stationair.Ook liep hij wat rauw. Blijkbaar is de vonk krachtiger. Deze regelaar regelt op 14,5 af, terwijl de vorige regelaar niet boven de 13,8 kwam. Over het gehele toerenbereik is de regeling stabiel, terwijl bij de vorige thyristor regelaar de spanning fluctueerde van 14,5 stationair, naar 13,8 en soms iets lager bij iets meer toeren. De vorige regelaar werd ondanks fikse koeling behoorlijk heet, terwijl de mosfet regelaar amper lauwwarm was, dus de bewering dat deze veel koeler blijven klopt.

 

Nu maar afwachten of deze wel heel blijft.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed bezig Bert. En nu maar kijken hoe deze SR zich houdt. Het blijft zo nu en dan een drama met die dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stekkers van deze modellen komen overeen. Voor de 36 I enII hebben ze weer een ander model. Maar als je toch de bedrading al wijzigt, maakt een andere stekker niets uit. De vorige regelaar was van een cbr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Na sr nr 4 opgeblazen te hebben, was ik het zat en werd het tijd voor drastische maatregelen. Dus bij Carmo een mosfet regelaar besteld CARR531 https://www.carmo.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=289

 

Deze volgens onderstaand schema aangesloten:

VFR_charging_diagram_moded_zps10702bc9.j

Voorlopig niet gesoldeerd, maar met gekrompen betere losse stekkers. Dit najaar maar eens uitgebreid gaan solderen voor een nog beter resultaat.

 

De sr zit rechtstreeks op de accu gekoppeld, de aansluiting loopt niet meer via de kabelboom. Bij het laden sluit je zo overgangsweerstand en fluctuaties in de spannig uit, die kunnen ontstaan, door corrosie in stekkers en kabels in een verouderende kabelboom.

 

Vandaag een flink stuk gereden. Wat opviel, was dat de motor veel regelmatiger loopt en ook hoger stationair.Ook liep hij wat rauw. Blijkbaar is de vonk krachtiger. Deze regelaar regelt op 14,5 af, terwijl de vorige regelaar niet boven de 13,8 kwam. Over het gehele toerenbereik is de regeling stabiel, terwijl bij de vorige thyristor regelaar de spanning fluctueerde van 14,5 stationair, naar 13,8 en soms iets lager bij iets meer toeren. De vorige regelaar werd ondanks fikse koeling behoorlijk heet, terwijl de mosfet regelaar amper lauwwarm was, dus de bewering dat deze veel koeler blijven klopt.

 

Nu maar afwachten of deze wel heel blijft.

Volgens mij zijn die types van Carmo ook beveiligd tegen overladen en schakelen ze in dat geval tijdelijk uit. Omdat ik nu ook een Aprilia Futura in de schuur heb staan ben ik al weken met deze materie bezig. Dan mag je dus nog blij zijn met een VFR t.a.v. dit probleem, want bij de futura is het echt een drama..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dan een keer slikken en een mosfet er op zetten. Volgens mij heeft carmo ook exemplaren voor aprillia liggen en andere maak je de bedrading pas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dan een keer slikken en een mosfet er op zetten. Volgens mij heeft carmo ook exemplaren voor aprillia liggen en andere maak je de bedrading pas.

 

Dynamo is nu ook verdacht.. Ingeleverd bij de lokale Aprilia dealert en nu maar hopen dat het meevalt :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer ga je met je mosfet even van Emden naar Oberhausen rijden? Zou de ultieme test zijn denk ik. Moet je ook net op een tank kunnen doen hoop ik :) Tenminste, ik begrijp van jou dat je SR steeds opfakkelde op de autobahn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo lang is niet eens nodig, de laatste heeft blijkbaar een tik gehad toen ik een stukje met Leon optreed aan het begin van zijn rijtoer naar het noorden. We hebben maar een paar km 200 + gereden. Het volgende ritje gaf hij de geest.

 

De mosfet regelaar heeft zijn eerste rijtoer gehad. Lauwwarm meer werd het niet. De verhalen op diverse fora zijn positief. Dus ik heb er wel vertrouwen in, dat hij deze keer wat langer heel blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had, nadat bij ~80,000km mijn OEM SR de geest gaf, een MOSFET op mijn RC36-2.

Die werd hooguit lauwwarm, 25,000 probleemloze kilometers totdat de crash een einde aan mijn motorfiets maakte...

Mijn SR kwam uit de USA, en is weer verkocht aan iemand in de USA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Ik heb geen idee of dit de juiste plek is om dit te vragen, maar ik heb een nieuwe spanningsregelaar aangeschaft omdat ik tot twee keer toe problemen heb gehad met de oude, de eerste keer was een van de gele draden losgeraakt (zat met een losse aansluiting vast) en de tweede keer lijkt het erop dat de spanningsregelaar het zelf begeven heeft.
Ik heb deze besteld https://www.carmo.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=4318_1083_1086&products_id=2783

alleen heeft deze twee extra aansluitingen en ben ik benieuwd of je daar iets moet doen of dat het gewoon 'open' kan blijven? Waar het dus op neer komt is dat ik 3 gele draden moet verbinden en 1 groene en 1 rode draad, waar de aansluiting van de spanningsregelaar nog 1 extra groene en rode aansluiting heeft. Ik kan me niet voorstellen dat het uitmaakt dat daar geen gebruik van wordt gemaakt, maar was benieuwd of het handig is om er iets op te zetten of zo om eventuele corrosie of wat dan ook te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die extra rode en groene aansluiting kan je gewoon weglaten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weglaten als in, niks mee doen? Geen afsluiting voor maken of zo? Connector voor 4 kopen en er maar 2 draden op aansluiten of gewoon connector voor 2 draden en dan de overige twee aansluitingen laten voor wat ze zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weglaten als in niks mee doen inderdaad. Solderen is beter dan een connector; ook bij origineel, want juist de connector is vaak de boosdoener als gevolg van corrosie. En de overblijvende draden natuurlijk keurig waterdicht afdoppen. Dit zijn trouwens handige dingetjes (dat vind ik dan; maarja ik ben niet zo handig met solderen).

aangepast door Eric
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...