Ga naar inhoud

Leeftijd/kwaliteit helmen


Hansjehonda
 Delen

Aanbevolen berichten

Goede suggestie, ik ben dan toch in Dalfsen dus midden tussen Ten Kate en Kalsbeek, in regio Amersfoort zit er (naar mijn mening) geen prettige motorzaak met een groot assortiment helmen.

 

Jij gaat dus een verse Arai scoren?

aangepast door Jafoort
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede suggestie, ik ben dan toch in Dalfsen dus midden tussen Ten Kate en Kalsbeek, in regio Amersfoort zit er (naar mijn mening) geen prettige motorzaak met een groot assortiment helmen.

 

Jij gaat dus een verse Arai scoren?

Nee stadsgenoot ons dorp is knudde betreft motorzaken.

Ik ga op m'n gemak een nieuwe Arai kopen, er hangen best leuke prijskaartjes aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Nou qua onderhoud is het wel OK, Hofland vind ik een prima zaak.

Ja die prijzen zijn niet grappig, 500 ben je zo kwijt, maar destijds de Chaser in aanbieding bij Kalsbeek gekocht voor denk 3 ofzo. Bedenk me nu net dat die daarom nog ouder dan 6 jaar kan zijn :huh:

En alleen voering vervangen is dat mogelijk bij jouw model?

aangepast door MichelDB
Onnodige quote verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

de 5 tot 7 jaar is voor de verandering geen marketing in tegenstelling tot het advies de helm te vervangen/laten keuren als je hem hebt laten vallen.

Een helm werkt in feite als schokdemper, je raakt bij een val de grond met je hoofd en je helm zorgt ervoor dat je hoofd niet als een stuiterbal weer omhoog gaat door zijn spanning los te laten.

De reden dat je de helm daarna weg moet doen ook al zie je er niets aan is dat hij bij een 2e keer juist als stuiterbal werkt omdat de spanning eruit is.

Na productie begint het verouderingsproces al en wordt het meest versterkt door UV licht (de zon dus) maar ook door te droge omstandigheden, te natte omstandigheden en pekel doet het ook goed net als veelvuldige warmtewisselingen.

Goede opslag kan de levensduur verlengen maar ik ken geen enkele motorzaak met een klimaatkamer voor de opslag dus moet je er voor je eigen veiligheid vanuit gaan dat het niet goed is opgeslagen.

Bij alles ouder dan die 5 tot 7 jaar loop je het risico dat de spanning eruit is en je dus bij een val gaat stuiteren of dat de helm zelfs barst, vreemd genoeg kan je dan beter hebben dat hij barst want stuiteren is de grootste oorzaak van nek en hersenletsel.

Vallen is dan weer geen probleem tenzij je de helm als draagtas gebruikt en er minimaal de helft van het gewicht van je hoofd in zit, zonder dat is er geen massa genoeg die de spanning eruit kan halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er een bepaalde reden waarom telkens (toch veel) naar de Arai gegrepen wordt ? Pasvorm ? Veiligheid ? Kwaliteit ? Duurzaamheid ?...

Ik vind de Arai's en de Suomi's de mooiste kleurtjes hebben (én prijzen :( ) dat wel maar heb ze bij tests nog nooit als beste keus gezien :scratchchin: Ook de Schubert's niet trouwens.

Ik heb me onlangs een nieuwe helm aangeschaft en heb me gebaseerd op de materiaalkeuze : mocht geen polycarbonaat (of afgeleiden) zijn dus glasvezel of carbon kwamen in aanmerking.

Er stond er ééntje in de aanbieding in glasvezel dus dat is 'em geworden : met een extra kortingsbon + aanbiedingsprijs ging die van +200 euro naar 79 euro.

Was slechts 1 dag geldig dus veel geluk gehad.

Als die het een jaartje of 3 uithoudt gaan we weer op zoek naar een nieuwe aanbieding ^_^

 

Greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Nou qua onderhoud is het wel OK, Hofland vind ik een prima zaak.

Ja die prijzen zijn niet grappig, 500 ben je zo kwijt, maar destijds de Chaser in aanbieding bij Kalsbeek gekocht voor denk 3 ofzo. Bedenk me nu net dat die daarom nog ouder dan 6 jaar kan zijn :huh:

En alleen voering vervangen is dat mogelijk bij jouw model?

De lubberende voering vervangen heeft geen zin. Het is een teken dat het piepschuim gekrompen is.

aangepast door Hansjehonda
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er een bepaalde reden waarom telkens (toch veel) naar de Arai gegrepen wordt ? Pasvorm ? Veiligheid ? Kwaliteit ? Duurzaamheid ?...

Ik vind de Arai's en de Suomi's de mooiste kleurtjes hebben (én prijzen :( ) dat wel maar heb ze bij tests nog nooit als beste keus gezien :scratchchin: Ook de Schubert's niet trouwens.

Ik heb me onlangs een nieuwe helm aangeschaft en heb me gebaseerd op de materiaalkeuze : mocht geen polycarbonaat (of afgeleiden) zijn dus glasvezel of carbon kwamen in aanmerking.

Er stond er ééntje in de aanbieding in glasvezel dus dat is 'em geworden : met een extra kortingsbon + aanbiedingsprijs ging die van +200 euro naar 79 euro.

Was slechts 1 dag geldig dus veel geluk gehad.

Als die het een jaartje of 3 uithoudt gaan we weer op zoek naar een nieuwe aanbieding ^_^

 

Greetz

Een helm moet ook lekker zitten vind ik.

Vaak zie ik bij de veerpont motorrijders snel hun helm af doen als ze staan te wachten, vaak zijn dat de goedkopere helmen (ahum :rolleyes: )

Dan maar wat meer betalen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zelf heb een nieuwe integraalhelm gekocht bij motozoom.,die hebben nu een actie 25% korting op niet afgeprijsde artikelen met die bon,in hele maand september ,je moet een bon uitprinten,via hun website.,een tip voor je .Vind het verder een ballen tent,,is meer gericht op bestellingen via internet,maar helm was goedkoop,en zie je hem ergens goedkoper meld je dat en krijg je er daar weer korting over.en zag daar ook de arai chaser,,wie weet heb je geluk daar.,want elke euro korting is mee genomen toch.

aangepast door Rob1969
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een helm is voor mij nooit zo maar ff een koopje.

Ik koop altijd een helm van een type dat net op de markt is en doe daar nooit langer dan 5 jaar mee. Dan praat je over 60 tot 70 duizend kilometer draagplezier.

Ik wil dus echt een vers gemaakte helm. Een helm met hoge korting is dat nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus het gevaar van helmen, de belangrijkste slijtage is dus onzichtbaar maar kan na verloop van tijd bijdragen aan letsel i.p.v. beschermen waar hij voor gemaakt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de bon van €100 van Louis gebruikt voor de nieuwe navigatie maar die had ik ook kunnen gebruiken op elke helm vanaf €499.

Link naar reactie
Delen op andere sites

..

Bij alles ouder dan die 5 tot 7 jaar loop je het risico dat de spanning eruit is en je dus bij een val gaat stuiteren of dat de helm zelfs barst, vreemd genoeg kan je dan beter hebben dat hij barst want stuiteren is de grootste oorzaak van nek en hersenletsel...

Interessant, dit motiveert om 'm te gaan vervangen, dat stuiteren moeten we niet hebben :( Waar heb je deze informatie vandaan, ik ben wel nieuwsgierig naar de bron van deze termijn van veroudering, is dit onafhankelijk getest? En neemt deze termijn toe naarmate de techniek vordert?

 

 

@Morango: ik heb geen uitgesproken Arai voorkeur. Alleen wel persé een a-merk en deze zat meteen heel goed, en nog steeds trouwens. Ze staan wel als lawaaiig bekend, maar daar krijg je goede ventilatie voor terug. Anyway, hier zijn vast andere topics voor. :focuski9:

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...