Ga naar inhoud

Leeftijd/kwaliteit helmen


Hansjehonda
 Delen

Aanbevolen berichten

Een helm heeft 2 belangrijke dingen, een buitenschaal, van kunststof of b.v. fiber of carbon en een binnenschaal van meestal polystyreen met daarover een voering.

Kunststof wordt onder invloed van zonlicht en chemicaliën langzaam maar zeker harder en bros. Dit komt, doordat weekmakers die het kunststof soepel houden verdwijnt. Een beschermende laklaag moet dit voorkomen, maar doet dit nooit 100%. Fiber helmschalen verouderen minder snel. Het polystyreen verliest zijn veerkracht en daarmee dempende werking ook door veroudering. Straatvuil en chemicaliën, o.a. afkostig uit shampo, haargel e.d. tasten het polystyreen aan, evenals zweet. Daarnaast wordt in de loop van de tijd een helm wat ruimer. Het polystyreen wordt wat ingeduwd en veert niet meer terug en de binnenbekleding slinkt wat in. Meestal is na een jaar of 5 a 6 de helm echt aan vervanging toe. Bij mijn vorige Nolan had ik ineens allemaal fijne korreltjes op mijn hoofd zitten, dat bleek de dunne schuimlaag te zijn, die onder de voering zat. Deze viel uiteen in korreltjes.

 

Bij mij bepaald niet alleen de prijs, maar vooral ook de pasvorm, of ik een helm koop. Ik heb daardoor nog nooit wat anders dan een Nolan op mijn hoofd gehad. Ik heb bij aankoop van de huidige helm nog een Xlite (luxe merk van Nolan) overwogen, maar die was wel erg veel duurder, dan mijn huidige N91 systeemhelm. Ik heb de laatste keer heel wat helmen gepast en vele daarvan net zo snel weer afgezet. Een goede keuze kan je alleen maken bij een dealer, die erg veel verschillende merken heeft staan. En dan eerst passen en dan pas naar de prijs vragen.

aangepast door vroembert
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die informatie is een samenhang van diverse sites, testen en ervaring.

Deze legt de werking wel aardig uit maar die houdt zich nog steeds vast aan de 5 jaar maar dat is voor de goedkopere polycarbonaathelmen maar voor de duurdere composiethelmen hebben geen moeite met de 7 jaar.

Ik hou niet alle bronnen bij maar als ik iets lees of hoor wat me interesseert dan sla ik daar op en soms verdiep ik me er wat meer in en op een gegeven moment heb je genoeg informatie om redelijk goed in te schatten wat de juiste info is.

Verder moet je open blijven staan voor correcties want er zijn altijd mensen die door hun werk of ervaring wat meer weten waar je dan zelf ook weer van kan leren.

In het stuk van de link staat ook nog dat bij het laten vallen de helm vervangen moet worden maar dat is ook achterhaald, er moet gewicht in de helm zitten om schade te veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik nog even mag ?

Ik vind heel weinig terug over hoofdletsels bij motorrijders die een helm droegen. Ik meen hieruit op te mogen maken dat de meeste helmen een vrij goede bescherming bieden, indien ze op de correcte wijze gedragen worden.

Waar ik wel héél vaak iets over lees zijn de nekletsels die optreden bij ongevallen.

Het enige wat je daaraan kan doen is, buiten het dragen van een brace, een helm kiezen die én sterk én licht is. Carbon voldoet hieraan. Dan volgt glasvezel en pas daarna polycarbonaathelmen. Kijk als referentie maar eens naar het gewichtsverschil tussen de verschillende materiaalsoorten. Tel daarbij het gewicht van een hoofd en probeer je nekwervels eens voor te stellen als een stokje met daarop een kleine meloen.

Zie je waar ik naartoe wil.

Er komen dus vooral grote krachten op de nekwervels (al zullen de hersenen ook wel een serieuze tik krijgen) bij een val die voor erg nare gevolgen kunnen zorgen.

Ik ga dus voor licht maar betaalbaar.

 

Greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken een aantal mensen die rijden met een letbrace ,maar dat komt omdat ze hun nek al een keer gebroken hebben ,verder zie je ze niet vaak ,maar dat komt denk ik mede omdat ze vrij prijzig zijn .

Ik zie het nut wel om er een te gebruiken ,maar gebruik hem zelf ook niet .

Helmen heb ik de laatste jaren alleen van shoei omdat deze mij perfect zitten ,heb vele gepast ook arai maar daar past mijn neus niet in .

ieder hoofd is verschillend dus het passen van verschillende merken is best belangrijk ,de looks komt pas op de tweede plaats.

Daarnaast zit er bij duurdere helmen verschil in schaal grote ,en zijn er waarbij je de voering eruit kan halen om te wassen ,en zijn voorbereid voor een pinlock ,aan alles hangt een prijskaartje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik nog even mag ?

Ik vind heel weinig terug over hoofdletsels bij motorrijders die een helm droegen. Ik meen hieruit op te mogen maken dat de meeste helmen een vrij goede bescherming bieden, indien ze op de correcte wijze gedragen worden.

Waar ik wel héél vaak iets over lees zijn de nekletsels die optreden bij ongevallen.

Het enige wat je daaraan kan doen is, buiten het dragen van een brace, een helm kiezen die én sterk én licht is. Carbon voldoet hieraan. Dan volgt glasvezel en pas daarna polycarbonaathelmen. Kijk als referentie maar eens naar het gewichtsverschil tussen de verschillende materiaalsoorten. Tel daarbij het gewicht van een hoofd en probeer je nekwervels eens voor te stellen als een stokje met daarop een kleine meloen.

Zie je waar ik naartoe wil.

Er komen dus vooral grote krachten op de nekwervels (al zullen de hersenen ook wel een serieuze tik krijgen) bij een val die voor erg nare gevolgen kunnen zorgen.

Ik ga dus voor licht maar betaalbaar.

 

Greetz

Dat je er weinig over vindt, kan ik me wel indenken, als een hoofd met meer dan 25 km/u een obstakel raakt, helpt een helm niet meer en lees je meestal dat door een noodlottig ongeval....enz. Ik ken wel iemand, die ondanks een vrijwel nieuwe dure helm een hersenkneuzing heeft opgelopen. De helmschaal was gebarsten. Dat zegt wel iets over de impakt, ondanks de lage snelheid waarbij gereden werd. (nog geen 25 km/u). Een vriend heeft een forse hersenschudding gehad, door een crash. De helm zat vol met diepe krassen in de schaal, door contact met grind uit de grindbak op Assen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een helm is voor mij nooit zo maar ff een koopje.

Ik koop altijd een helm van een type dat net op de markt is en doe daar nooit langer dan 5 jaar mee. Dan praat je over 60 tot 70 duizend kilometer draagplezier.

Ik wil dus echt een vers gemaakte helm. Een helm met hoge korting is dat nooit.

. Geen idee wat jij nu zegt ,hebt na bestellen ,want helm werd via de post opgestuurd ,kon hem niet mee nemen,op de motor ,de importeur hoco parts gebeld .En de helm kwam daar vers uit fabriek vandaan ,en is ook van 2016..Want hij werd geleverd,in een kleur ,en daar had ik wat vraagjes over bij hocoparts. De nederlandse importeur ook van arai helmen, Dus vind jouw hele verhaal alsof een winkel die een kortingsmaand heeft oude helemen verkoopt ,niet opgaan in deze,.De helm was zoals jij het noemt vers vanuit de fabriek,hoe en wat met korting ,en hoe die winkel keten dat gedaan heeft ,hoef ik ook niet te weten.Feit is dat ze daar nieuwe modellen helmen in de korting hadden en ik kijk uiteindelijk wat ik betaal,of ik betaal ergens dik 650E of ergens ,480 en dat scheelt toch heel wat .Maar blijkbaar beweer.Jij nu nog steeds ik rijd nu met een oud model helm rond, terwijl hocoparts hem besteld heeft uit fabriek,in 2016. Merk weer dat er echt een hoop onzin gepraat word hierover.niet elke kortings acties gaat over oude spullen.. aangepast door Rob1969
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff laat ook maar over al wel een antwoord op ,ga jij maar lekker duur kopen ,terwijl er nieuwe helmen van 2016 met korting ,verkocht worden ,.De ervaring leert mij nu ik rij met een nieuwe helm rond bijna 300 goedkoper,En me vriendin ook ,en die zijn van 2016 .Maar jij blijft erbij en beweert dat dit zelden of amper gebeurt,ok dan .Inzake risico lopen ,ach enigste risico wat je ermee doet is je portomonee leeg trekken.Maar blijkbaar heb jij geld teveel ofzo,,.Maar ik laat het ,word beetje onzinnige discussie dit,want jij komt straks weer met een antwoord,succes met je duurkoop. ,

aangepast door Rob1969
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat elkaar 'leven' mannen, het gaat om de logica van veiligheid, slijtage, dat is interessant. Merkvoorkeur, en waar te kopen (of voor hoeveel) is van ondergeschikt belang, weten we vast allemaal 'beter', net zoals we vast allemaal verschillende budgetten hebben; daar gaat t niet over.

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

I heb ooit een 5 jaar "oude" Arai gekocht, simpleweg omdat ik een Doohan replica wilde.

6 jaar mee gereden, met plezier.

 

 

Het gaat er om dat JIJ je er lekker in voelt.

 

Wil je 100% veiligheid, blijf dan thuis...

 

 

Mijn Schuberth C3 heeft mij goede diensten verleend, die wilde ik na 5 jaar vervangen.... de klapper in Litouwen zorgt ervoor dat dit iets eerder gebeurd.

Ben -denk ik- nergers met mijn hoofd tegen aangeKLAPT, in Litouwen nog door de MRI gegaan.... Helm heeft wel een krasje en een kras op het vizier.

Ik zou er niet meer mee rijden, maar als iemand 'm wil hebben....

aangepast door 748cc
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs het laten vallen van een helm betekend (uit veiligheids overwegingen) al vervangen.

ook al 'rolt' die van je motor af.

 

@Leon, goed bezig,,

Zou zelf de helm leeg maken en verder laten dienen als plantenpotje of snoep schaal;)

 

 

En wat vele al zeggen, doen waar jij je het best bij voelt, en wat het best zit.

Buiten de keuze van alle buiten en binnen schalen, met of zonder uitneembare wang stukken.

Heb je ook nog altijd het type sluiting..

 

Zelf de DD sluiting en wil niet anders.

Dit systeem zit ALTIJD meteen goed.

 

Alleen vindt je dit type sluiting meer bij de 'duurdere / race' helmen,,

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...