Ga naar inhoud

Garmin Zümo 395LM review


 Delen

Aanbevolen berichten

Na vele jaren plezier was het tijd om de 550 te vervangen voor wat jongers, vooral vanwege het ontbreken van de LM en een losse LM kopen vond ik te duur bij de leeftijd van de 550. Een kortingsbon van €100 van ome Detlef (Louis) heeft me over de streep gehaald.

De shortlist was:

Garmin Zümo 590

Garmin Zümo 595

Garmin Zümo 395

De 595 is natuurlijk het nieuwste van het nieuwste bij Garmin maar daardoor ook erg duur, de 590 heeft ook alles maar alweer opgevolgd door de 595 dus al wat in prijs gezakt en de 395 was volgens MrGPS de 590 in een kleiner jasje en dat gaf eigenlijk de doorslag want ik vond de 59X eigenlijk te groot.

Enige minpuntje t.o.v. de 590 is dat de 395 niet de smartphone koppeling heeft met wat leuke extraatjes maar leuke dus niet noodzakelijke extraatjes.

Ter illustratie, de 395 is vrijwel dezelfde maat als de 550 maar heeft toch een groter scherm en is een stuk dunner.

post-3441-0-43692900-1475346195_thumb.jpg

 

Voor nu slechts een eerste indruk want ik heb er nog niet mee gereden.

Na ruim 8 jaar met de 550 gereden te hebben is het natuurlijk flink wennen want de menustructuur is geheel anders maar volgens mij heb ik de instellingen al wel goed staan.

Bij het eerste spelen valt ook de veel hogere snelheid op en ik hoop dat zich dat ook in de praktijk uit want naast de (kaart)updates was dat een 2e punt waarom ik stiekem al wel met wat anders aan het flirten was, 2 routeaanwijzingen vlak na elkaar resulteerde nog wel eens in een foute richting.
Natuurlijk eerst alle updates gedaan en gelukkig door ook de topics hier te lezen waar ik in principe niet mee kon praten het vinkje gevonden zodat de kaarten ook op de computer geïnstalleerd werden en daarna laten rammelen want het zou wel een paar uur kunnen duren.

In de tussentijd maar vast begonnen met de oude houder van de motor te halen en de nieuwe te monteren en ik kon gelukkig de zelfgemaakte montagesteun met een lichte aanpassing hergebruiken.
Net zoals de oude ook hier weer de kabel gedeeld om hem weer door de balhoofdas te voeren en onder de tank met een Amp superseal connector weer te kopelen. Het was wel even schrikken toen ik de kabel doorgeknipt had want het was geen normale 2 aderige kabel maar een soort coax kabel waarbij de kern de + was en de mantel de massa, altijd handig als je een assortiment aan krimpkous hebt.

post-3441-0-46219600-1475347171_thumb.jpg

 

Als laatste nog even iets over de kaarten, ik ben van NT2015.4 naar NTU2017.2 gegaan en ooit eens de melding gemaakt dat de parallelweg langs de A2 over de Maas bij Maasbracht alleen verboden was voor auto's en niet voor motoren (was bijna niet in een route te verwerken) en in plaats van minimaal 3 tussenpunten en 3 keer ctrl+z om ze op de juiste plek te krijgen lukte het nu met 1 tussenpunt op de parallelweg.

De vakantie is alweer voorbij, morgen al wat anders te doen, volgend weekend volgens mij ook beide dagen en op het werk hadden ze ook al niet opgelet dus een avondritje zit er deze week ook niet in waardoor de praktijktest review even op zich moeten laten wachten.... wordt vervolgd

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die kabel herken ik, maar desalniettemin houden de superseals zich toch prima. Ik ben op de 390 overgestapt na een jaar of 10 met de Quest en het vergt echt wel een hele aanpassingsperiode omdat de manier waarop de nieuwe Garmins met routes omgaan compleet anders is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige op dat gebied is dat je voor je ze in het apparaat laadt dat je alle punten soft maakt op een eventuele lunch of geplande stop na want anders krijg je hetzelfde probleem als de TomTom's en moet je handmatig de punten overslaan als je ze mist, Dat is wat ik tussendoor heb opgevangen over de nieuwe generatie.

De 550 kon nog niet met dat soft maken overweg en maakte ze toch weer hard dus ik verwacht nu ook alleen de aanwijzingen van afslagen te krijgen en niet meer die van tussenpunten op doorgaande wegen.
Ik haal niet snel in als voorrijder maar afhankelijk van de grootte van de groep, snelheidsverschil tussen ons en de voorganger en afstand voor de volgende afslag wil ik het een enkele keer wel doen en dat zal dan ook wat overzichtelijker zijn als ik geen melding van een tussenpunt krijg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en moet je handmatig de punten overslaan als je ze mist, Dat is wat ik tussendoor heb opgevangen over de nieuwe generatie.

De 550 kon nog niet met dat soft maken overweg en maakte ze toch weer hard dus ik verwacht nu ook alleen de aanwijzingen van afslagen te krijgen en niet meer die van tussenpunten op doorgaande wegen.

 

Handmatig skippen van een hard via-punt is bovendien ongewenst: de totale route wordt dan in het toestel herberekend obv de routeringsinstellingen van het toestel en dat kan forse verschillen opleveren. Zelfs geldt als je een viapunt toevoegt aan de route (tankstation!). Niet doen dus.

 

De 550 kent inderdaad geen verschill tussen hard en soft. Wil echter niet zeggen dat ze allemaal hard zijn - integendeel: ze zijn allemaal 'soft'. Betekent dus dat, als je punten hebt gemist maar je zit verderop weer op de route, die gemiste punten automatisch geskipt worden, zonder herberekenen. Gelijk dus aan 'softe viapunten' in de derde generatie toestellen.

 

Hier echter toch ook weer de tip: probeer eens te rijden met de track als routebasis. Zie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wat ik bedoel. De Zumo kan het niet laten om te pas en te onpas met je route te rammelen. De kunst is om hem daar geen aanleiding toe te geven. Verbieden kan je echter niet... Als je niet weet hoe de route precies gemaakt werd, wordt dat erg lastig. Bij de Quest volstond het dat het kaartmateriaal overeen kwam en dat je herberekenen uitzette.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik bedoelde met had in de 550 is dat hij alle punten opnoemt maar als je het bekijken vanuit het oogpunt van een punt missen zijn ze inderdaad zacht.

Sinds kort ben ik op het forum op verzoek de route ook als track gaan delen maar ik ben zelf geen fan van de track, misschien veranderd dat door het gebruik van de 395.

Met de 550 heb ik bij slechts 2 routes problemen gehad met herberekenen en dat was een kwestie van even de route opnieuw opstarten en tot ik voorbij het knelpunt was herberekenen uitzetten maar daarna ging het gewoon weer aan en ik heb al heel veel routes gereden dus die 2 zijn te verwaarlozen.

Ik hoop dus dat die 395 ook gewoon na een gemist punt de route herberekent naar het volgende punt zoals de 550 ook deed.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, zo deed ik het al ondanks dat de 550 hier toch niets mee kon en in onze clubroutes zit vaak wel een lunch als tip of besproken en die laat ik dan hard.
Wel was het 125 punten verhaal nieuw voor me en dat is dan zeker een handig weetje, binnenkort ook dat filmpje van terug naar de route bekijken want ik heb het vermoeden dat daar ook iets anders, mooier en/of beter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren voor het eerst gereden met de 395 dus tijd voor een eerste ervaring update.

Op adres navigeren is niet echt anders, een geladen route starten was een zoeken want dat heeft een andere naam gekregen .

De bediening wat ik tot nu toe gebruikt heb is even wennen maar is op zich duidelijk genoeg. De 550 had nog het basis bluetooth protocol maar deze heeft de A2DP dus ook meteen eens weer een muziekje geprobeerd en dit klinkt tenminste weer goed (niets als een blikje zoals bij de 550), normaal hou ik niet zo van muziek op de motor maar voor de noodzakelijke snelwegkilometers toch wel aangenaam.

Hiermee kom je wel op een minpuntje. De gesproken routeaanwijzingen werkt niet echt lekker, het wordt stil en dan hoor je het begin van de aanwijzing niet en als je een korte aanwijzing hebt dan stopt alleen de muziek even en gaat dan weer verder zonder dat er iets is gezegd.

Ik heb een aantal dingen getest om dit te verbeteren maar het lijkt erop dat het omschakelen van muziek naar spraak te lang duurt en Claire niet op haar beurt wacht.... vrouwen.

Verder dan nog het beeld.

Bijna alles is anders maar het staat er wel dus dat is een kwestie van tijd om te wennen aan de nieuwe indeling.
Rechts onderin zit een knop waar je een menu krijgt om o.a. de mediaspeler te bedien en dan komt er een tabblad aan de rechterkant en wordt het kaartgedeelte kleiner.

Voor een A naar B navigatie prima maar wanneer je dat binnendoor wilt doen is het wel handig om het volledige scherm te hebben en dan is het kruisje om die tab te sluiten wel erg klein en laat zich lastig bedienen met de handschoenen aan.

Zaterdag hebben we een clubrit en dan zal ik een route het gebruik van een route kunnen testen, nog even zoeken naar het filmpje over een track als stempel gebruiken onder de route vooa als je afwijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier ook een vraagje voor Hans,

 

Tijdens de vergadering van het DB van de club had ik het er nog met Ray over ik heb de nieuwste versie kaartmateriaal NT voor de 660 en Ray de NTU versie.

De route voor zaterdag geeft aan dat we 183 km rijden en ook de herberekende versie geeft dit aan,maar met het verzenden naar de 660 en het nakijken in de 660 van de route geeft hij ineens 199.3 km aan.

in de vergadering besproken met Ray en die ging op zijn route in de 395 kijken en daar geeft hij ook 199.3 km aan.?????????

 

Kan dit in de instellingen zitten in de navigatie (raar dat 395 en 660 hetzelfde aangeven).

Hebben meer mensen het ook zo in hun navigatie ???

 

Gr Nico

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan allerlei oorzaken hebben. Ondermeer de 'route naar de route' kan van invloed zijn. Maar het kan ook zitten in de export instellingen van Basecamp. Als er veel viapunten gebruikt worden kan het zelfs zijn dat, door een bugje in basecamp, nu en dan op en neer gereden wordt van punt naar punt.

 

Probeer de uitwisseling eens op deze manier en kijk wat het effect is: https://youtu.be/Q5skn_P8A4c

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...