Ga naar inhoud

Garmin Zümo 395LM review


 Delen

Aanbevolen berichten

Da's knap, want uitgerekend de 220 kent geen track-import :blink:

 

Overigens is 30 routepunten op een route van 200 niet wat ik bedoel met 'veel'. Bij een route over kleine wegen in de Benelux is een routepunt per 2 a 3 km zelfs normaal. Het komt echter voor dat sommige viapunten heel dicht bij elkaar staan waarbij basecamp dan eerst naar het einde van de wegnode gaat, dan terug naar het viapunten, en dan weer verder. Ook dat leidt tot afstandsafwijkingen en onverwachte 'maak een u-bocht' meldingen onderweg. Lijkt me niet heel waarschijnlijk dat dat hier de oorzaak is, maar het kàn wel.

Meestal zullen dergelijke problemen echter veroorzaakt worden door onzorgvuldigheden in de route (waarbij ze echter meestal probleemloos te rijden zijn...).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Vorige week een paar dagen in Portugal geweest incl. een huurauto (kost geen drol daar) dus ook weer lekker rondgereden.

Laptop en de 395 mee gehad om ook weer buiten de standaard toeristische routes om te rijden dus ook weer wat ervaring opgedaan met het nieuwe apparaat.

Wat ik een groot voordeel vond blijkt dus ook meteen een nadeel te zijn, het soft kunnen maken van tussenpunten is erg fijn want dan krijg je dus alleen een aanwijzing wanneer je af moet slaan en niet ook op die punten die je soms tactisch moet plaatsen om de route naar jouw wens te krijgen. Dit geeft ook een beter beeld of inhalen met een groepje zinvol is, ik doe dat namelijk alleen als we dat als groep op een nette manier kunnen doen om zo ergernis bij de overige weggebruikers te beperken. Met de 550 had ik vaak een afstand naar het volgende tussenpunt waardoor het vaak te kort leek om in te halen.

Nadeel is dus dat deze ook niet meer meedoen in de herberekening. Bij de 550 is me in al die jaren maar 2 keer een route de mist in gegaan door herberekenen gewoon aan te laten staan en nu zit ik al op 3 keer in een paar maanden... even wennen dus.

Van mij ook het advies om het echt uit te zetten en niet te kiezen voor de optie waar hij vraagt om te herberekenen want dan kan je net zo goed geen navigatie gebruiken.

Ook leuk is de bochtige route optie. Nog niet in Nederland getest maar in de Algarve kwam ik bij die ene keer dat ik de gemakkelijke weg koos om ergens leuk naartoe te gaan over een hele leuke route. Tip: Als je je niet heel gemakkelijk voelt in een onbekende auto en je doet een Fly and drive Algarve gebruik dit dan maar niet want er zaten een paar errug smalle weggetjes tussen met blinde bochten en kans op tegenliggers. Met smal bedoel ik dat een auto en een fiets al niet naast elkaar passen.

Maar dan an je beter denk ik helemaal niet gaan rondtoeren en alleen via de hoofdwegen overal naartoe rijden want daarbuiten kan je van alles tegenkomen.

Er zitten dus naast voordelen ook genoeg nadelen aan de nieuwe maar ik denk dat meer dan de helft van de nadelen vooral voortkomen uit de gewenning van de 550.

De belangrijkste reden waarom ik toch voordat de oude echt stuk was over ben gegaan is de snelheid, nu hou je overzicht bij kort opeenvolgende afslagen en even in- of uitzoomen lukt ook zonder dat je de volgende afslag mist omdat het te lang duurt om de kaart op te bouwen.

Tot maart zal ik hem denk ik alleen nog maar gebruiken voor A naar B navigatie... Ohnee, nog 1 truckrun... maar eind maart is het weer tijd om het buitenlandweekend te verkennen en dan hoop ik het echte voordeel van de nieuwe features te kunnen ontdekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaten inderdaad stukken tussen die ik graag eens met de motor doe maar ik had even het appartement ingevoerd (adressen zijn niet erg betrouwbaar in Portugal) en het was ruim 23 uur rijden via de directe weg en er staan nog een paar ritjes op het wensenlijstje en Vicky heeft niets met motoren dus langere motorvakanties moeten ten koste gaan van een gezamenlijke

vakantie.

Je snapt natuurlijk dat dat naast alle dagen en weekendjes dat ik al op de motor zit voor gewetensproblemen zorgt ;)

En ja, ik weet dat ik ook harde punten kan bewaren al richtlijn dus dat ook maar eens testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een groot nadeel van de 395 vind ik dat wanneer ik in een klein dorpje rijd en de optie zoomen op auto heb staan hij erg ver uitzoomt waardoor je niet kunt zien of je nu het eerste weggetje rechts moet hebben of het weggetje wat 25 meter verderop ligt. Hij zoomt dan zover uit dat je al km's verder kunt kijken. Handmatig inzoom kan dan wel maar zodra je de bocht door bent zoomt hij weer uit en bij de volgende splitsing is het weer hetzelfde. Om dan telkens op je scherm te prutsen vind ik niet werken (onveilig) en zet ik de auto zoom maar uit.

 

Jammer dat hij dus bij autozoom en lage snelheid niet flink inzoomt zodat je ziet wat je moet doen. Hierdoor al vele malen fout gereden en weer om moeten draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarvoor let ik altijd op de afstand tot de volgende afslag en bij die afslagen zoomt hij juist in.

Ook die afstand tot de volgende afslag was even wennen want die staat op een andere plek maar dat zit er al in en die bochten kort op elkaar gaan met de 395 juist wel goed nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zoomt hij in een dorp niet in op de afslagen. Bij splitsingen of een driesprong of korte links rechts combinaties is het een ramp bij autozoom. Vraag mij af of dat ding wel goed is dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal zoomt hij juist in bij een afslag om overzicht te krijgen op de situatie en na de bocht zoomt hij weer uit om overzicht te krijgen.

Bij bochten erg kort op elkaar blijft hij ingezoomd tot je weer een stuk door kan rijden.

Dat deed de 550 ook wel maar die was te langzaam met meedraaien in de bocht waardoor ik de oriëntatie kwijt raakte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadeel is dus dat deze ook niet meer meedoen in de herberekening.

 

Jawel; bij afwijken van de route word je naar het eerstvolgende nog niet bezochte viapunt gebracht. Ook de softe punten doen daarbij mee.

 

Als je echter een route halverwege zou activeren hangt het er van af op je al dan niet op de route staat. Indien NIET ga je naar het eerstvolgende harde punt, en worden de tussenliggende softe genegeerd. Sta je echter OP de route dan worden ook de softe punten gevolgd. Logisch is het inderdaad allemaal niet....

 

Qua uitschakelen herberekening: het is persoonlijk. Maar voor veel mensen geeft het gewoon meer controle wanneer je, als je de route kwijt bent, op eigen inzicht terug rijdt naar de route. Inderdaad: op dat moment krijg je geen aanwizjingen, maar dat wil niet zeggen dat je 'dan net zo goed zonder navigatie' kunt rijden: je ziet immers jouw positie tov de route en zodra je weer op de route bent komen de aanwijzingen vanzelf weer terug. Is prima te doen, en je Zumo is ook dan een prima hulpmiddel om terug te keren naar de route.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net zo goed zonder bedoel ik als je hem laat vragen of hij moet herberekenen, je krijgt dan zo vaak een melding in je scherm (althans in de Algarve) dat je toch geen overzicht meer hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik erger me sowieso aan de meldingen die je krijgt tijdens het rijden. Vooral de kleine "OK" knop om de melding weg te krijgen is gewoon te klein. Ik heb het liefst tijdens het rijden gewoon geen meldingen waardoor je het navigatie scherm niet meer kan zien. Ze kunnen zo'n melding wel geven maar zorg er ook voor dat die vanzelf na 10 of 20 sec. vanzelf weg gaat.

aangepast door RoelNL
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...