Pépé Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Dag forumleden Ik las zonet een topic over het tegensturen. Dat topic is gesloten, maar ik snap het nog niet en toch vind ik het van groot belang, zeker bij een plots uitwijkmanoeuvre zoals daar vermeld werd. Je geeft dus een (harde) tik tegen de linker stuurhelft zodat de motor naar rechts gaat en toch naar links draait. Vreemd. Moet ik daarom 60 jaar geworden zijn. Moet die duw verticaal of horizontaal zijn, dus de stuurhelft van je wegdrukken of eerder naar de grond duwen? Ik ga dit zeker instuderen. Groeten, Patrick Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFRikus Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Ach, zo ingewikkeld is het niet. Om met een motor een bocht naar links te maken moet hij naar links hellen en dat bereik je door naar rechts te sturen. Dat doe jij al zolang je motor rijd, maar onbewust. Moet je nu een keer heel snel iets ontwijken wat op de weg ligt, dan kun je er gebruik van maken zonder dat er een bocht volgt. Thats all! VFRikus 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
L1dert Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Als je op je tweewieler naar links wilt, zul je - zoals VFRikus hierboven al schreef - automatisch je linkerstuurhelft naar voren duwen, daarna 'val' je min of meer vanzelf naar links. Dit automatisch naar voren duwen kun je dus ook actief gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansjehonda Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Voor een uitvoeriger versie hiervan lees je hier Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFoRever Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Ipv duwen kun je ook aan een stuurhelft trekken. Trek je aan de rechter; ga je links de bocht in en vice versa. Uit de uitgebreide documentatie uit de link van Hans wordt duidelijk dat er wel een bepaalde snelheid nodig is voor dit kanteleffect. Je trekt/duwt niet omhoog of omlaag, maar naar voren/achter. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cock Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 deze vraag heb ik mij ook wel eens gesteld ,maar dit doe je al zonder er bewust van te zijn . Link to comment Share on other sites More sharing options...
VFoRever Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Het leuke is dat je het ook doet als je je er wel bewust van bent. Bewust of onbewust; rijden op een tweewieler is zonder tegensturen niet mogelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
teake Posted November 25, 2016 Share Posted November 25, 2016 Lees "A twist of the wrist" van Keith Code eens door. Daar staat dit principe grondig uitgelegd, tezamen met nog veel meer goed onderbouwde rij-technieken. http://files.meetup.com/1510087/A+Twist+of+the+Wrist+II.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
AFS Motorparts Posted November 25, 2016 Share Posted November 25, 2016 Het leuke is dat je het ook doet als je je er wel bewust van bent. Bewust of onbewust; rijden op een tweewieler is zonder tegensturen niet mogelijk. En dat is dus inderdaad precies datgene wat je jezelf moet aanleren als je voor het eerst op een fiets stapt. Met sturen alleen bewaar je wel je evenwicht, maar je kan niet kiezen waar je heen gaat. Op de (trap)fiets kan je jezelf het tegensturen heel goed aanleren door twee touwtjes aan de stuurhelften te maken. Je pakt dan niet het stuur vast, maar alleen de touwtjes..... Hiermee voel je meteen wat je doet, zowel goed als fout. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tcat Posted November 25, 2016 Share Posted November 25, 2016 Lol. Dit forum is nog best educatief, al zeg ik het zelf... Nooit geweten dat ik dit al jaren ONBEWUST doet. Snapte al geen bal van de tekst berichten hier tot het filmpje (van de link) Weer wat geleerd op deze zonnige vrijdag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athome Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Let met fietsen maar eens op. Als je in eens scherp naar links de hoek om wil. Zal je zien dat je eerst iets naar rechts stuurt om vervolgens de fiets linksaf de bocht in laat vallen. Doe je dit tikje naar rechts niet, dan kan je de fiets ook de bocht naar links niet in laten vallen. Bij bochtentrainingen wordt dit tegengesteld sturen ook duidelijk aangehaald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qwerc Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 (edited) Youtube.... of DIT kan ook duurt iets langer.... Edited December 1, 2016 by Qwerc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athome Posted December 1, 2016 Share Posted December 1, 2016 Leul filmpje. Legt het heel goed uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tcat Posted December 2, 2016 Share Posted December 2, 2016 Geweldig filmpje... Jip en Janneke taal. Serieus, dit heb ik dus echt nooit geweten... Zelfs collega motormuis stond mij heel raar aan te kijken.Zo zie je pas eigenlijk wat je doet, zonder het te beseffen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athome Posted December 2, 2016 Share Posted December 2, 2016 Ik ben de uitvoering van 1.5 uur aan het kijken. Veel dingen zijn in andere bewoordingen ook tijdens de Berg en Bochtentraining afgelopen mei aan bod geweest. Heel interessant. Mag van mij wel een sticky worden die link. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts