Ga naar inhoud

Tegensturen


Pépé
 Delen

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...

Tijdje niet op dit forum gekeken, sorry :). Interessant onderwerp, want ik had dit nodig om te leren motorrijden. Ik had tijdens mijn rijlessen dat wanneer ik sneller ging ik de motor de bocht niet omkreeg. Dan moest ik altijd gas loslaten zodat ik 'm kon laten kantelen of omvallen met gewicht. Ik merkte namelijk dat vanaf een bepaalde snelheid je opzij kan gaan hangen met je kont wat je wilt, maar dat doet niets. Sinds ik de truuk doorheb doe ik niets anders meer dan countersteering, eerst bewust nu ook onbewust. Als je zonder tegensturen zou kunnen sturen kan je buddy achterop ook de motor besturen namelijk door opzij te hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is door het tegensturen nog een ander effect wat helpt, en dat is het gyroscopisch effect (precessie).

Zie ook deze film: http://www.videoman.gr/nl/49485

 

Tegensturen geeft een rotatie van het stuur om de topas van het voorwiel.

Het gyroscopisch effect zorgt ervoor dat dit extern moment zijn effect 90 graden verderop in de rotatierichting van het wiel heeft.

En dat is dan weer precies een rol effect (rondom de langsas) in de richting waarop we de bocht in willen vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

Toen mijn instructeur mij dit uitlegde versleet ik hem voor gek😂...een beetje naar links duwen op je handvat als je rechtsaf gaat....🙈....maar......bij de uitwijkoefening was ik erg verbaasd over mijn kunnen🤣 . Het is nog steeds eigenlijk de leukste oefening (samen met het achtje )

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...