Ga naar inhoud

Battle of the XX (en dan geen blackbird)


Ray
 Delen

Aanbevolen berichten

De meesten hebben het al meegekregen via mijn overhauling topic maar voor wie het niet heeft meegekregen, ik ben onderuit gegaan.

Daar ga ik hier verder niet op in, dit topic is ter oriëntatie.

Over een jaar was de bedoeling voor een ander te gaan maar ik heb de motor nog niet terug voor de evaluatie en wat te doen, het is dus mogelijk dat ik de vervanger een jaartje eerder aanschaf want dat heeft mijn vriendin liever dan dat ik er teveel geld in pomp.

Om lichamelijke redenen heb ik al besloten voor een X te gaan maar ben er dus nog niet uit welke, de 800 (wel een 2015 model) of een 1200.

Een proefrit tussen beide zal de definitieve doorslag gaan geven maar we hebben ook nog een huis waar we van alles mee willen doen dus hij moet weer een tijdje mee dus wil ik wel een gebalanceerde keuze maken tussen emotioneel en rationeel.

Op de beurs heb ik op beide gezeten daar is dan ook de twijfel gekomen want voor de tijd was ik er eigenlijk al uit dat ik een 1200 wilde.

 

Toen ik op de 800 ging zitten was het alsof hij op maat was gemaakt en ik zat er in i.p.v. erop.

Hij smoelt ook wat beter, iets minder ruig maar de 1200 is dan ook weer niet niet ruig genoeg maar daar is met de juiste kofferset en wat andere opties (eventueel zelf te maken) wel wat aan te doen.

Het koppel van de 1200 lijkt me dan wel geweldig en als ik er een lekker ruig model van maak is het ook geen ramp als ik een keer omval want ik ben nou eenmaal niet de gemiddelde Nederlander qua lengte dus dat risico is aanwezig (al hoop ik natuurlijk van niet).

Dan komt het rationele deel.

De 1200 verbruikt natuurlijk meer en dan niet alleen benzine maar ook banden en remmen. Daar tegenover staat dan weer dat hij een cardan heeft dus geen kettingslijtage en geen VTEC gedoe bij het kleppenstallen.

De 1200 doet al iets langer mee dan de moderne 800 dus dus ook al wat goedkoper aan te schaffen.

 

Ik zou graag weten wat het verbruik is van de beide modellen (de 800 dus het 2015 model), nadelen/updates waarom ik bij een 1200 beter een later modeljaar kan kopen en dan ook vanaf welk jaar en andere dingen die kunnen helpen bij een keuze.

 

Het kan ook zijn dat ik voor een paar tientjes slooponderdelen koop om de stealth weer rijdbaar te maken en het jaar alsnog (met een schadebak) doorrij maar ik begin maar vast met het onderzoek.

aangepast door Ray
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om alvast een klein beetje te helpen; ik heb een '15 800X en rij gemiddeld 1:18. Bij veel stadsverkeer zakt het een beetje (slechtste score is iets onder de 1:17) en op vakantie met lekker kleine weggetjes rijden heb ik de 1:21 gehaald. De waarden lees ik meestal niet af van het dashboard, maar bepaal ik door getankte liters te delen op de gereden kilometers, dat wil nog wel eens schelen.....

Verder interessant om te weten is dat de waarden zijn bepaald over ongeveer 8500km en dat ik het leuk vind als er 4 kleppen meedoen.

 

Succes met je keuze.

 

(en met het herstel (van mensch en machine), maar daar is dit niet het juiste topic voor)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is vrij moeilijk om iemand raad te geven bij de aankoop van een nieuwe motor. Iedereen heeft zo zijn eigen dada's (en zijn twijfels..)

 

Eventjes mijn korte bijdrage. De 1200F heeft nog altijd mijn voorkeur, zeker na de flash. Hij weegt wel 28 kg meer dan de VTEC, maar daar staat tegenover dat hij meer dan 50% vermogen en koppel heeft tov VTEC. Verbruik valt best mee. Afhankelijk van je rijstijl mag je rekenen op 1/14 tot 1/18. Zelfs 1/20 is mogelijk (snelweg).

 

Over het model spreek ik me niet uit. Dat is heel persoonlijk, maar ik vind het een heel mooie motorfiets.

 

Succes bij je volgende aanschaf!

Link naar reactie
Delen op andere sites

net als jij heb ik op de beurs ook op beide gezeten en ik deel je mening dat de 800 heerlijk aanvoelt!

echter als ik het goed heb is dit het vtec-blok maar dan anders afgesteld, dus meer power onderin en minder topsnelheid

dus wat vind je belangrijker?

 

de beste vergelijkingsmethode is natuurlijk rijden!! :w

Link naar reactie
Delen op andere sites

Topsnelheid is niet zo heel belangrijk, snelweg doe ik alleen om ergens te komen en dat is in de meeste gevallen het begin van een clubrit, de bestuursvergadering en een deel van de route naar een weekendbestemming.

Af en toe even een klein stukje rond de 200 is wel geinig maar meestal cruise ik rond de 150 in NL en 160 -170 in D.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn handtekening kun je mijn verbruik zien (DCT) ik zal er weer eens voor gaan zitten en aanvullen, (ondertussen op 60k, ik bewaar sowieso alle bonnen, moet het alleen weer invoeren)

Gemiddeld 1 op 17 90% snelweg, snelheid meestal +20 km/h op limiet.

 

Geen ellende gehad, alleen wissel cardan ivm terugroepactie.

Rijd nog op de MPR4 die er alweer een jaar opzitten (17k met de huidige set, nog genoeg profiel, echter nu wel vierkant en behoorlijk gecupped)

 

Ik ben er erg tevreden mee, normaal bij 3 jaar de inruil, maar besloten om toch maar door te rijden. Model nog niet zoveel gewijzigd dat ik mij geroepen voel om deze al in te ruilen.

Wel Hyperpro eronder vanaf het begin.

 

Ik ben een tevreden mens ^_^ heerlijke motor, beurtjes gehad, nooit extra dingen.

Koppel en cardan perfect, echte snelweg toerder.

DCT kan ik ook aanraden, wilde er niet aan, maar nu wil ik niet anders :sleep:

De wissel tussen D of S of Manueel gaat snel en al automatisch, file -> hop naar manueel en flipperen in de 2 of 3 file weg weer na D

Even lekker gummen naar de S, toerrit over een dijkje weer M en flipperen het wordt een tweede natuur.

 

Mijn volgende wordt waarschijnlijk weer de 1200X.

 

Geen ervaring met de 800X dus daar kan ik niets overzeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij dus noodzakelijk snelweg maar de meeste kilometers zullen toch binnendoor zijn maar bedankt voor de info, hoe meer info hoe beter.

 

Edit: topictitel maar even aangepast :39:

aangepast door Ray
Link naar reactie
Delen op andere sites

Topsnelheid is niet zo heel belangrijk, snelweg doe ik alleen om ergens te komen en dat is in de meeste gevallen het begin van een clubrit, de bestuursvergadering en een deel van de route naar een weekendbestemming.

Af en toe even een klein stukje rond de 200 is wel geinig maar meestal cruise ik rond de 150 in NL en 160 -170 in D.

tsja, dat klinkt als een 800.. die kan dat allemaal en ook nog budgettair vriendelijker als een 1200!

 

maar zoals ik zei, eerst maar eens rijden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van een XX schijnt er ook een 1200 te zijn ,over die andere Xen kan ik niets vertellen behalve dat het een andere beleving zal zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Ray, even over de mogelijk extra kosten voor een 1200X t.o.v. 800X .

Ik ben van een VTEC naar een 1200X gegaan en het benzineverbruik is marginaal gelijk bij normaal gebruik. (Solo)

Met koffers en duopassagier is het iets meer.

Wat banden betreft gebruikt hij minder. Het aantal kilometers per band is ongeveer 14000 km per set. En ik denk dat ik met de huidige set Bridgestone A40 zelfs langer doe. De banden van een 1200X tov van een Vtec zijn wel behoorlijk goedkoper, omdat ze smaller zijn. (150 tov 180) De 800X heeft ook 180.

Alleen merk ik dat ik veel meer remblokjes verslijt. Bij de vtec pas na 40000 km de voorremblokjes vervangen, bij de 1200X elke beurt om de 12000 km.

 

En wat de 800X tegen heeft is dat het kleppenstellen behoorlijk in de papieren kan lopen vanwege het vtec systeem. De 1200X heeft een stuk makkelijker te verstellen mechanisme.

 

Voor mij wat betreft de keuze:

Voor de 1200X- het schier oneindige koppel en geen Vtec moment met dip.

Tegen de 1200X- het gewicht. Dat merk je als je de motor manoeuvreert, helemaal niet als je rijdt.

 

Qua kosten denk ik dat alleen de aanschafprijs het verschil maakt, niet zozeer de operationele kosten.

 

Dus neem de bike die gewoon het lekkerste rijdt en aanvoelt.

 

Bert van Es

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...