Ga naar inhoud

Euro 95 of 98 discussie nav Guhl Flash topic VFR 1200F


Bassie
 Delen

Aanbevolen berichten

Die computer van Honda meet de luchtdruk in het spruitstuk constant, dat is samen met de gashendel de belangrijkste informatie voor de mate van belasting.

Of ze moeten mij bij GMTO onzin verkocht hebben......

Als Don blijft volhouden dat de luchtdruk maar een enkel moment gemeten wordt dan lult hij uit zijn nek.

VFRikus

 

Edit: zitten een paar wielen te veel aan, maar verder vertoont het PGM-Fi systeem verdacht veel overeenkomsten, tot en met den MAP sensor aan toe die expliciet wordt omschreven als belasting sensor.

http://www.tiepie-automotive.com/nl/Articles/Diagnostics/Honda_Jazz_holds_back_and_stalls

aangepast door VFRikus
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel Rikus, wat houd je tegen om hem even op te bellen: 001-717-618-4212

 

Dan kan je het gewoon vragen en bespreken.

Hij is wel de enige die tot hiertoe een ECU kan flashen zonder erin te boren en hij heeft mij kunnen overtuigen als elektronicus (HTS) alsook programmeur en grondig Linux kenner.

Ik hack vele apparaten en weet hoe dit soort zaken werken.

Als ik dat moet afsteken tegenover *bliep*, dan weet ik wel wie ik moet geloven.

 

Heb je ooit al zelf programma's geschreven of dingen als Freetz gedaan, om maar een dwarsstraat te noemen?

 

Een schema lezen is niet hetzelfde als een computer programma, ja er gaan draadjes heen, maar dan houd alles op.

aangepast door JeFour
Geen beledigingen!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar ook, Rob, en mede door het heen en weer zwaaien, dat we het naar diversen verplaatst hebben. Verder is het zo, dat dit een continu verhaal is, waarbij mensen telkens weer tegen andere problemen aanlopen :)

 

We hebben achter de schermen veel overleg over dit topic, dus wees gerust, Rob. Je weet, dat dat ons wel is toevertrouwd en dat heb je ook aangegeven toen je afscheid nam als mod :)

 

Overigens zien we als Moderatie-team het liefste GEEN reacties over het topic of niet on-topic reacties IN het topic! Heb je problemen met een topic, stuur dan een reactie naar (een) mod of stuur een rapport. Wij kijken dan of actie noodzakelijk is.... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry moderators, toch een reactie op dit topic,,,,

Een injectie motor is juist zo gemaakt zoals VFRikus zegt spelling en interpuctie gecorrigeerdhij meet constant de luchtdruk en dat wel heel veel keer per seconde.

Met carburateurs kreeg je vroeger op grote hoogtes rijden problemen, weinig lucht, en veel brandstof. Injectie loste dit op.

Kan me niet voorstellen Honda bouwt zo een moderne fiets als de VFR1200F en die meet maar 1 keer de luchtdruk bij het starten en daarna rij je zo uren rond met een instelling die niet meer klopt?

Ik heb veel gehoord qua onzin ,maar dit slaat echt alles. Dan gaan we elkaar erna aftroeven en komen HTS-opleidingen erbij en hacken van apparaten en een Linux besturingssysteem. Het word mij een beetje teveel elkaar aftroeven hier.

Zoals ROB@x-tour-R al vermeldde en haak ik af en wil niks meer lezen hier, want nu word het een onzinnige discussie met onzin,.. succes heren, met nu totale onzin verkondigen hier,ook al zegt ene Don uit Amerika dit, ik geloof er niks meer van, het zal wel.

Gaat beetje broodje aap, onzin, niks zeggend technisch geklets kant op met complete onzin.

Erg zonde en jammer van het eerst wel interessante topic..

aangepast door Bazz
spelling en interpunctie gecorrigeerd
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afijn, dan lees ik bovenstaand en ja, dan toch ook maar ff....

 

 

"So, just how does the Honda PGM-FI system operate; that is, how does the system determine how much fuel it should deliver at the appropriate moment? The key behind this system is the constant monitoring and assessment of engine, atmospheric and riding conditions, and the use of this data to control the quantity of fuel injected into the engine. In technical terms, PGM-FI is an n-alpha mapped injection system. That means the basic variables are the engine speed (n) and the throttle angle (alpha). Based mainly on these two measurements, the system looks to its fuel mapping for the fuel delivery figure corresponding to the n and alpha of the moment."

 

Honda zal het toch wel weten toch?

http://powersports.honda.com/experience/articles/090111c0812182ba.aspx

aangepast door JeFour
Opgeschoond
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dit geeft wel degelijk problemen als je een te hoog octaan gehalte tankt, want hoe hoger het octaan hoe moeilijker is om de boel te ontbranden.

 

Je hebt het steeds over octaangehalte. Dat bestaat niet, octaan is namelijk geen product.

Het is een octaangetal, er zit geen octaan in benzine.

Hoe wil je nu dat mensen je serieus nemen als het lijkt alsof je de basisprincipes niet eens kent?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

IK heb tijdens mijn ritten in dolemieten varierend in hoogte van toch wel minimaal 1500m geen 1x last gehad van een stotterende motor oid. De motor heeft ook lambdasondes die ervoor zorgen dat ze de verbranding meten. Welke de computer aanstuurt tav de brandstofinspuiting weet ik niet.

 

Bij mijn auto heb ik geen luchtdruksensor maar een luchtmassameter, die meet de hoeveelheid zuurstof die naar binnen gaat. Hier werken de LMM en Lambdasensor gewoon samen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lambdasondes doen de fine tuning, terwijl gasklepstand en MAP sensor voor de het ruwe werk zorgen.

De lambda sensoren zorgen ook voor de zelflerende eigenschappen van de ECU.

VFRikus

edit: Manifold AirFlow sensor is de luchtmassameter die in moderne systemen vaker toegepast wordt, omdat je dan exact weet, mede in combinatie met de lucht temperatuursensor die in de luchtmassameter zit, hoeveel zuurstof de motor in gaat. Dit is een nauwkeuriger systeem dan de de MAP sensor. Die gaat uit van cilinderinhoud, toerental en inlaat druk om te bepalen hoeveel zuurstof er de motor in gaat.

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua techniek en hoe de pgm fi werkt hebben jullie goede onderbouwingen..Maar ene Don en een Bassie beweren anders, dus kloppen onze bevindingen hierover echt niet,..want tja Don uit Amerika is blijkbaar alles wetend.

Zag al zijn telefoonnummer langs komen,.van de alles wetende man,over flash en HondaVFR1200 techniek,en kon je hem even bellen om onzin te horen hierover...

En sorry voor me sarcasme zo voel ik het als ik dit topic lees. Wat we ook aandragen qua bewijs, elke keer is het steeds anders, tot aan octaan tanken aan toe en elkaar afsnauwen,..

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lambdasensoren meten toch gewoon of de motor te arm of te rijk loopt, de ecu reageert hierop dmv meer of minder benzine in te spuiten afhankelijk van het gevraagde vermogen(gasklepstand)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt, maar ze hebben maar beperkte invloed. De mapping die uit de kast gehaald wordt naar aanleiding van het gevraagde vermogen zijn leidend.

De lambda sensoren worden ook alleen maar mee genomen in deellast, zo gauw er veel/vol gas gegeven wordt doen ze even niet mee.

Daarom kan een systeem er ook zonder werken, want die dummy's die wel gemonteerd worden doen nies anders dan een vast signaal maken en naar de ECU zenden zonder iets te meten.

Doe je dat niet dan zullen de adaptie waarden roet in het eten gooien.

VFRikus

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ik zo leer ik weer wat. Bedankt.

 

De ecu heeft dus gewoon vaste waardes in een tabel staan die aan de hand van de toerentallen de inspuiting regelen mat een variatie gebied rondom die waardes, vanwege de adaptieve waarden van de lamdasondes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mapping bestaat uit een database met kaarten en de ECU haalt de kaart te voorschijn die op dat moment overeenkomt met de aangeboden parameters: gasklephoek, MAP/MAF signaal, lucht temperatuur (constant gemeten), koelvloeistof temperatuur (constant gemeten).

Op de betreffende kaart staat niets anders dan de openingstijd in milliseconden.

De lambdasensor kijkt vervolgens hoeveel rest zuurstof er nog in de uitlaatgassen zit en geeft op die manier feedback aan de ECU of de map nog klopt.

Vergeet niet dat de werkelijk ingespoten hoeveelheid brandstof niet alleen afhankelijk is van de tijd, maar ook van de brandstofdruk.

Kortom er zijn een hoop factoren die onbedoeld invloed kunnen hebben op dit proces, denk alleen maar eens aan slijtage van onderdelen.

Om die reden wordt opgeslagen hoeveel de ECU corrigeert aan de hand van het lambda signaal en als de ECU, bijvoorbeeld, ziet dat op een bepaalde map altijd 20% naar boven bij geregeld moet worden dan zal de waarde in die map bijgesteld worden en in het vervolg gelijk 20% meer geven. Dit is even in vogel vlucht de werking.

Met een uitleestoestel kunnen wij deze adaptie waarden zichtbaar maken en op die manier soms lokaliseren op welke cilinder iets betrekking heeft.

Dit is dan ook de reden, evenals het geklooi met radio zenders en codes, dat ik accu's altijd vervang met een externe accu aangesloten op de auto, want als de spanning van een ECU af gaat dan zijn de adaptie waarden verdwenen en moet dit opnieuw opgebouwd worden en dat kan er voor zorgen dat de motor een behoorlijk aantal kilometers niet echt lekker loopt.

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ik ben er uit....eindelijk...ik heb maar eens opnieuw met Don gebeld om uitleg.

En ik heb gesproken met Don over RON en niet het Amerikaanse systeem, dit om misverstanden te voorkomen.

....

En ja Althome, in de USA rijden ze met 91RON en niet met onze 95RON, ik heb het wel degelijk over 91RON in ons stelsel en dat noemen ze Premium of Standard, ligt eraan waar je gaat tanken in de USA.

De reden is dat het makkelijker ontbrand dan bv 100RON.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

In de USA gebruiken ze niet RON maar MON. 91RON is in de westerse wereld bijna nergens meer aan de pomp te koop omdat moderne motoren er niet zonder schade of enorm rendementsverlies op kunnen draaien. In de USA kan je aan de pomp benzine kopen met een octaangetal variërend van 87MON tot 93MON.

 

Van een overheidssite: "Most gas stations offer three octane grades: regular (usually 87 octane), mid-grade (usually 89 octane), and premium (usually 92 or 93). The ratings are posted on bright yellow stickers on each gas pump."

En dit gaat over MON, want benzine met een RON classificatie wordt in de USA niet aan de pomp verkocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...