Ga naar inhoud

Overhauling Crosstourer edition


Ray
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb eens gekeken en als ik de multimeter op weerstand (met piepje) zet en de ene pen erin duw en de ander aan de buitenkant dan krijg ik een piepje wat volgens mij inhoud dat er geen breuk in zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet van die van mij maar het is zo'n controller alleen zit er een krulsnoer (originele Gerbing verlengkabel) op de plek war de draad met rode band zit.

gyde-gerbing-single-portable-temperature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat er in de controller ergens een breuk in de print is ontstaan door de klap van het afstappen, kan deze open gemaakt worden?

Ik begrijp van de site van gerbing dat de jas ook zonder controller kan worden aangesloten, als deze dan wel warm wordt kun je de jas definitief uitsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En er is een probleem geconstateerd.

Er zit ergens een kortsluiting in de jas want zo gauw ik die insteek dan ploft de zekering eruit.

 

Edit:

Nog maar eens een nieuwe zekering erin geduwd en toen de controller ingestoken maar geen lampje.

Op 21-2-2019 om 09:05, crossrunner zei:

Mogelijk gaat de led pas branden als er stroom loopt.

 

Inderdaad want toen ik de jas in de controller stak ging het lampje branden, de operatie van de controller is dus gelukt.

Jas een tijdje ingestoken gelaten en de motor laten draaien zodat ik de accu niet leeg zou trekken en het leek erop dat hij toch wat warm leek te worden en vreemd genoeg bleef de zekering ook heel.

6 maart hebben we een bestuursvergadering en dan zal ik kijken of hij inderdaad warm wordt en of de zekering het overleeft.

Grote kans dat een verwarming niet nodig is maar dan weet ik in ieder geval of het weer werkt.

 

IMG_20190222_165402.thumb.jpg.41bfe7ff4d4c52c6106a330dab60152c.jpg

aangepast door Ray
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik de boel heb aangesloten had ik er een 7,5A ingezet, daar had ik er maar 1 van dus toen ik wilde kijken of de zekering wel of niet stuk was (was lastig te zien) heb ik er een 10A ingezet en nu heb ik er noodgedwongen een 15A ingezet die bij het los testen van de jas ook stuk ging maar nu wel heel blijft.

Ik moet wel de 7,5 en 10A weer aanvullen want ik ben er doorheen :scratchchin:(had er liever niet meer dat 10A ingezet).

@VFoRever Het wordt meestal wel laat dus dan kan het nog best afkoelen ;)

Maar ik heb het op zo'n moment liever even warm en ik weet waar ik aan toe ben dan dat is denk dat het weer goed is maar als ik het nodig heb dan te koud heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Maar eens een update voor het wensenlijstje want er is ondertussen wat afgeschreven maar af en toe komt er wat bij of veranderd.

Er stond een Hyperpro set op het lijstje maar toen kwam Athome met de Wilbers Nivomat en dat lijkt me eigenlijk ook wel wat.

Zoals je wellicht hebt gelezen in andere topics wil ik eigenlijk wel eens wat meer naast het asfalt gaan rijden want het in tenslotte een allroad en ik houd wel van een beetje avontuur. De Hyperpro schijnt wat stugger te zijn dan de Wilbers en off-road mag dan wel wat meer souplesse hebben.

 

Nu had ik dus een lekke keerring en dan moet de poot uit elkaar en bij een USD vork ontkom je dan niet aan de veer er ook uit te halen dus wellicht een mooi moment om vast de voorvorkveren te vervangen maar ik kan de Nivomat alleen als set vinden en die is op dit moment een beetje te duur.

Bij Louis hebben ze de voorveren wel alleen noemen ze die progressief maar ze zijn volgens mij 2 traps lineair :scratchchin:

Wilbers-Gabelfeder-60927000_890_FR02_18.

 

Wat is wijsheid?

De keerring ligt al klaar en die moet hoe dan ook vervangen worden en om te voorkomen dat ze weer vrij snel stuk gaan komt er meteen een neopreen sok om de binnenpoten.

 

Dan een overzicht van het verlanglijstje:

  • Andere vering (Hyperpro of Wilbers Nivomat).
  • Beschermhoes binnenpoten.
  • Carterbescherming, misschien iets om zelf te maken.
  • Andere voetsteunen (SW Motech Evo).

Het voorlopige to-do lijstje:

  • Keerring vervangen (met eventueel nieuwe veren).
  • Beschermhoezen binnenpoten plaatsen.
  • Nieuwe banden (Michelin Anakee Adventure).
  • Nieuwe bougies.
  • Kleppen controleren (winterklusje waar ik tegenop zie).
  • Olie verversen.
  • Transmissieolie cardan wisselen?
  • Wassen?

Volgens de service informatie staat er geen onderhoudsinterval voor de olie in de cardan maar dat vind ik best vreemd want het is en blijft olie die op alle andere plekken wel met enige regelmaat vervangen moet worden.

Tips, suggesties en mening zijn welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

juist ze zijn tweetraps lineair ,volgens mij heeft alleen Hyperpro progressieve veren. 

 

Olie gewoon vervangen van het cardan lijkt mij 

 

BTW Wilbers Zero friction veren lijken mij ook wel wat

aangepast door Cock
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook Wilbers heeft Progressieve varianten. Sla hun prijslijsten er maar eens op na. 

Je kan de Nivomat ook gewoon los kopen net als de de veren voor de voorzijde. Hierdoor kan je de stap samen met de oliekeerring gewoon in 1 keer doen. En de achterveer op een later moment. De Zero Friction veren zijn qua rijden niet schokkend anders de originele veren. De achterkant (althans in mijn geval) wel.

Mijn ervaring met Hyperpro (op meerdere motoren) is dat ze inderdaad stugger zijn dan de standaard veren. Voor de ene motor was dit de juiste keuze en voor een andere weer te veel van het goede

 

Ik heb hier met de mensen van HK Suspensions over gehad. Dit was hun uitleg over de werkwijze van HyperPro:

Hyperpro maakt gebruik van Progressieve veren. Dit zorgt er juist voor dat het eerste stuk van de veerweg soepel moet zijn. Dit staat dus lijnrecht tegenover de ervaring dat de HyperPro op klinkerwegen stuiterig aanvoelt.

De oorzaak hiervan moet gezocht worden in de olie die ze gebruiken. HyperPro maakt veelal (eigenlijk standaard) gebruik van dikkere olie dan er standaard in zit. Dit zorgt weer voor dat de demping stugger wordt. En dat zou de oorzaak (kunnen) zijn dat de vering stugger aanvoelt ook in het eerste gedeelte van de veerweg. 

 

Ga rustig het gesprek met beide (HyperPro en HK Suspensions) aan. Ze hebben vast de juiste oplossing voor jou.

 

Een beschermhoes voor de binnenpoten is inderdaad een aanrader als je meer offroad (slechte wegen) gaat rijden. De voorvork van de CT is hier slecht tegen beschermt. Ik heb in Noorwegen bij wegwerkzaamheden mijn beide keerringen lek gereden. De ondergrond waar we overheen moesten bestond uit gravel en dus ook fijn gruis van gesteenten. Dit was een stuk van ongeveer 5 kilometer aaneengesloten. 's-Avonds bij het hotel bleken mijn beide keerringen lek te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

  • Nieuwe bougies.
  • Kleppen controleren (winterklusje waar ik tegenop zie). 

Deze 2 zeker tegelijk doen, om bij de bougies te komen moet je al zoveel los maken, dat het deksel eraf halen geen moeite meer is.

Meteen luchtfilter wisselen

 

  • Transmissieolie cardan wisselen? - klusje van niets. Na 3jr braaf gedaan volgens onderhoudsschema, net als de koelvlstf.
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Athome said:

Ook Wilbers heeft Progressieve varianten. Sla hun prijslijsten er maar eens op na. 

 

Het verhaal zit toch even anders.
Wilbers was vroeger de Duitse importeur van Hyperpro totdat ze ruzie kregen.
Ze verkochten de Hyperpro volledig progressieve veren ook onder hun eigen naam.
Toen ze uit elkaar gingen hebben ze zelf nog kort volledig progressieve veren verkocht, maar aangezien Hyperpro daar het patent van heeft was dat snel voorbij.
Nu leveren ze (net als de rest van de fabrikanten) tweetraps lineaire veren, en noemen dat (net als de rest) progressief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Athome zei:

De Zero Friction veren zijn qua rijden niet schokkend anders de originele veren.

Dus je wilt zeggen dat het vervangen van de originele veren voor de Wilbers 2 traps lineaire zonde van het geld is?

De Zero friction is een bijkomstigheid maar blijven 2 traps lineair en als jij zegt dat het niet schokkend anders rijdt dan lees ik dat als een zinloze investering.

Dan doe ik liever een belletje naar Paul voor de Hyperpro's met eventueel een dunnere olie om het comfortabel te houden maar dan moet dat ook mogelijk zijn voor de achterveer en dan kies ik liever voor eenheid.

Voordeel is dat ik dan de veren bij de banden mee kan bestellen :coolsmiley:

Gelukkig heb ik nog een week want ik moet even wachten met de bestelling tot het loon binnen is en dan nog een paar dagen tot de maand voorbij is vanwege de cashback actie (als de Anakee Adventure er ook onder valt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...