Ga naar inhoud

Koude voeten oplossingen


JooST
 Delen

Aanbevolen berichten

Hebben jullie nog goede tips tegen de koude voeten.

Met de temperaturen nu onder nul hou ik het ongeveer een half uurtje vol op de motor maar dan ben ik bijna halverwege...

Laatste stuk wordt dan echt onprettig en door weinig gevoel meer in je voeten is het nog link ook.

Mn Daytona laarzen blijken wel warmer dan de TCX en verder heb ik al warme skisokken aan.

 

Ik heb dit weekend bij de ANWB naar de verwarmde sokken staan kijken maar zo'n accupack met een stuk klitteband aan je been bevestigen zie ik niet zitten. Setje Gerbing moet weer met kabel aan je motor vast en dat zitten mn handschoenen ook al. En je sokken aan de handschoencontroller koppelen kan weer niet volgens de website.

Set sokken van Alpenheat of Lenz van € 150/200 vind ik ook wel weer wat overdreven voor 5x per jaar.

Wie heeft er betaalbare tips? De borrel in de cola kan alleen bij thuiskomst :wijsneus:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zweet is je vijand. Goretex is dan de oplossing. Je voeten blijven droog en daardoor warm. Je hebt dan zelfs een voordeel aan dunne sokken.

aangepast door Viffer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet dat je er wat aan hebt maar op mijn ex-politie BMW K1100LT zitten kapjes onderaan de kuip links en rechts waar je voeten achter beschermd worden.

Werkt prima.

Op de K ziet het er prima uit, het valt niet eens op, het is gewoon integraal onderdeel van de immense kuip.

Maar op de VFR kan zoiets niet zo makkelijk ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Draag ook thermo ondergoed, thermo onderhandschoenen en een dunne thermo balaclava onder je helm is mijn advies (naast een winddicht pak natuurlijk)

Op het moment dat je ergens warmte verliest en je core temp daalt zeggen je hersenen "Ah, ik moet ergens "warmte" vandaan halen.... ach, ik heb toch 10 tenen en 10 vingers, daar kan er best een vanaf..."

 

Ik gebruik ook een windstopper coll

 

 

2201419.JPG.jpg

aangepast door 748cc
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thermo balaclava - check

Windstopper kol - check

Windtstopper onderjas -check

Onderhandschoenen - check

 

Vanmorgen van die hot-pack zooltjes van de ANWB geprobeerd, links ging aardig maar rechts toch wel weer koude voet. En zijn wegwerp dingen dus elke dag 2 paar nodig.

 

Vanavond naar eens die sokken zoeken Marango.

aangepast door JooST
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Leon beschrijft zijn koude voeten en handen het gevolg van het dalen van de temperatuur in je "core", door die warm te houden blijven je extremiteiten ook warm(er).

 

Voor winters woon-werk-verkeer op de motor heb ik in het verleden een goedkope autostoelverwarming van de action in de voering van een oude motorjas genaaid.

Deze met wat stekkertjes aangesloten op de accu.

Voor minder dan een tientje en wat huisvlijt lekker warm op de brommert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt als een goed idee.

 

Heb je er ervaring mee?

Nee. Wel met geitenwollen sokken. Het probleem met koude voeten op de motor is (te kort aan) bloed doorstroming doordat je stil zit en afkoeling door buitentemperatuur, vocht en rijwind. De meeste afkoeling vindt plaats bij de enkels (en bij handen de polsen). Die moeten dus met de voeten lekker warm en droog ingepakt. Wol heeft als grote voordeel dat het een ademend materiaal is en je geen vochtige voeten krijgt. Daarnaast isoleert het uitermate goed. Je moet wol wel zorgvuldig wassen. Met de hand op lage temperatuur water en liefst geen of anders een beetje zeer mild wolwasmiddel en niet centrifugeren of in droogtrommel.

 

Edit: de wol waar de sokken uit mijn link van zijn gemaakt schijnt veel beter warmte te isoleren dan "gewone"schapenwol of geitenwol. Het is wol van het merinos schaap.

 

"Er zijn zowel vlees- als wolmerino's. Het schaap is het bekendst om zijn wol. Dankzij de vele huidplooien produceert één schaap wel vijf kilo wol per jaar. De wolmerino blinkt niet alleen uit in de hoge wolproductie, maar ook in de bijzondere kwaliteit van die wol. Per vierkante centimeter groeien bij een merino tien keer zoveel haartjes als bij een gemiddeld ander schaap. De wol heeft een zeer fijne structuur en is daarom zeer geschikt voor tal van toepassingen. Zo wordt het gebruikt voor gordijnen of om te vilten, maar het is ook erg bruikbaar voor kleding, omdat de stof niet kriebelt."

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...