Ga naar inhoud

Druppel smurrie in het luchtfilter


A-Viffertje
 Delen

Aanbevolen berichten

Mede Vifferaars,

 

Zoals de titel al doet vermoeden heb ik een vraagje.

Vandaag heb ik mijn hele viffer maar eens schoongemaakt.

De viffer heeft in november voor het laatst gereden dus dacht dat ik hem voor het komende jaar weer even in orde maak zodat hij er dit jaar weer er even tegen aan kan.

Echter bij het verwijderen van het luchtfilter kwam ik een rare druppel tegen in het slangetje van de luchtfilterbehuizing (zie foto).

Dit leek een beetje op een mix van koelvloeistof en olie (beetje milkshake achtig).

Inmiddels heb ik dit schoongemaakt maar weet niet zo goed wat ik hiermee van moet vinden (hoop niet op het ergste).

 

Ook heb ik de viffer na 3 maanden weer eens gestart en hij starte zelfs met en net zwakke accu nog in 1 keer. Verder viel mij op dat er net onder de demper wat water lekte gewoon doorzichtig en niet zoet oid.

Zelfde gold ook voor de collector daar druppelde van 2 kanten ook wat water/condens wat research op het dit forum bleek dit normaal te zijn. Maar wat me wel opviel was dat 1 van de uitlaten wel erg rookte en warm en erg dampig was maar de andere kwam een soort koude lucht uit die niet warm en dampig was is dit normaal? Als de motor warm is verdwijnt het roken wel maar dat dampige blijft wel een beetje het is mij niet eerder opgevallen tot vandaag toen ik hem binnen startte.

 

Bij de waterpomp druppelde ook een heel klein beetje koelvloeistof uit maar dit heb ik weten op te lossen door de slangenklem strakker aan te draaien en daarmee was het probleem opgelost.

 

Als laatste wat mij opviel was dat het reservoir van het koelvloeistof wel onder het min streep was (koude motor) en met een warme motor net er boven. Maandag ga ik even wat g12+ halen en de radiateur even controleren en eventueel afvullen.

 

De Viffer is afgelopen jaar bij Johan geweest en daar is alles gedaan dus ik denk dat dit iets van de afgelopen periode is.

Rijden met de Viffer gaat voorlopig niet want hij staat binnen in de serre gestald en was hem pas van plan eind februari weer eruit te halen.

Motor komt wel goed op temperatuur (welliswaar stilstaand maar goed) en stijgt naar mijn weten ook normaal en de fan slaat netjes op 104 graden aan dus daar niets bijzonders.

 

Tot zo ver alle info dit is wat ik wil weten.

 

1. Enig idee van die druppel ( in de auto-wereld zou er gedacht moeten worden aan een lekke koppakking )

2. Is dat verschil in de uitlaten ook normaal 1 vrij rokerig bij een koude motor en 1 niet zo erg en de ene dampig en de andere koel (gaat wel om carbon sebring uitlaten)

3. Koelvloeistof hoe pijl je dat koud of warm, wat ik bedoel is moet ik gewoon de radiateur vullen en that's it of moet ik ook het reservoir vullen.

 

 

post-6875-0-24727600-1485046900_thumb.jpg

post-6875-0-06121600-1485046908_thumb.jpg

post-6875-0-18439100-1485046917_thumb.jpg

aangepast door Arno71
Dubbel post verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

1Je hebt last van olie water sludge mengsel in je carterventilatie, dit komt vaak voor als er veel kleine stukjes met de motor gereden zijn.

 

Carterventilatie is een systeem bij viertaktmotoren om dampen in het carter af te voeren.

 

Deze dampen ontstaan voornamelijk doordat er tijdens de compressie- en arbeidsslag van een viertaktmotor benzine\lucht mengsel of verbrandingsgas langs de zuigerveren lekt en onder de zuiger(s) in het carter terechtkomt, vooral bij oudere motoren. Deze dampen bestaan uit onverbrande koolwaterstoffen (benzine), koolmonoxide, stikstofoxiden, lucht, olie- en waterdamp (door condensatie in een koude motor). Zonder goede carterventilatie kan zich ook black sludge vormen in de motor.

 

Doordat er steeds meer damp in het carter komt, ontstaat een overdruk, die uiteindelijk een weg zou zoeken langs oliekeerringen en pakkingen waarbij olielekkage zou kunnen ontstaan. Om overdruk te voorkomen, worden de dampen afgezogen. Dit gebeurde lange tijd door een open pijp en de rijwind.

 

Om emissies naar de atmosfeer te beperken is dit systeem later gesloten uitgevoerd waarbij verse lucht wordt aangezogen via het luchtfilter en de onderdruk in het inlaatspruitstuk. De carterdamp wordt verbrand in de motor. Dit heet 'positieve-' of 'geforceerde carterventilatie', of, in het Engels, Positive Crankcase Ventilation PCV.

 

2 roken doet de vtec bij een koude motor altijd voornamelijk uit de rechter demper aangezien dat de weg met de minste weerstand is kijk maar eens boven je achter wiel, of houd er iets voor en hij gaat op de linker pijp over.

 

3 de koelvloeistof (groene of roze) vul je bij in het reservoir tot op het juiste niveau bij een koude motor.

aangepast door VFRob800
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allen,

 

Bedankt voor jullie reacties.

Ben blij om te horen dat er niets is om mij zorgen over te maken.

Roken doet hij trouwens uit de linker pijp heel onlogisch zou je zeggen omdat dat juist de pijp is met die bochtenwerk.

Uit de rechter pijp komt er koude lucht uit.

Ik zal morgen even het koelvloeistof afvullen in het reservoir en dan houd ik het in de gaten als ik weer ga rijden.

Anyways bedankt allen.

aangepast door A-Viffertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De hoeveelheid die TS heeft is ook bij lange afstanden niet abnormaal.

Ik rijd alleen maar lange stukken en de mijne heeft het ook.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat druppeltje in het luchtfilterhuis niet maar af en toe eens wat verder rijden is wel beter om de condens er goed uit te krijgen want als je dagelijks maar een paar km rijdt kan het condens wel eens op de verkeerde plek achterblijven.

Met dit weer hou ik het liefst minimaal 20km aan voor dagelijks gebruik, sporadisch een keer een boodschap slechts een paar km verderop is niet het probleem.

Ik ken iemand die (met de auto) iedere dag een kilometer of 5 naar het werk moest en op een dag met moeite te auto gestart kreeg en toen hij liep een teringherrie maakte.

Na onderzoek bleek er zoveel condens opgehoopt te zijn omdat er meer bij kwam dan verdampte en dat was bevroren met hetzelfde resultaat als een bevriezende waterleiding, de uitlaat was opengescheurd.

Zoiets heb ik bij een motor nog niet van gehoord maar daar heb ik wel diverse gevalletjes cartersludge voorbij zien komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...