Ga naar inhoud

Relais voor accessoires


 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben in dit gedeelte niet goed thuis.

Ik heb begrepen dat wanneer er OEM handvatverwarming op een Honda zit dat er ook een extra Relais geplaatst wordt.

Is dit zo?

Waar zit dat ding?

Hoeveel Amperes kan deze schakelen?

 

Bij de 1200X zit aan de linkerkant de accesoirestekker en ik wil van daar af meer accessoires gaan aansluiten (electrische jas, 12v socket, GPS en electrische aansluiting in de tanktas). Als echter blijkt dat het relais (als die er zit?) maar een beperkt de hoeveelheid amperes kan schakelen, kan ik wellicht beter een andere oplossing (nieuw relais) zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een relais kan meestal vlot een 30 A schakelen, maar als je de zekeringtabel raadpleegt kom je er vast achter, want het systeem is zeker lager afgezekerd dan de capaciteit van het relais.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien je je OEM handvatverwarming aansluit op de OEM 'accessoirestekker' moet je normaal gezien geen extra relais plaatsen. De accessoirestekker is er normaal gezien op voorzien om er alle standaard OEM accessoires er zonder bijkomende aanpassing op aan te sluiten. Een 'plug and drive' dus.

 

Het is alleen wanneer je een bijkomende accessoire plaatst die veel stroom vraagt dat er een relais wordt geplaatst. Een relais is een elektromagnetische schakelaar die tot doel heeft je 'gewone' schakelaar te ontlasten op het ogenblik dat je deze inschakelt. Hierdoor gaat de benodigde stroom via de relais en niet via je schakelaar. Je vermijdt hierdoor dat je schakelaar beschadigd wordt of dat je een heavy duty schakelaar moet plaatsen.

aangepast door VFRFlanders
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...