Ga naar inhoud

Onderhoud van mijn trouwe blauwe


Simon1975
 Delen

Aanbevolen berichten

Na een druk jaar van verhuizen en verbouwen kan ik weer tijd vrijmaken en deze in mijn VFR800 VTEC steken.

Afgelopen jaar dus weinig gereden en dus buiten het noodzakelijke onderhoud weinig extra onderhoud en/of verbeteringen kunnen doen.

 

Daar gaat volgende maand verandering in komen en ik hier wil ik mijn vragen stellen en foto's van het onderhoud plaatsen.

Tips, adviezen, suggesties op en aanmerkingen kunnen ook hier geplaatst worden

 

De Viffer heeft nog maar 28000 op de klok staan :blink: en dat voor bouwjaar 2003 (althans als de eerste afgifte ook het bouwjaar is)

Dacht dat vanaf 2003 model er een schakelaar zat voor de gevaren lichten, en dat heeft de mijne niet dus zal het wel 2002 model zijn.

 

Wat heb ik het afgelopen jaar gedaan:

  1. Nieuwe filter en nieuwe olie kroon RR Expulsa.
  2. Remblokken zijn voor vervangen achter waren nog goed.
  3. Balhoofdlager vervangen voor de betere versie met rollers ipv bal lagers.

Wat staat er in maart op het programma:

  • Alle kappen incl. kofferset deksel worden gespoten in originele kleur en voorzien van de originele stickers
  • Remblokken overhalen en het systeem voorzien van nieuwe DOT 4
  • Koppeling ook gelijk maar voorzien van nieuwe vloeistof.
  • Gele draden van de stator door meten
  • De ringen van mijn zwevende schijven maar eens lekker gangbaar maken
  • Vervangen van nieuwe vorkseals en vloeistof
  • luchtfilterhuis schoonmaken eventueel een nieuw filter
  • Ik heb nog ergens een ooit aangeschaft Haidi Hotziedok liggen nu toch maar eens inbouwen :blush:
  • Kettingset incl. VTW met rubber heb ik al besteld en ligt thuis dus die denk ik ook maar vervangen.

 

Een paar vraagjes over wat ik nodig heb:

Castrol DOT 4 moet geloof ik goed genoeg zijn?

Voor de voorste klauwen BCF 130 van tourmax is dat de juiste?

Kan je ook ergens alleen de afdichting en dustseal kopen?

aangepast door Simon1975
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor losse onderdelen gewoon naar een dealer gaan, die hebben meestal alles los op voorraad liggen bij dit soort onderdeeltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bouwjaar van de motor klopt, de '02 had een lichtschakelaar, de '03 niets en de '04 en later een alarmlichtknop.

Als het goed is heb je onder de buddyseat ook een stickertje met je kleurnummer en bouwjaar.

Vervangen van nieuwe vorkseals en vloeistof

Waarom nieuwe vorkseals vervangen? :39:

Remvloeistof hoeft niet perse een merk te zijn want dat heeft geen additieven voor speciale eigenschappen, er zijn alleen een paar verschillende DOT versies.
Wil je daar net wat beters voor gebruiken dan kan je kiezen voor DOT5.1 (Let op, geen DOT5).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is dat we in grunn niet echt een honda dealer hebben.

Met mazzel hebben ze onderdelen bij motoport leek (zal het voor de klauwen wel mee vallen) maar andere onderdelen heb ik al te vaak mee gemaakt dat ze toch besteld moeten worden.

Tja dan moet ik dus naar Motoport in Assen 30km

Dus bij een dealer iets halen valt niet altijd mee.

Ja we hebben nog Motoplaza is BMW, Triumph, brons motoren ook geen Honda :~

 

Dus als een van jullie nou eens een shopje met onderdelen beginnen in Grunn kom ik mijn onderdelen wel halen. :wijsneus:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ok Ray, ge hebt geliek we zullen onee IK zal de oude voor nieuwe vervangen.

Kijk ik wist wel dat iemand duidelijkheid kon geven omtrent het bouwjaar, bedankt. :154: (het stickertje weet ik maar ben deze maand niet in staat om onder mijn buddy te kijken)

 

Verder had ik het merk van de vloeistof erbij gezet vanwege het feit dat er bij sommige merken, waarvan je denkt dat ze goed zouden zijn toch door ervaring andere gedachtes zijn.

Olie filter K&N.

Castrol lubrication oil.

En waarschijnlijk wel meer.

 

Maar afijn daar is een ander topic voor.

Vorkolie kan wel Hyperpro SAE 10? met een luchtkamer van 130 Ooit had iemand dat gemeld :schater:klik

aangepast door Simon1975
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed bezig. Maar de ringen van je schijven gangbaar maken? Volgens mij horen die nauwelijks te kunnen bewegen. Of moet ik die van mij ook hoognodig gangbaar maken? ;) Hier wil ik het fijne wel van weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DOT 4 is prima, 5.1 kan ook als je lang en hard gaat remmen

Meet gelijk ff de altenator (wisselstroom ovver de 3 gele draden) en je ST (gelijkstoom) ff door.

 

 

Youtube staat vol met hoe goed het is om deze ringen "vrij" te maken.

Heb de technische mannen van EBC in de UK gesproken die dit adviseerden NIET te doen. En als je het dan TOCH doet, op z'n egeltjes..... heeel voorzichtig dus...

aangepast door 748cc
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

als je de remmen (remzuigers) gangbaar wil maken is een revisie set zelden of nooit nodig. Gewoon uit elkaar de boel goed schoon maken en weer in elkaar met wat atf.

 

De keerringen vervangen is eigenlijk alleen nodig als de boel lekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DOT 4 is prima, 5.1 kan ook als je lang en hard gaat remmen

Meet gelijk ff de altenator (wisselstroom ovver de 3 gele draden) en je ST (gelijkstoom) ff door.

 

 

Youtube staat vol met hoe goed het is om deze ringen "vrij" te maken.

Heb de technische mannen van EBC in de UK gesproken die dit adviseerden NIET te doen. En als je het dan TOCH doet, op z'n egeltjes..... heeel voorzichtig dus...

Kijk het doormeten gaan we er gelijk bij op het lijstje zetten das een goeie.

Waarom zeggen de technische mannen van EBC dat dan want er zijn er genoeg die zeggen dat dit onderdeel wel onderhoud verlangt?

 

@Smuiger:

Ik wil geen risico nemen en als ik om een boom hang dat blijkt dat mijn keerringen lekten.

de MOTO is van 2003 en ik weet niet of het ooit al eens is vervangen? ja tuurlijk ik kan nakijken of ze nog wel soepel zijn en geen scheurtjes vertonen. maar voor €60,- ga ik toch maar eens in de zoveel jaar mijn seals vervangen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je toch met die gele draden aan de hang gaat kan je ze ook net zo goed meteen van de stekkers ontdoen en aan elkaar solderen, dan verlaag je de kans op statorproblemen ook.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Johan, Ik zou het niet weten maar ben bang dat het de standaard veren zijn.

Was ik bijna op mijn snufferd gegaan, dat zal een raar gevoel zijn geweest.

Zodra de vorken open liggen dan zullen we wat foto's plaatsen en kunnen jullie me vast wel uitsluitsel geven of het de standaard veren zijn.

 

@ Vroembert de seals voor de vork liggen al thuis

 

Beiden heel erg bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...