Ga naar inhoud

Rijden in groepen, door de bergen en het vlakke (Neder)land


 Delen

Aanbevolen berichten

De voorrijder hoort inderdaad (als het goed is) in zijn spiegels te kijken om in de gaten houden of de rest achter hem goed mee kan komen. Heb maar al te vaak meegemaakt dat een voorrijder erg enthousiast het gas erop doet, en vanaf de helft t/m achteraan de groep moeten dan flink aanpoten om bij te blijven. De voorrijder hoort mijns inziens gewoon zijn snelheid aan te passen zodat iedereen wel goed kan volgen. Niks is vervelender dan constant moeten sjezen om bij te blijven en je niet kunt genieten van een mooie toertocht.

aangepast door edk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en daarom gaat het vaak mis.

Vooral in de middag. In de morgen is men nog redelijk fit en gaat het bijbenen nog wel.

Vooral minder ervaren of bedreven rijders betalen dan de soms erg zure tol. En dan is het kwijt raken van de groep het minst erg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, heb 4x een achterrijder verloren.... in duizenden kilometers voorrijden. De meeste mensen noemen mij een heel betrouwbare, constant rijdende voorrijder met een leuk tempo.... :D Mensen hier die wel eens achter mij aan hebben gereden weten wat ik hiermee bedoel.

 

1x toen de dame in kwestie niet doorhad, dat ik linksaf wou slaan, netjes voorsorteerde en daarna de dame zich onderuit remde en vlak langs mij schoof.... Een warm bad loste veel op.

1x toen de heer in kwestie in een flauwe bocht rechtdoor reed en 1 meter voor de vangrails wakker schrok. Bleek later dat hij wel vaker plotseling even wegviel.... hij is nu bijna volledig verlamd. Rechterarm is het enige dat nog redelijk werkt. Ton reed achter hem en zag hem in de bocht ervoor ook al raar doen.... En dan hebben we het over een uiterst ervaren rijder, die een lichamelijk probleem kreeg. Ook dat kan....

1x toen een achterrijder een hobbel in de weg verkeerd inschatte en daardoor rechtdoor een tuin in reed. We reden maar met 3 mensen, ik met de vfr, Marcel met een R1 en Piet met een 900 RR en we reden vlot door :)

De 4e keer was echt lullig.... de persoon in kwestie reed helemaal achteraan en lette niet op de weg in een dorp en nam een middenberm vliegend.... pas na 25 km kwam degeen voor hem melden dat hij hem miste..... En in dorpen rijd ik echt max 50 :) Het meest lullige was, dat het mij gelukt is om 25 km terug te rijden.... de eerste keer dat ik hem passeerde zette hij net de motor weg naast een heg.... de 2e keer miste ik hem weer omdat hij net iets anders deed.... hij had mij wel 2x voorbij horen komen. Is verder gewoon goed afgelopen.

 

Tot 4 x toe reed ik absoluut niet te hard. (als je Ton tegenkomt bij een rit of op het weekend, vraag hem maar naar de 2e keer...Ton snapt het nog steeds niet)

 

In principe kan de voorrijder, als de mensen achter hem minimaal 90% rijden van wat hij kan op 90% gaan rijden. Het is namelijk veel makkelijker om te volgen dan om bochten zonder voorkennis aan te snijden. Maar ook ik blijf erbij: als jij na 10 minuten al merkt, dat dit te hard voor jou gaat, haak dan af of zorg ervoor dat je direct achter de voorrijder rijdt. De makkelijkste positie in een groep, vooral omdat de voorrijder jou ziet rijden :D.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Communiceren....

 

Vooraf gaande de rit ff met je groepje de koppen bij elkaar, korte rijders brief met do's & dont's.

De deelnemers in je groep kunnen dan evt ook zijn/haar voorkeur uitspreken en ervaringsniveau kenbaar maken/toelichten als dat eerder nog niet is gebeurt bij het indelen van de groepen.

Althans zo deed ik dat in het "verleden".

 

Na een minuut of 15/20 tijdens het begin van de rit ff een korte "thumbs up", checken of het tempo goed is en genieten maar!

Daarnaast moet men niet terughoudend zijn om de voorrijder van feedback te voorzien, ook tijdens een rit.

Niemand is perfect en er is altijd ruimte om wat van elkaar te leren.

 

 

Dit is precies zoals ik ooit begonnen ben met het voorrijden met nieuwe leden, die weinig ervaring hadden om met een groep te rijden.

Deze leden waren soms zeer ervaren motorrijders door het woon/werk verkeer, maar dat is toch iets anders.

Dit moeten we als club blijven aanbieden vind ik.

Blij dat jullie er ook zo over denken, want dat is precies hoe we het nu aanbieden en hoe ik het invul.

 

Hoe en waarom er afgelopen zondag drie rijders hebben gelost beschouw ik als incidenteel. Met twee van de drie rijders heb ik contact gehad. Die vinden het minder vervelend dan ik geloof ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we het de volgende keer beter doen ,ben wel benieuwd hoe de verloren schaapjes het ervaren hebben ,want die heb ik nog niet gehoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hoop ik niet ,want het is niet bewust gebeurd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie Roodrunner is weet ik niet ,maar volgens mij moet ik hem een keer volgen :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is iedereen gelijk ,ik ben ook onderaan begonnen en mij ontwikkeld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal voelt men zich door zo'n voorvalletje de mindere rijder. Een deukje in het ego.

Dat wil men niet nog een keer.

Dan kan je beter helemaal niet gaan rijden.

Ook na al die jaren en vele kilometers maak ik nog steeds inschattings- en schoonhiedsfoutjes.

Soms heb ik m'n dag niet en dan kan ik ook niet meekomen maar dat weerhoudt me er niet van de volgende keer weer lekker op te stappen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 van de drie mensen gesproken die we kwijt waren geraakt. Zij komen met veel plezier een volgende keer weer meerijden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kan je beter helemaal niet gaan rijden.

nou... :scratchchin:

dan kan je ook net zo goed achter de geraniums gaan zitten!

 

Ik ben nog nooit een volger 'verloren' en ook niet gecrashed, maar ik ben wel klaar met voorrijden. :sleep:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kan je beter helemaal niet gaan rijden.

Ook na al die jaren en vele kilometers maak ik nog steeds inschattings- en schoonhiedsfoutjes.

Soms heb ik m'n dag niet en dan kan ik ook niet meekomen maar dat weerhoudt me er niet van de volgende keer weer lekker op te stappen.

 

 

Ik had zondag echt mijn dag niet door vermoeidheid enzo, Maar Jack past zijn tempo aan en let goed op. Ik hoop dat het de volgende keer beter gaat. Ook reden we met een klein groepje en een een achterrijder die ook de route heeft. Hoe kan je dan iemand kwijt raken?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...