Ga naar inhoud

Rijden in groepen, door de bergen en het vlakke (Neder)land


 Delen

Aanbevolen berichten

De voorrijder kan nooit harder dan de volgers keessie. Anders ben je heel snel aan het solo rijden. Achteraan heb je vaak harder bij te benen om aansluiting te houden. De voorrijder bepaald dus zeker niet het tempo, maar iedere volger moet zich terug laten vallen als er grote gaten vallen. Soms betekend dat wat minder hard dan je wellicht zou willen. In dat geval kun je beter achterop rijden, dan kun je af en toe lekker bij trekken. [emoji106]

 

maar meest voornaam is dat iedereen het een mooie tocht vond. En dat halve rondje wat ik heb gepikt van de routemaker was prima door mijn bekende achtertuin[emoji106] mooie tocht zo . Hartelijk dank daarvoor.

aangepast door Msuited
Link naar reactie
Delen op andere sites

In het kader van 'de beste stuurlui staan aan wal' nog even mijn bijdrage:

Ik heb in het verleden ook heel veel voorgereden en je moet op veel dingen tegelijkertijd letten, het verkeer, je omgeving, je navi en dan ook nog de volgers achter je...

voor mij is de max 7 volgers, 5 is beter.

Het is natuurlijk ook van belang dat de volgers op elkaar letten en bij voorkeur een vaste volgorde aanhouden!

op het moment dat een volger zijn achterligger kwijt is mindert deze vaart en probeer zijn voorligger te attenderen, meestal wordt dat dan snel genoeg opgemerkt waardoor de groep bijeen blijft. :)

Het is extra handig als de laatste rijder ook het telefoonnummer van de voorrijder heeft en ook een navi zodat deze de route kan oppakken en aansluiting kan zoeken.

 

het blijft mensenwerk! :respect:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik reed inderdaad als derde man achter voorrijder Fred , maar het gat achter mij was telkens iets te groot,voor mijn gevoel

Bij een afslag naar links miste ik de groep achter me,ben van het gas afgegaan maar voor we stopte waren we al een stuk verder hebben staan wachten en zijn nog een stuk

teruggereden maar hebben uiteindelijk besloten door te rijden.

Sorry had het liever anders gezien maar het is toch de voorrijder die het tempo bepaald. en als het gat soms te groot word

is de kans groter dat het mis gaat Maar wat mij betreft een prima rit met leuke mensen

Allemaal bedankt

Je haalt een goed punt aan. Mooi onderwerp voor de volgende rit: Welk tempo rijdt de voorrijder?

 

Ik heb mijn tempo speciaal voor de groep naar beneden bij geschroefd. Ik startte in dienst van de groep. Maar dat bleek ook bij mijn groep toch voor sommige iets te snel.

Bij ons zijn er zodoende een paar mensen over gestapt naar een andere groep. Zelf vind ik het niet erg om een keer rustig te rijden, maar als je enorme tegenstelling binnen een groep hebt, is dat moeilijk voor een voorrijder.

Zo had ik bij de start iemand achter me rijden die enorme gaten liet vallen. Door onduidelijke reden kreeg ik na een uur rijden ineens een bumperklever achter me rijden. Onderling wisselen, nog een punt dat niet handig is.

 

Belangrijkste:

  • Verleg geen grenzen omdat de groep harder rijdt
  • Wacht ALTIJD op je achterligger wanneer een groep ergens af slaat (zo kan uiteindelijk toch iedereen zijn eigen tempo rijden)
  • Rij met plezier en MET elkaar (wat heeft het anders voor zin om in een groep te rijden)

En ik weet dat er hele topics en verdere instructies zijn, die beveel ik ook iedereen aan te lezen. De laatste ritten is het best vaak mis gelopen. Daardoor begrijp ik ook dat mensen steeds vaker en liever met dezelfde personen willen rijden waardoor het voor "nieuwe" moeilijker wordt aan te sluiten. Samen rijden kan zo leuk zijn!

aangepast door kevinsfanclub
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind niet dat de voorrijder zelf het tempo bepaald ,de groep bepaald het tempo ,dus als er een lamzamere rijder bij zit ,dan is dat het tempo ,daarom is het van groot belang om van te voren te weten met welke groep je meegaat en of de groep bij elkaar past qa tempo.

Daar heb je dus als nieuuw kommer totaal geen weet van waardoor het dus fout gaat ,en ook na 1 rit weet je nog niet wie er bij jou past.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij daar bij aan Cock.

 

Het is voor mij nu de 2e keer dat ik heb meegereden met een VFRclubrit.

En wat voor de 1 rustig rijden is, is voor de ander al flink doorrijden.

Ik vind een beetje tempo zeker leuk maar zie ook nog graag wat van de omgeving.

 

(Ik reed in het begin in jou groep Kevin, toen we op het bruggetje even stil stonden wisselden een aantal posities binnen de groep en weg waren jullie. Zodoende maar aangesloten bij een andere groep)

 

Bij een regionale motorclub waar ik ook lid van ben is het in de regel zo dat de voorrijder de route "bepaald" en de eerst volgende rijder het tempo. Wanneer de minder vlugge mensen dan ook daadwerkelijk voorin de groep gaan rijden vallen er een stuk minder snel grote gaten. Het wachten bij afslagen is sinds nagenoeg de meesten tegenwoordig een navi hebben ook een vaker voorkomend euvel.

 

Maar het was een mooie route met zowel bekende als onbekende wegen en naar mijn mening perfect weer. :thumpup: Op naar de volgende rit.

aangepast door RoelH
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je makkelijk de groep kwijtraakt kan je beter direct achter de voorrijder plaats nemen.

Dat geldt ook als je in een wat vlottere groep rijdt en je het net kan bijhouden.

Maar goed, zolang het maar iets of iemand kwijtraken is en geen valpartij dan mogen we eigenlijk niet eens klagen.

 

Ray, maar als je wacht op je achterligger, maar jou voorligger stopt niet of wacht niet op je, dan raak je ongewild je groep kwijt.

Het rijden achter de voorrijders heeft dan in dat geval geen zin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de laatste ritten is er best wat rumoer ontstaan omtrent het rijden in groepen. Afgelopen zondag zijn er veel groepen uiteen gespat. Uiteindelijk is de leidende draad geworden van het forum topic over de rit.

Zonde want de essentie van de club is samen plezier beleven aan het motor rijden. Nu is het schrijven op een forum altijd makkelijk dan zelf actief deelnemen aan het goed verlopen van een rit. Zo kan eenieder voor de rit informatie inwinnen over de voorrijders, de collega bestuurders en de stoppunten of bijvoorbeeld het tempo. De vooorrijders rijden ook voor hun plezier en doen dit vrijwillig, net als de ritorganisatie. Dat is een ander onderwerp. Maar over het rijden in groepen:

  • Weten mensen wel hoe ze in groepen moeten rijden?
  • Wat is het tempo van de groep en wie bepaalt het?
  • Follow up systeem pakt niet iedereen op.

Zijn we met z'n allen zo egocentrisch en aso dat we niet graag in groepen rijden en bewust alleen naar de bestuurder voor ons kijken of zijn we onervaren en ons niet bewust van onze gebreken?

De schuld moeten we allereerst bij ons zelf zoeken. Rij je mee met de juiste groep? Rij je op de juiste plaats in de groep? Spiegel je genoeg?

 

Wellicht dat deze post de discussie vanuit het Brabantrit topic naar dit topic verhuisd. Met deze post activeer ik het onderwerp weer even :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien handig om de "regels" bij de volgende rit, dit nog eens onder de aandacht te brengen onder het genot van de koffie en het appelgebak. Zodat ook de nieuwelingen dit meekrijgen.

En de oud gedienden weer even denken....ohjaaa.

Want zoals ik afgelopen weekend gemerkt heb (bij een andere groepsrit) kunnen er bij verschillende clubs weer andere regels/afspraken gelden.

 

Het is bestwel fijn om in iedergeval binnen dezelfde groep dezelfde afspraken te hanteren,

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

aangepast door Mr Tinus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over het document. Ondanks de vele, goede adviezen daarin, het volgende.

 

Veel motoren hebben een ‘schetsplaat’. Ik neem aan dat een 'schertsplaat' hetzelfde is als een cartoon.

 

KIJK DUS NOOIT WAAR JE RIJDT’ is regelrechte onzin, die ik – helaas - wel vaker gehoord of gelezen heb. Uiteraard moet je je blik gericht houden, daarheen, waar je naar toe wilt, maar je zult zeker ook je blik op de weg voor je moeten houden. Zeker als je een slecht wegdek hebt. Zo moeilijk is het nu ook weer niet, om je ogen te bewegen. Oh, en kijk ook eens naar degene die voor je rijdt. Als deze remt, is het handig om dat bijtijds te zien…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je kijkt waar je naar toe wilt, heb je de gaten in het wegdek al gezien.

 

Kortom: goed kijken!!

Wat daarmee wordt bedoeld, staat in het verhaal in de openingspost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien handig om de "regels" bij de volgende rit, dit nog eens onder de aandacht te brengen onder het genot van de koffie en het appelgebak. Zodat ook de nieuwelingen dit meekrijgen.

En de oud gedienden weer even denken....ohjaaa.

Want zoals ik afgelopen weekend gemerkt heb (bij een andere groepsrit) kunnen er bij verschillende clubs weer andere regels/afspraken gelden.

 

Het is bestwel fijn om in iedergeval binnen dezelfde groep dezelfde afspraken te hanteren,

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 

In de eerste editie van V4 in 2016 heeft het verhaal gestaan. (Ook in een editie langer geleden is daar ruime aandacht aan besteed).

Sinds ca. anderhalf jaar krijgen ALLE nieuwe leden de digitale versie van 'rijden in groepen' gemaild., maar we horen graag voorstellen om tijdens een rit anderen niet te verliezen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Waar we ook graag voorstellen over willen horen:

hoe kunnen we voor elkaar krijgen dat er een grote(re) spreiding in de vertrektijd komt? Dan hoeven groepen elkaar niet in te halen en meerdere groepen schuiven niet in elkaar zodat het geen grote lange sliert wordt. Dan komen we ook gespreid aan bij een van te voren vastgelegde lunchlocatie: er zijn geen lange wachttijden terwijl de hele groep elkaar wél tijdens de lunch ziet.

 

Moeten we terug naar 'vroeger': toen werden tijdens de koffie de groepen samengesteld en er met tussenliggende tijden van 10-15 minuten vertrokken.

 

In de huidige tijd misschien wat schools, maar het werkte wél!

Willen we deze manier?

aangepast door V FRed S
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alle groepen op dezelfde plek laten starten? Gevarieerde routes/routedelen per groep? Wel een gezamenlijk eindpunt? Ik roep maar wat als niet in groepenrijder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet wars van "licht chaotisch" bij vertrek.........

Maar het kan niet de bedoeling zijn dat het echt chaotisch wordt en dat zelfs de groepen uit elkaar gaan vallen........

 

In dat geval ben ik er ook wel voor om de regie bij vertrek weer meer naar ons toe te trekken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...