Jump to content

Rijden in groepen, door de bergen en het vlakke (Neder)land

Share

Recommended Posts

Als voorrijder van de relatief onervaren rijders neem ik altijd vooraf de tijd om met de groep de belangrijkste spelregels even door te nemen. Gisteren ook gedaan. En dat was ook geen garantie op succes want we zijn er 3 kwijtgeraakt. Kwestie van op een rotonde - zo hoorde ik later - een andere afslag genomen. Kan gebeuren; geen drama van gemaakt maar als voorrijder voel ik me verantwoordelijk voor de groep en wil graag zeker weten dat iedereen goed aan het eindpunt komt.

Persoonlijk heb ik er een paar dingen (opnieuw) van geleerd.

1. Ik ben helaas van mijn eigen stelregel - niet meer dan 7 motoren - afgeweken. Niet meer doen Eric!

2. Voordat ik in de gaten had dat de groep niet compleet was waren we bijna 5 km verder (zo bleek later) ! Omdat het in dat bochtige gebied onmogelijk is voor een voorrijder om de hele groep in de gaten te houden. Dan is het extra belangrijk dat iedereen zijn eigen achterrijder in de gaten houdt en tijdig stopt op een veilige plek. Als iedereen dat consequent doet dan kan het eigenlijk niet mis gaan. Maar veilig stoppen kan niet altijd en dan ben je echt kilometers van elkaar vandaan.

3. Als ik met de plaatselijke MC rijd, dan hebben de voorrijder en de laatste rijder altijd navigatie en communicatie (telefoonnrs uitwisselen voor vertrek? Dat is wel een stuk makkelijker om elkaar weer terug te vinden).

Wel erg leuk dat er zoveel belangstelling voor de ritten is. Super blij mee !

Edited by Eric

Het is ook een voordeel als de laatste man goed te onderscheiden is van de overige groepsleden zodat de voorrijder redelijk snel kan zien dat de groep compleet is. Dit is alleen wel lastig met zoveel dezelfde type motoren.

Interessante discussie. Als we niet eens samen kunnen rijden, hoe kunnen we dan samen genieten? Ik heb eerder met een bevriende groep mooie ritten gemaakt. De organisator deelde de groep in subgroepen van max 10 man, waarbij de snelste groep als laatste vertrok. De voorrijder van iedere groep droeg een oranje hesje,de laatste een groene. De voorrijders hadden altijd navi, soms hadden oranje en groen ook nog communicatie. De subgroepleden mochten wel elkaar, maar nooit voorbij de voorrijder of achter die met t groene hesje komen. In de praktijk startte je in baksteenformatie en bleef daarin tussen de hesjes. Als je in een te snelle of te langzame groep bleek te zitten, kon er bij een break gewisseld worden. En zoals bij ons, letten op wie er achter je rijdt en stoppen bij probleem. T werkte altijd erg goed, gingen als zelfstandige blokjes door t verkeer.

• Like 1

Positie wisselen in een groep moet je denk ik niet willen. Naast dat je hier misschien "race"gedrag mee uitlokt kan het ook schrikreacties opleveren wanneer het niet wordt verwacht.

Het inhaal probleem is toch niet hellemaal te voorkomen ook al start je om de 10 min.

je hebt te maken met verschillende tempo's ,daarbij stop een groep soms voor een sanitaire stop ,of dat er een draadje los zit ,of gewoon omdat het lekker is de benen te strekken.

• Like 1

Interessante discussie. Als we niet eens samen kunnen rijden, hoe kunnen we dan samen genieten? Ik heb eerder met een bevriende groep mooie ritten gemaakt. De organisator deelde de groep in subgroepen van max 10 man, waarbij de snelste groep als laatste vertrok. De voorrijder van iedere groep droeg een oranje hesje,de laatste een groene. De voorrijders hadden altijd navi, soms hadden oranje en groen ook nog communicatie. De subgroepleden mochten wel elkaar, maar nooit voorbij de voorrijder of achter die met t groene hesje komen. In de praktijk startte je in baksteenformatie en bleef daarin tussen de hesjes. Als je in een te snelle of te langzame groep bleek te zitten, kon er bij een break gewisseld worden. En zoals bij ons, letten op wie er achter je rijdt en stoppen bij probleem. T werkte altijd erg goed, gingen als zelfstandige blokjes door t verkeer.

Ik heb niet het beeld dat "we niet samen kunnen rijden" en ook niet dat "we samen niet kunnen genieten" ......ik geloof niet dat het zo dramatisch is. :mellow:

Volgens mij hebben heul veul mensen gisteren weer genoten. En laten we leren van de dingen die iets minder smooth gingen.... toch ? :thumpup:

Daar ben ik het niet geheel mee eens ,we vertrekken met ze allen en komen met ze allen op het eindpunt aan (tenzij er andere redenen zijn )als er ook maar eentje de groep kwijtraakt en dus de tourrit moet afbreken om vervolgens maar weer naar huis te gaan ,dan is voor mij de dag niet geslaagd.

• Like 1

Het is ook een voordeel als de laatste man goed te onderscheiden is van de overige groepsleden zodat de voorrijder redelijk snel kan zien dat de groep compleet is. Dit is alleen wel lastig met zoveel dezelfde type motoren.

Ik rij nogal eens achteraan, mijn witte schijnt op te vallen. :closedeyes:

Misschien een idee, om nieuwelingen met weinig ervaring in een groep te zetten met een ervaren voorrijder en een ervaren achterrijder, voor aanvang van de rit de spelregels nog eens uitleggen, zoals baksteens gewijs, niet van positie wisselen, als altijd dezelfde persoon achter je rijdt, valt het meteen op, dat er iemand mist. Tempo laag houden en dan na een kilometer of 20 even stoppen en nog wat aanwijzingen geven, de eerste keren dat ik in een groep reed, kreeg ik ook de nodige aanwijzingen, is geen schande, als de rit goed verloopt is het plezier alleen maar groter. Desnoods bij kritische punten, zoals verkeerslichten het tempo vooraf verlagen, zodat de groep in elkaar schuift en je sneller doorhebt, dat er iemand mist, of dat de helft het groene licht niet haalt. Als iemand moeite heeft het tempo te volgen, achter een ervaren rijder laten rijden. Als de onervaren rijder de lijnen van de ervaren rijder volgt bij normaal tempo, mag er nooit een probleem ontstaan, omdat alle motoren min of meer gelijk zijn.

We moeten niet te moeilijk doen, het enige wat we voor elkaar moeten zien te krijgen is dan de mensen 2 personen in de gaten houden (degene voor zich en degene achter zich) en dat voorrijders wanneer nieuwe mensen aan willen sluiten even aangeven wat de rijstijl van zijn/haar groep is.

Zo geef ik altijd aan dat ik vlot doorrij maar er geen race van maak.

Ik heb ook vaak een vast groepje maar meestal is niet iedereen van dat groepje aanwezig dus altijd wel plek voor een ander, soms zit ik met maar 4 man en soms rond de 10.

Al is de route bochtig dan is er toch regelmatig een moment waar je even kan kijken of de groep nog compleet is. Het is wel handig als er iemand in de groep is met een fluor gekleurde helm die dan achteraan rijdt maar dat voordeel verdwijnt/vermindert wanneer het er meerdere zijn.

Zelf vind het het licht chaotische wel een beetje charme hebben.

Ook het aanhaken bij een groep is helaas niet te voorkomen, ik vertrek meestal vrij laat en als ik dan bij een groep aanhaak kijk ik of het eventueel koffietijd is, of we even 5 min. stoppen of er gewoon even een kwartiertje achter blijven hangen omdat het dan wel koffietijd is. Een groep inhalen doe ik maar heel zelden en ook een auto inhalen heeft een checklist om te bepalen of ik het wel of niet doe.

Daar ben ik het niet geheel mee eens ,we vertrekken met ze allen en komen met ze allen op het eindpunt aan (tenzij er andere redenen zijn )als er ook maar eentje de groep kwijtraakt en dus de tourrit moet afbreken om vervolgens maar weer naar huis te gaan ,dan is voor mij de dag niet geslaagd.

Klopt. Dat is zeker de inzet. Daarom zeg ik ook "laten we er van leren" .........

• Like 1

Ik rij nogal eens achteraan, mijn witte schijnt op te vallen. :closedeyes:

Misschien een idee, om nieuwelingen met weinig ervaring in een groep te zetten met een ervaren voorrijder en een ervaren achterrijder, voor aanvang van de rit de spelregels nog eens uitleggen, zoals baksteens gewijs, niet van positie wisselen, als altijd dezelfde persoon achter je rijdt, valt het meteen op, dat er iemand mist. Tempo laag houden en dan na een kilometer of 20 even stoppen en nog wat aanwijzingen geven, de eerste keren dat ik in een groep reed, kreeg ik ook de nodige aanwijzingen, is geen schande, als de rit goed verloopt is het plezier alleen maar groter. Desnoods bij kritische punten, zoals verkeerslichten het tempo vooraf verlagen, zodat de groep in elkaar schuift en je sneller doorhebt, dat er iemand mist, of dat de helft het groene licht niet haalt. Als iemand moeite heeft het tempo te volgen, achter een ervaren rijder laten rijden. Als de onervaren rijder de lijnen van de ervaren rijder volgt bij normaal tempo, mag er nooit een probleem ontstaan, omdat alle motoren min of meer gelijk zijn.

Eens. Is exact hoe ik het doe. Gaat meestal helemaal goed.....

Gisteren een prachtig groepje van "nieuwelingen" wat nauwelijks merkbaar was. En toch.......

Wat ik persoonlijk wel fijn vind om tussentijds een keertje te stoppen ,niet alleen omdat ik rook maar ook om effe te kletsen en elkaar beter te leren kennen ,en evt dingen aan te geven ,dat soort stops zijn toch anders als de lunch stops ,maar ook voor mijn duo want er waren aardig wat drempels en dat kost aardig wat inspanning achterop ,maar gelukkig was het deze keer wel het geval dat er gestopt werd en heb ik als prettig ervaren.

Communiceren....

Vooraf gaande de rit ff met je groepje de koppen bij elkaar, korte rijders brief met do's & dont's.

De deelnemers in je groep kunnen dan evt ook zijn/haar voorkeur uitspreken en ervaringsniveau kenbaar maken/toelichten als dat eerder nog niet is gebeurt bij het indelen van de groepen.

Althans zo deed ik dat in het "verleden".

Na een minuut of 15/20 tijdens het begin van de rit ff een korte "thumbs up", checken of het tempo goed is en genieten maar!

Daarnaast moet men niet terughoudend zijn om de voorrijder van feedback te voorzien, ook tijdens een rit.

Niemand is perfect en er is altijd ruimte om wat van elkaar te leren.

• Like 4

Dit is precies zoals ik ooit begonnen ben met het voorrijden met nieuwe leden, die weinig ervaring hadden om met een groep te rijden.

Deze leden waren soms zeer ervaren motorrijders door het woon/werk verkeer, maar dat is toch iets anders.

Dit moeten we als club blijven aanbieden vind ik.

• Like 1

Wat zeer belangrijk is dat de voorrijder bereid is het tempo van de groep te rijden. Dat betekend het tempo rijden dat de langzaamste rijder kan of wil rijden.

Mislukt dit dan ben je die achtergelaten rijder letterlijk en figuurlijk voor altijd kwijt.

Edited by Viffer
  • Like 1

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...