Ga naar inhoud

VFR 1200 DCT gasklephuis sensor


bousix
 Delen

Aanbevolen berichten

In de afgelopen jaren heb ik met mijn DCT enkele malen gehad dat mijn noodloop programma werd geactiveerd.

 

Het was me opgevallen dat het eigenlijk gebeurde wanneer: nadat ik de motor startte (geen noodloop) reed ik naar de benzine pomp 800 meter verder. Na het tanken wil ik dan weer starten, maar wordt de noodloop actief. Wanneer ik thuis de motor neerzet en na een klein half uurtje opnieuw probeer, werkt alles weer; dan geen noodloop, dus ook niet het storingslampje etc.

 

Dit heb ik de eerste keer laten uitlezen en toen bleek dat één van de twee sensoren in het gasklephuis de melding had gegeven. Uit de melding zelf bleek niet welke van de twee sensoren dan die melding gaf. Mijn dealer zocht nog contact gehad met Honda (toen nog) Nederland, maar hun technische man wist het ook niet. Een reset van de melding en ik kon weer verder. Overigens, bij dat onderzoek was de noodloop ook al niet meer actief.

 

Op 28 februari dit jaar heb ik nog gereden (>150km) nadat de motor ruim drie maanden niet was gebruikt. Geen problemen daarmee. Vanmorgen 12 maart wil ik starten, en gadver, wederom dat lampje plus noodloop.

 

Uiteraard zal ik opnieuw een dealer bezoeken (de mijne is inmiddels gestopt als Honda-dealer)

 

Iemand enig idee of ervaring.

 

Rob

aangepast door bousix
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 sensoren, dan is het toch niet moeilijk om te testen welke. Maar zou zelfs ook nog wel in een stekker verbinding kunnen zitten, iets waar mijn blik last had, vaste garage wist het niet, dealer ook niet, handige prutser via een forum wel. voor 2,50 een andere steker er aan en probleem weg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik er nog niet bij vermeldde is; dat er die eerste keer - dus bij de controle bij de dealer - wel flink wat aanslag zat in het gasklephuis. De teller stond op ongeveer 22.500 en bij 24.000 zou de motor een beurt hebben gehad waarbij dat schoongemaakt wordt/kan worden. Een idee zou dan zijn dat het komt door de hoeveelheid aanslag in het gasklephuis. Ik heb deze kwaal overigens ook gehad kort ná het gebruik van Forte I, wat ik speciaal als 'test' maar geprobeerd had. A-technisch als ik ben (echter rijder :sleep:) ben ik op zoek naar tips & ideeën.

 

ps. misschien rijd ik gemiddeld té hard...

aangepast door bousix
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan denk ik eerder te laag in toeren.

Het nieuwe rijden!!! Volgens diverse instanties dè oplossing voor het milieuprobleem maar in de praktijk juist een grote bijdrage AAN het milieuprobleem en erger nog de oorzaak van veel problemen met je voertuig veelal veroorzaakt door afzetting van vuil.

Diezelfde instanties die ook de Prius destijds de hemel in prezen terwijl je op basis van cradle to cradle en een gemiddelde levensduur en kilometers milieuvriendelijker bezig bent wanneer je een Hummer koopt.

Blind voor de realiteit en wars van cijfers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als voorbeeld neem ik vandaag; ik heb ongeveer twee kilometer -in de polder- op noodloop gereden. Daarna thuis geparkeerd. Half uurtje gewacht... en daarna werkt alles weer. Voordat ik ging rijden heb ik ook eerst enkele malen gestart, maar steeds bleef het lampje branden (ná enkele seconden -en dus zonder dat je start- gaat het lampje overigens ook knipperen, op twee opvolgende snelheden). Dus ja, geprobeerd en nee, het helpt niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met enkele malen starten ga je problemen veroorzaken.

Starten vergt veel van de accu en het kwam laatst al ergens ter sprake dat een lage accuspanning de sensoren in de war kan schoppen.

Ik hoop dat het geen voorbode is want op het brandstof- en remblokverbruik na is de CT een super motor maar sinds ik 'm heb aangeschaft zijn er al 2 gevallen van noodloop voorbij gekomen :scratchchin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat starten en weer uitzetten met koude motor juist niet doen, gaat je ECU (PGM-FI/PCM) volledig van in de war.

Maar je lampje geeft dus een MIL code door! Dat is soort van goed nieuws.

Kun je tellen wat het lampje aangeeft? Bijv 6x kort en dan pauze en weer opnieuw 6x, of 2x lang 2x kort.

Ik kan zo snel niet het MIL overzicht vinden van de DCT.

 

Laat ook even je accu doormeten!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvullend: mijn motor staat binnen en ligt dan aan een druppellader.

Maar ik zal de accu ook laten doormeten!

het knipperen:
1. contact aan (niet gestart)
2. lampje aan en kort daarna 6x lang knipperen en dan 6x kort knipperen
3. dan een korte pauze en weer opnieuw 6x/6x

 

ps. ik meen me te herinneren dat het kan ook 7x / 6x geweest kan zijn

aangepast door bousix
Link naar reactie
Delen op andere sites

Druppelladers hebben de neiging om de accu te slopen. Het is beter, bij langdurige stilstand de accu 1 x in de 4 weken aan de lader te hangen, om hem volledig op te laden. Bij continue druppelen wordt de accu lui. Eventueel een tijdje een lampje op de accu aansluiten, voor het laden, zodat hij nog wat verder leeg raakt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zou er in de accu kunnen gebeuren, in het half uurtje dat ik de motor laat staan. Ná dat half uurtje start de motor prima, geen noodloop. Een ook mét noodloop, de motor start altijd goed. Eén tik, of hoogstens twee. Altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lage accuspanning, na een half uurtje wachten hersteld de accu zich enigszins en kan de spanning net weer genoeg zijn om alles te laten werken zoals het hoort. Lage accuspanning kan vreemde storingen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet wachten tot het probleem weer komt, dan zal ik het filmen, maar 76 kan het inderdaad ook zijn.

 

Of 77!

aangepast door bousix
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat hier de term druppellader weer onterecht gebruikt is. Meestal gaat het om een conditielader, maar als ik de berichten hier zo volg verdenk ik die ook van sloop gedrag m.b.t. de accu.

De manier die Bert voor stelt gebruik ik al jaren en mijn accu's gaan vlot een jaar of zes mee.

Als tijdens het starten, al is het maar een paar milliseconden de spanning onder de 5 volt komt kan de elektronica al van de leg raken, want die is een strakke 5 volt nodig en als de spanning lager zakt dan kloppen de waarden van de sensoren niet meer.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...