Ga naar inhoud

Slechte vering? Probleem bij drempels en hobbels.


pim
 Delen

Aanbevolen berichten

Hai daar,

 

Sinds een tijdje merk ik dat wanneer ik over een drempel of hobbel rijd dat de voorkant van de motor wat geks doet, maar hoe omschrijf je zoiets.

Wat ik merk wanneer het gebeurd is dat het instrumentenpaneel dan wat op en neer lijkt te schudden. De schok zelf voel ik ook te hard voor mijn gevoel. Ik rijd een VFR750 RC36-2 uit '95.

Rijden gaat verder prima, ik merk in bochten niet iets op, langzaam rijdend en sneller ook niet.

 

Over twee weken is de sleuteldag in Nijeveen en ik zou daar graag naartoe willen om hier aan te gaan werken.

 

Ik zou het zelf eerst zoeken bij de veren of ophanging hiervan.

-Het inveren bij stilstand lijkt me goed te gaan. Het laat zich goed induwen en komt voor mij op een goed manier weer naar boven.

-Het stuur draaien met het wiel vrij van de grond maximaal naar links en rechts voelt me soepel aan, geen rare weerstanden in het midden.


Ik heb nog niet veel ervaring met het werken aan motoren en wil dit wel graag gaan leren en doen.


Nu is de vraag wat zou er mis zijn? Is er iemand in de buurt van Groningen die hier achter kan komen?

Want dan kom ik graag even langs zodat ik de juiste spullen kan bestellen en ermee naar de sleuteldag kan komen.

 

 

Alvast bedankt voor het meedenken,

Pim

aangepast door pim
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer is je vorkolie voor het laatst vervangen?

 

Ik ben bang dat dit het euvel is.

Ik kan zo niet zitten wat voor type je hebt maar bij de vtec zit je instrumentenpaneel in rubber houders dus die zou niet horen te schudden vermoed dus de vorken.

 

De voorpoten zijn prima te doen op een sleutel dag.

Zorg dat je hebt:

Vorkolie

Dust seal

Oil seal

 

De twee seals zijn te vinden in de partfiche of op je type zoeken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het even aan het originele bericht toegevoegd. Het gaat om een rc36-2 uit '95.

Tijdens het zoeken naar oplossingen ook regelmatig goede dingen over Hyperpro gelezen. Wanneer de oorzaak bij de olie/veer had gezeten zat ik te overwegen om het hiermee te gaan vervangen.

 

Wanneer het voor het laatst is vervangen kan ik je niet zeggen. De onderhoudshistorie is me niet bekend helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja of het de olie nu wel of niet is de hyperpro schijnt zowiezo een verbetering te zijn.

Maar dan zou ik er een ritje naar het zuiden van het land maken en het ook door hyperpro laten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen veren en olie zijn op een sleuteldag goed te doen. Alle benodigde gereedschappen zijn aanwezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe jezelf een lol, en neem ook een setje balhoofdlagers mee.
Het is en blijft een zwak punt bij Honda, en op den duur gaan ze allemaal er aan. De meeste zo tussen de 40 en 60-duizend kilometer.
Bij het vervangen van de veren en olie moet je de poten uit de motor halen, dus ben je al halverwege om de balhoofdlagers te vervangen. Vandaar mijn advies om het meteen te doen.
Ga uit van ca. 5 tientjes voor een set balhoofdlagers.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het meedenken mensen.

 

Ik lijkt me dat montage van veren+olie of ze nu van hyperpro zijn of een ander merk wezenlijk anders gaat zijn. Crrigeer me als het niet zo is trouwens.

Maar dan lijkt het me het meest voor de hand liggend om de set van hyperpro te bestellen en te monteren op de sleuteldag. Het laten controleren/afstellen kan later altijd nog bij een servicecenter als ik een keer daar ergens in de buurt ben.

 

Wat betreft de balhoofdlagers, daar heb je een punt en kan ik die ook maar gelijk er op plaatsen. Je hebt nog keus tussen conisch of niet-conisch maar daar heb ik me nog niet echt in verdiept maar conisch geniet wel de voorkeur heb ik al een klein beetje begrepen.

 

Voor het bestellen van het materiaal, is VFROC nog ergens vriendjes wie de klandizie goed gunnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het installeren van veren maakt het merk niets uit. Afs geeft dacht ik wat korting aan vfroc leden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef inderdaad korting op Hyperpro, lagers, banden, en originele Honda-onderdelen.

 

Nou ik heb AFS net even gebeld en de spullen voor de VFR zijn besteld.

Frank hielp nog even mee met het vinden van de juiste onderdelen, zette de bestelling klaar en ik kreeg een mail waarin ik meteen mooi kon afrekenen.

 

Heel erg tevreden, Frank heeft er een vaste klant bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Doe jezelf een lol, en neem ook een setje balhoofdlagers mee.

Het is en blijft een zwak punt bij Honda, en op den duur gaan ze allemaal er aan. De meeste zo tussen de 40 en 60-duizend kilometer.

Bij het vervangen van de veren en olie moet je de poten uit de motor halen, dus ben je al halverwege om de balhoofdlagers te vervangen. Vandaar mijn advies om het meteen te doen.

Ga uit van ca. 5 tientjes voor een set balhoofdlagers.

 

Klopt. Ik merkte een paar weken geleden een beetje speling op het balhoofd (60.000km). Bij nazicht (door mechanieker) bleek het vet compleet verdroogd. De kogels toonden sporen van slijtage, maar niet van dien aard dat je wit tot achter je oren werd. Je kan die slijtage (of de gevolgen van die slijtage) pas inschatten als ze vernieuwd zijn. Olie van de vork was zwart en werd gelijk mee vervangen.

 

Moto stuurt opnieuw een pak lichter nu! Ook bij het remmen merk je duidelijk het verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vervang zeer regelmatig balhoofdlagers.
Het is opmerkelijk dat je soms vrijwel niets ziet van slijtage of putjes, maar dat het wel goed merkbaar is (vorkpoten tussen de vingertoppen).
Andere lagers zien er veel slechter uit, maar daar voel je minder van.

Vering en lagers gaan meestal langzaam achteruit, en daar wen je als rijder dan aan. Totdat het weer in orde is, en dan denk je: heb ik daar al die tijd mee doorgereden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Type genoten,

Al deze dingen kunnen mij niet verder helpen, het komt in de buurt maar heeft geen antwoord op mijn probleem. Mijn VFR 800Fi 2000 veert niet, als ik over minder goede weg rij dan rammelt alles voor en eigenkij ook achter. Heb de voorvork al een paar keer uit elkaar gehaald, nwe keringen gezet, veerbussen in gekort, lucht kamer vergroot en geen resultaat. De VVpoten hebben geen spelen en zijn niet krom. Als ik de beide poten gedemonteerd heb werken zijn in mijn ogen normaal. Ook het in veren stilstaand van de voorvork is hard, bijna niets. Wat kan de oorzaak zijn????? Weet AFS misschien iets meer? Ik overweeg zelfs een Suzuki GSX 1000R voorvork te monteren, maar is wel erg ingrijpend en dan moet ik ook het remsysteem wijzigen. Grtjs Peter van Lit (Peetje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...