Ga naar inhoud

Derde versnelling verdwenen


BlackVfr
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo mede vfr rijders,

 

Afgelopen vrijdag heb ik de vfr na de winterstop weer tevoorschijn gehaald en een ritje van 5km heen en 5km terug gemaakt naar de wasbox tot zo ver geen bijzonderheden.

Vandaag even een paar uurtjes tijd dus eerst op 't gemak naar een maatje van me (25 min 100km/h over de a2) en stukje binnendoor. Even bakkie koffie, toertje en bezoekje bij molenaar in Ijsselstein gedaan. Stukje lekdijk gepakt en na de koffie over de a27 richting huis. Vlakbij huis nog een keer even de provinciale weg op accelereren en bij het schakelen naar 3 even een rare klik gehoord of hij er niet lekker in zat, 2,3,4 geschakeld. Afremmen en na de stoplichten rechtsaf te zijn gegaan wil ik weer naar 3 schakelen en weg was de 3e versnelling.

Ik dacht nog oké een keer ernaast, daarna diverse malen geprobeerd maar versnelling 3 doet niets meer, is net of hij in zijn vrij staat. Tikje eentje verder is 4 er gewoon wel.

Kortom alles werkt nog alleen die 3e versnelling niet.

 

Is dit einde van mijn versnellingsbak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tijdje terug had Sniper ook problemen met zijn versnellingsbak, was ook een fi. Hij had toen tandwielen 2 en 3 stuk en assen krom.

 

http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?showtopic=25476&page=2&hl=%2Bderde+%2Bversnelling&do=findComment&comment=400641

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het even terug gekeken, 28 oktober 2015 is hij bij Johan geweest, toen heeft hij de Johan beurt + nieuwe koppelingspaten, spanningsregelaar en accu gekregen.

Het hele zomer seizoen 2016 is hij amper buiten geweest, heb ik zeker niet meer dan 2000km gereden doordat we een kleine erbij gekregen hebben.

Dus kan niet anders zeggen dan dat ie in goede staat van onderhoud was/is. Uiteraard lag het wel in mijn planning er binnenkort olie en filter toch even te vernieuwen.

 

Hoop dat 't wel te repareren is voor een acceptabele prijs, was juist van plan dit jaar weer wat meer de weg op te gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebrek aan onderhoud kan niet de oorzaak zijn, dan had de olie ouder moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat kan het naar mijn mening ook niet zijn, Johan heeft wel mijn Koppplaten toen dus vervangen omdat hij slipte als een gek, hoewel de platen toen niet versleten waren, wel zwart.

Motor heeft 63k op de teller

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de koppeling kan het niet liggen want dan zou je in alle versnellingen problemen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies, er was even een klink geluid toen ik van 2 naar 3 schakelde, en toen zat ie er nog wel in, nadat ik weer terug schakelde voor de bocht was de 3 ineens niet meer bereikbaar, heb het daarna rustig rijdend een keer of 5 a 6 geprobeerd maar hij wil er niet meer in

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het pookje geeft wel de weerstand zoals normaal dat ie zijn volgende versnelling pakt, alleen wanneer je de koppeling laat opkomen pakt hij niet meer op alsof ie in vrij staat.

Weet zelf niet precies hoe zo'n bak werkt dus ben een beetje 'in the dark' wat dat betreft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens of de draaipunten van je schakelpook wel helemaal soepel gaan ,kan de constructie van de pook niet zo voor mij halen of zit deze direct op een as net als bij de V-tec.

 

Dit komt mij bekend voor bij een cbr 600 maar als het mechanisme anders is dan heb ik niets gezegd

 

Niets gezegd dus ,heb het opgezocht in de manuals ,hij zit dus direct op de ingaande as,

aangepast door Cock
Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer hem eens zonder te starten op de middenbok ,en dan op te schakelen naar drie als je schakeld omhoog dan hoord hij weer naar beneden te springen ,voel tegelijkertijd aan het achterwiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klonk wel of er iets zoals een veer of vork brak, wat ik alleen zo apart vind is dat alleen de 3e versnelling het niet meer doet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan het pookje merk ik verder niks geks de andere versnellingen gaan ook als normaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er overigens niet teveel geld in reparatie steken, blok kost gebruikt 250. Ze gaan zelden stuk stuk, dus voorraad genoeg bij de gemiddelde sloper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...