Ga naar inhoud

Derde versnelling verdwenen


BlackVfr
 Delen

Aanbevolen berichten

Bedankt voor het aanbod Ray.

 

Ik neig inmiddels ook naar het plaatsen van een ander blok.

Maar het blijft aan de ene kant een tegenstrijdig gevoel omdat 't blok zelf hartstikke goed is.

Andere kant, zelf repareren van de versnellingsbak gaat hem niet worden, laten doen zie ik op dit moment niet als optie gezien de hoge kosten, zeker als je kijkt naar de waarde van de motor.

Dus blijven er een beetje twee opties over, of de motor in de garage zetten en de hele zomer niet meer kunnen rijden, hard sparen vfr inruilen. en wat anders kopen.

Of ik koop een ander blok, dan liever eentje met een goede 30k op de klok en ga die er zelf in 'proberen' te lepelen. Dan kan ik deze zomer iniedergeval nog van de zomer genieten met rijden.

 

Op dit moment neig ik een beetje naar optie 2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een barbeque regelen, eerst sleutelen en dan lekker eten als beloning. Met een paar man moet het in een dag te doen zijn

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Omzetten blok lukt wel als je wat systematisch te werk gaat.
Neem je digitaal fototoestel erbij en neem zoveel mogelijk foto's vanuit alle mogelijke hoeken.
Werkplaatshandboek volgen voor de ontmanteling en alle onderdelen in gelabelde plastic zakken bewaren.
Strippen tot je enkel het frame met het blok overhoudt. En ondertussen foto's blijven nemen !
Ik vind persoonlijk het ondersteunen van het blok (ik heb een plateau van betonplex met wieltjes gebruikt) en het langs boven verwijderen van het frame het eenvoudigste als je alles alleen moet doen.
Na het reinigen van alle individuele onderdelen (eerst met wasbenzine, dan met Dasty) kan alles terug in mekaar gezet worden.
Momentsleutel is hierbij een must. Een tip : alle bouten die op het juiste moment zijn aangehaald heb ik voorzien van een gekleurde stip met een dikke viltstift ... Op de duur weet je immers niet wat al correct vast zit en wat niet, zeker als je er enkele dagen over doet.
Nog een goede raad : als alles toch uit elkaar ligt, vervang gelijk een aantal rubbers en de thermostaat. Je kan er goed bij en je rijdt weer jaren gerust rond.
Nu enkel nog een goed blok scoren !
Succes.

Greetz

aangepast door Morango
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je er weinig voor terug krijgt als je hem kapot wilt verkopen.

:withstupid:

Daarom ben ik de VTEC in onderdelen aan het verkopen en ik denk dat ik nu al het dubbele eruit heb van wat ik als inruil had gekregen en dan tel ik al niet eens het voordeel wat ik heb gehad omdat ik niets in te ruilen had want dat vinden zo ook altijd wel fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus optie 3. In onderdelen verkopen.

Als je nog plezier aan je huidige motor beleefde en verder goed in orde is dan is blok vervangen veruit de voordeligste oplossing. Met hulp van een paar VFRienden en een bbq is dat zo gepiept. En nog leuk en leerzaam ook.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid:

Daarom ben ik de VTEC in onderdelen aan het verkopen en ik denk dat ik nu al het dubbele eruit heb van wat ik als inruil had gekregen en dan tel ik al niet eens het voordeel wat ik heb gehad omdat ik niets in te ruilen had want dat vinden zo ook altijd wel fijn.

Dus ik heb teveel betaald[emoji33] [emoji23]
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een blokwissel is toch wel een majeure operatie. Ik weet niet of je dan nog tijd hebt om te bbqen. Ik zou het liever in mijn eentje doen met misschien een extra paar handjes in de buurt als dat nodig is. Zoals Morango al omschreef: zorgvuldig en in alle rust met voldoende tijd en met een plan is het goed te doen, denk ik. En dan moet je het natuurlijk ook nog leuk vinden om te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morango had inderdaad al wel wat goede tips zag ik, vooral inderdaad het aantippen van de bouten die al op moment staat vond ik een goed plan.

Daarnaast zat ik te denken om dan it het werkplaatshandboek een aantal pagina's te printen zodat ik daarop de bouten kan nummeren die ik eruit gehaald heb en die opberg in genummerde zakken of bekertjes.

 

Maar zoals hierboven ook gezegd, het is wel een Majeure operatie.....

 

Een moment sleutel en goede set gereedschap heb ik gelukkig in bezit, daarnaast helpt het wat mee dat ik zelf elektro monteur ben en ik in de loop der jaren best wat kennis heb opgedaan bij het sleutelen aan auto's waarbij het wisselen van een inlaatspruitstuk, ontsteking, ecu, complete kabelboom, schokdempers en veren en complete uitlaatlijn en nog wat losse delen mijn grootste operatie tot nu toe geweest is (bij een honda civic).

 

sleutelen vind ik dan ook best wel leuk, alleen het punt is wel: ik heb maar 1 motor en dat is deze vfr en sinds vorig jaar loop ik een beetje met het idee dat ik toch ook wel toe ben aan een echte sport fiets waar ik iets beter mee uit de voeten kan op een circuit dagje een VTR1000sp1/sp2 vind ik bijvoorbeeld erg aantrekkelijk.

Wel ben ik nog steeds erg tevreden over mijn vfr en het plan was dan ook om te gaan sparen en er een leuke sport fiets bij te kopen en de viffer lekker te houden voor dagje weg met het meisje achterop en eventuele vakantie's enzo.

Dus het is wel zuur dat de hele spaarpot die ik hiervoor wilde gebruiken nu leeg moet om een goed rijdende vfr om te bouwen naar een.......... goed rijdende vfr :scratchchin:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een blokwissel is toch wel een majeure operatie. Ik weet niet of je dan nog tijd hebt om te bbqen. Ik zou het liever in mijn eentje doen met misschien een extra paar handjes in de buurt als dat nodig is. Zoals Morango al omschreef: zorgvuldig en in alle rust met voldoende tijd en met een plan is het goed te doen, denk ik. En dan moet je het natuurlijk ook nog leuk vinden om te doen.

Eens! Ik bedoelde het ook meer symbolisch: zoek de juiste hulp waar je je zelf goed bij voelt, neem de rust en de ruimte en maak het een beetje leuk. Dan lukt het.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er bij een ander blok nog dingen om op te letten? Zijn er onderling nog verschillende types bijvoorbeeld van een 98 of 2001 model?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillen, waaronder hiss startonderbreking vanaf 2000 en zuiniger lopen. Makkelijkste is dus zelfde bouwjaar, jonger blok kan wel, maar dan moet je de electronica er bij hebben en heb je meer werk om alles uit te puzzelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid: Ik kan zo snel niet zien of jouw motor HISS heeft (vanaf 2000). Daar hoort een HISS-contactslot bij. Dus let daar wel op.

Geldt ook voor de "choke". Vanaf 2000 heeft de VFR800fi geen "handchoke" meer.

aangepast door Eric
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus een lastige want bij de blokken op internet staat alleen 1998 tot 2001 model... Ik denk dat men daar dus het verschil niet weet, of zit het verschil alleen in de kabelboom en in/uitlaat systemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...