Ga naar inhoud

Electrex RR69 (VFR 00-01)


 Delen

Aanbevolen berichten

Omdat mijn spanningsregelaar (Shindengen SH579C-12) op zijn laatste benen liep, heb ik deze vervangen door een Electrex RR69 (Mosfet). Het eerste wat mij nu opvalt is dat de draden aan deze SR veel dunner zijn dan de oude. Het zal wel zo horen, maar weet iemand waarom dit zo is? Voor met name de draden vanaf de stator is het verschil wel erg groot...

 

ccfb62ffb47cee496258777bd52788f7.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afterrmarket spul mag natuurlijk niet veel kosten en waar op bezuinigt kan worden doen ze dat Of het materiaal wat gebruikt is heeft niet meer nodig

aangepast door klein
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook zijn dat de isolatielaag dikker is.

Gelijk gecheckt, maar is niet het geval. Net de nieuwe SR gemonteerd en proefgedraaid. Laadspanning is nu mooi rond de 14,5V stationair, geen dip met verbruikers aan (was wel zo). Dus dat ziet er goed uit. Morgen maar eens rijden, kan ik gelijk ook het verschil in temperatuur meten t.o.v. de oude SR, die werd rijdend namelijk 80°C [emoji53] 8cd1de9192b076201c73759a69257f2c.jpg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist terug van een rondje rijden. Probleem lijkt opgelost. Spanning is nu rijdend stabiel rond de 14.5V met verlichting aan, en gewoon weer starten tussentijds zonder dashboard reset of erger. De temperatuur van de nieuwe SR is nog wel een dingetje. Deze ligt nu afhankelijk van de gereden snelheid tussen de 60 en 70°C. Dus daar komt nog, zoals velen hier al hebben gedaan, een heat sink achter en een ventilator op. Heb ik gelukkig ook weer wat te doen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat vond ik, afgaande op andere reacties op dit Forum over deze SR, eigenlijk ook. Daarom lijkt koelen ook voor een Mosfet SR geen overbodige luxe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er destijds een ventilator van een pc opgezet met ball bearing en aangesloten op het achterlicht werkt tot nu toe helemaal prima

 

post-1672-0-04308600-1494694598_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind ik best wel heet voor een mosfet regelaar.

Effe weer wat natuurkunde er tegen aan gooien.

Waarom zou een mosfet regelaar koeler blijven?

De regelaar heeft als taak om de overtollige energie in warmte om te zetten en die blijft gelijk, welk principe regelaar je ook gebruikt.

M.a.w of een 1 ltr. emmer nu rond is of vierkant, hij blijft 1 ltr.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus vanuit dat oogpunt is een goede heat sink (thermische massa) belangrijker dan een ventilator. Eerst maar eens plaat aluminium scoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De taak van de regelaar is het afvoeren van overtollige energie naar de massa.

Doordat de elektrische compenenten in de regelaar elektrische weerstand hebben word een deel van die energie in warmte omgezet.

Een mosfet regelaar heeft een lagere elektrische weerstand waardoor er minder van de energie in warmte word omgezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het ding schakelt de spoelen vd dinges. hoe efficiënt dat gebeurt bepaalt de warmte. Het is niet zo dat alle overtollige energie als warmte afgevoerd wordt. Dat is eenvoudig onmogelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...